Herta se stal nejmladším vítězem v historii IndyCar
IndyCar Classic – závod
Osmnáctiletý Herta se v neděli stal na okruhu Circuit of the Americas nejmladším pilotem, kterému se v historii podařilo zvítězit v závodě IndyCar. Vítězi kvalifikace Powerovi závod nejprve zničila žlutá fáze, která přišla ve chvíli, kdy se on a druhý v pořadí Rossi chystali do boxů. Power z nich kvůli technickým potížím už neodjel. Vítěz ze St. Pete Newgarden udržel druhé místo před Hunter-Reayem.
Herta do závodu velmi dobře odstartoval, když se v první zatáčce protáhl na třetí místo za Powera a Rossiho. Závod prakticky hned po startu skončil pro Veache, který po kontaktu s Rahalem poškodil vůz a tým musel v boxech měnit zavěšení. Rossi se ve 3. kole pokusil na lídra závodu zaútočit, leč neúspěšně.
Velmi rychle se rozjela strategická hra. Tvrdá sada pneumatik byla totiž o celou vteřinu pomalejší než měkká a s výdrží na tom také nebyla nějak zázračně lépe. Tak už v 7. kole jako první zamířil k mechanikům Ericsson, aby se právě tvrdých pneumatik zbavil. Další jezdci jej brzy následovali.
Newgarden stavěl v devátém kole ze sedmého místa, a když se k mechanikům o dvě kola později vydal Hunter-Reay, po vyjetí se najednou ocitl za vítězem ze St. Petersburgu. Pit stop Powera a Rossiho ve 13. kole na jejich pořadí nic nezměnil. Rossiho ale překonal v 11. zatáčce Herta.
Jako poslední z čela zastavil Rahal a na trati se objevil před Ferruccim a O´Wardem, kteří jej záhy předjeli, přičemž hlavně souboj s mladým Mexičanem byl krásnou podívanou.
Herta se dotáhl na Powera až na jednu sekundu. Naopak Dixon se výrazně propadal. Po třetině závodu bylo pořadí Power, Herta, Rossi, Newgarden, Hunter-Reay, Ericsson, Rosenqvist, Hinchcliffe, O´Ward a Ferrucci. Dixon byl až třináctý. Oba piloti týmu Chipa Ganassiho měli na sjetých pneumatikách velké problémy.
Ve 22. kole využil Rossi toho, že Herta v nájezdu do první zatáčky probrzdil a předjetí mu vrátil. To už ale začínalo další kolo zastávek v boxech. Power před nimi měl zhruba dvouvteřinový náskok na Rossiho. Ten si stěžoval, že Powera nebyl problém dojet, nemůže se ale dostat tak blízko, aby zaútočil. Herta ztrácel už 6,5 vteřiny. Jako první pak z čela zamířil ve 27. kole do boxů.
Power a Rossi stavěli společně v dalším kole. Power vyjel na měkkých gumách, Rossi naopak na tvrdé sadě. Australan náskok rychle navýšil na čtyři sekundy, Herta ztrácel další dvě. Na čtvrtém místě jezdil Newgarden a první pětici uzavíral Ericsson, který měl trochu dřívější sekvenci zastávek u mechaniků.
V polovině závodu se zlepšilo chování Dixonova vozu a ten se pomalu dostával dopředu. V 36. kole předjel výborně jedoucího O´Warda, který se naopak začínal trochu trápit. O kolo později úřadující šampion zdolal i Ericssona a už byl na šestém místě. Když byly odjety dvě třetiny závodu, vedl Power o vteřinu před Rossim, Herta ztrácel sedm vteřin, Newgarden 17 a Hunter-Reay 21.
Poslední kolo zastávek odstartovali ve 41. kole Rosenqvist a O´Ward. Vyjíždějícího Ericssona poslal tým do cesty Pigotovi a došlo k drobnému kontaktu. Ve 44. kole stavěli Herta, Hunter-Reay a Newgarden. Mechanici měli připravené i pneumatiky pro Powera, který měl, zřejmě i s Rossim a Dixonem, zamířit k mechanikům v kole následujícím.
Jenže v předposlední zatáčce zezadu narazil Hinchcliffe do Rosenqvista a ten skončil po nárazu do svodidel na začátku pit lane. IndyCar uzavřela boxy a na trať zamířil zpomalovací vůz, čímž de facto závod skončil pro Powera, Rossiho a Dixona, kteří ještě poslední pit stop nestihli.
Po otevření boxů závod pro Powera skončil definitivně. Zřejmě kvůli problémům s hnací hřídelí totiž od mechaniků neodjel. Do tohoto okamžiku přitom vedl. Teď první příčku převzal Herta. Za zády měl Newgardena, ale při restartu bez obtíží svojí pozici obhájil. Naopak Newgarden se musel dívat do zrcátek a bránit se před Hunter-Reayem. Herta tak mohl svým soupeřům poodjet o 3-4 vteřiny.
Hnací hřídel vyřadila ze závodu Powera.
Šance na dobrý výsledek vyhasla také pro Ericssona, který byl potrestán posunutím na konec pole kvůli kontaktu v boxech. Také Pagenaud přišel o šanci na dobré umístění, když při souboji kolo na kolo kolidoval s Rossim a poškodil vůz. O Dixona zase zlomil křídlo Veach.
V závěru ještě Andretti dokázal postoupit až na šestou příčku a zajistil dvojnásobnou radost svému závodnímu stratégovi. Tím totiž není nikdo jiný než Bryan Herta. Nedělní závod tak označil Herta starší za druhé Vánoce. Naopak O´Ward se v závěru propadl na osmé místo před Rossiho, který ještě dokázal po pro něj špatně načasovaném výjezdu zpomalovacího vozu alespoň dobýt zpět první desítku.
Šest dní před svými 19. narozeninami si Colton Herta nadělil krásný dárek. Zároveň vymazal Grahama Rahala z historických tabulek coby nejmladšího vítěze závodu IndyCar v historii. Povedlo se mu to v 18 letech, 11 měsících a 25 dnech.
Druhý v cíli Newgarden po závodě přiznal, že si sice chvíli myslel, že by mohl mít šanci závod vyhrát, pak ale nestačil. Druhé místo při potížích Powera, Dixona a Rossiho ovšem znamená výborný příděl bodů do pořadí šampionátu. Hunter-Reay alespoň částečně odčinil zklamání z vypadnutí z dobře rozjetého závodu v St. Petersburgu, kde jej zastavila závada motoru.
p. | jezdec | tým | motor | čas | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | 2:00:02,0587 | 50+1 |
2. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 2,7182 | 40 |
3. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 3,2311 | 35 |
4. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 8,0612 | 32 |
5. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | + 15,4015 | 30 |
6. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | + 19,8494 | 28 |
7. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 22,1467 | 26 |
8. | Patricio O´Ward | Carling Racing | Chevrolet | + 23,2628 | 24 |
9. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 23,5279 | 22 |
10. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 23,9532 | 20 |
11. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 24,3838 | 19 |
12. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 27,0568 | 18 |
13. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 31,0677 | 17 |
14. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 35,6602 | 16 |
15. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | + 36,2308 | 15 |
16. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | + 36,7699 | 14 |
17. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 39,2619 | 13 |
18. | Kyle Kaiser | Juncos Racing | Chevrolet | + 46,2357 | 12 |
19. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 55,0378 | 11 |
20. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | + 1:53,6876 | 10 |
21. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | + 1 kolo | 9 |
22. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | + 2 kola | 8 |
23. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 5 kol | 7 |
24. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | Porucha | 6+2+1+1 |