Tento rok bez přestupového kolotoče?
Volných sedaček bude málo
Tento týden se pojede Velká cena Ázerbájdžánu. Pak se už týmy vrátí do svých evropských základen a jezdcům zabere mnohem méně času cestování. To je každý rok období, kdy se již začíná nahlas mluvit o jezdcích, kteří jistě změní tým, a týmech, které určitě vymění alespoň jednoho z jezdců. Loni přesuny vyústily v přímo šílený přestupový kolotoč, po kterém zůstaly nedotčeny pouze dva z deseti týmů a osm z dvaceti závodníků. Jelikož ale jezdci i týmy mají rádi stabilitu, přestup zpravidla podepisují alespoň na dva roky. I to je důvodem, proč letošní "silly season", jak říkají Angličané, nejspíš nebude moc dramatická.
Pojďme si připomenout, kteří jezdci mají kontrakty na sezonu 2020 dávno v kapse a které sedačky by mohly příští rok změnit majitele.
Tři hvězdy tří velkých týmů, Lewis Hamilton v Mercedesu, Sebastian Vettel ve Ferrari a Max Verstappen v Red Bullu, mají smlouvy do konce roku 2020. Loňské velké přestupy Daniela Ricciarda do Renaultu a Kimiho Räikkönena do Alfy Romeo způsobily, že i oni mají kontrakty až do prosince 2020. Spekulacím o tom, že Vettel uteče před Leclerkem, nebo že Räikkönen už jde do důchodu, se asi během roku nevyhneme, ale tady je řešit nebudeme.
Charles Leclerc má jako jediný jistotu déle než do roku 2020. Jeho kontrakt s Ferrari vyprší až po roce 2022. Pierre Gasly je určitě pod dlouhodobou juniorskou smlouvou s Red Bullem a snad se nebude rychlostně trápit celý rok. A i kdyby, Red Bull nemá nikoho na jeho místo.
Ze tří špičkových týmů tak může mít volnou závodní sedačku pouze Mercedes. Valtteri Bottas si loni nezasloužil smlouvu na dva roky, Mercedes mu prý dal podepsat 1+1, tedy rok 2019 plus opce na rok 2020. Na jeho místo jsou ale pouze dva reální zájemci, junioři Mercedesu Esteban Ocon a George Russell, přičemž druhý jmenovaný absolvuje nováčkovskou sezonu. Pokud ale bude Bottas jezdit alespoň tak, jako v prvních třech závodech sezony, těžko jej Toto Wolff pošle pryč.
Z dalších jezdců má Kevin Magnussen jistotu u Haasu, George Russell podepsal "víceletou" smlouvu s Williamsem, Carlos Sainz má "střednědobý" kontrakt s McLarenem (všichni tři pravděpodobně do konce roku 2020). A Lance Stroll jezdí za tým svého otce.
Kdo zbývá? Lando Norris je u McLarenu alespoň tak jistý jako Gasly u Red Bullu. Gene Haas stále nemá po ruce žádnou mladou naději narozenou v USA a Romain Grosjean je s týmem od prvního závodu, takže pokud nebude dělat psí kusy jako loni… I Sergio Pérez je již součástí inventáře týmu ze Silverstone. Ale uvidíme, jak bude fungovat vedle syna majitele Racing Pointu a jak se tým vyrovná s první vzájemnou kolizí nebo týmovou režií.
Nico Hülkenberg už načal třetí rok tříletého kontraktu s Renaultem. Pokud bude držet Ricciardovo tempo, tak se nejspíš nemá čeho bát. Pokud ne, Cyril Abiteboul bude v pokušení půjčit si od Mercedesu (Francouze) Estebana Ocona, pokud bude k mání.
Toro Rosso by nás velmi překvapilo, kdyby si nenechalo Alexandera Albona. Na místo Daniila Kvjata si ale brousí zuby vicemistr F3 Dan Ticktum. Antonio Giovinazzi má u Alfy Romeo místo díky juniorce Ferrari a ta se nyní točí kolem Micka Schumachera. Kubica a Williams loni oznámili podpis kontraktu pouze na rok 2019.
A nesmíme zapomenout na Fernanda Alonsa, jenž k povyku kolem přestupů každoročně štědře přispíval, ale teď by se už prý doopravdy vrátil jedině do špičkového vozu.