Poslednímu tréninku kraloval Mercedes, Verstappen měl opět problémy se zadním křídlem
Velká cena Kataru - 3. trénink
Poslední volný trénink na Velkou cenu Kataru ovládl Mercedes. Zvítězil Valtteri Bottas před Lewisem Hamiltonem. Třetí skončil Max Verstappen, který opět musel řešit potíže se zadním křídlem. Další trable postihly Nikitu Mazepina. Rus musel hned na výjezdu z boxů zastavit kvůli technickým problémům a stejně jako ve druhém tréninku neodjel ani jedno kolo.
V sobotu ve 14:00 místního času se uskutečnil poslední volný trénink před kvalifikací na premiérovou Velkou cenu Kataru. Stejně jako páteční první trénink se i třetí tréninkové jízdy konaly ještě za denního světla. Zatímco asfalt měl 38 stupňů, vzduch 27 stupňů.
Páteční program zahájil nejlépe Verstappen, který vyhrál první trénink před druhým Gaslym a třetím Bottasem. Druhý trénink ale zvládl nejlépe Bottas a stal se nejrychlejším mužem dne. Gasly zopakoval druhou pozici a Verstappen tentokrát zajel třetí čas. Pro Hamiltona skončily oba tréninky čtvrtým místem.
Prvním pilotem, který se po startu třetího tréninku vydal na trať, byl Schumacher. Pilot Haasu vyjel na střední směsi pneumatik. O pár okamžiků později ho následoval i týmový kolega Mazepin, který rovněž nasadil střední směs. Rus ale nedojel daleko. Kvůli technickým problémům totiž zastavil už na výjezdu z boxové uličky a aby mohl být jeho vůz odklizen, došlo k vyvěšení červených vlajek. "Auto zní divně," uvedl Mazepin do vysílačky.
Pro Mazepina se tak zatím Velká cena Kataru nevyvíjí ideálně. Měl totiž problémy už v pátek. V prvním tréninku si poškodil šasi a do druhých tréninkových jízd kvůli jejich výměně vůbec nenastoupil. Mazepin je jedním ze dvou současných pilotů, kteří mají s okruhem Losail zkušenosti z juniorských sérií. Tím druhým je Pérez.
Trápení Nikity Mazepina pokračovalo i ve třetím tréninku. Foto: Haas
Mazepinův monopost byl rychle zatlačen zpátky do garáže a třetí trénink tak mohl být restartován. Jako první se na trať znovu vydal Schumacher. Němec byl nějakou dobu jediným pilotem, který po trati kroužil. O pár minut později se k němu připojil Ocon, který rovněž nasadil střední směs pneumatik.
Schumacher sice najel do měřeného kola, to však nedokončil a na jeho konci zamířil do boxů. Ocon tak byl v tu chvíli na dráze sám. Na rozdíl od pilota Haasu Francouz své měřené kolo dotáhl až do konce. Mělo hodnotu 1:24,864 a Ocon se s ním zařadil na první příčku. Tou dobou už kroužil po trati i Norris. Brit měl na svém voze nejměkčí směs pneumatik. Norris zajel svůj první měřený pokus v čase 1:25,689.
Po patnácti minutách se vydali do akce další dva piloti. Byli jimi jezdci Mercedesu Hamilton a Bottas. Oba nazuli měkkou směs a dalo se tak očekávat, že Ocon v čele výsledkové listiny nevydrží dlouho. Kromě dvojice Mercedesu vyjeli na trať i Räikkönen, Giovinazzi a Cunoda. Do akce se znovu zapojil i Schumacher. Norris zajel zpět do boxů. Na trať postupně vyjížděli i další piloti.
Bottas se s časem 1:24,019 posunul na první místo a pokořil Ocona o 561 tisícin sekundy. Fin ale nezůstal dlouho první. Vzápětí ho překonal týmový kolega Hamilton. Brit zaznamenal čas 1:23,950 a byl o 69 tisícin sekundy rychlejší než Bottas.
Na trati už byl mimo jiné i Pérez. Mexičan ovšem při jednom ze svých pokusů vycestoval z dráhy v předposlední zatáčce. To Alonso o sobě dal vědět jiným způsobem. Španěl zajel na střední směsi pneumatik čas 1:23,904 a dostal se na první místo. Hamiltona překonal o 46 tisícin sekundy.
Na prvním místě se během tréninku ukázal i Fernando Alonso. Foto: Alpine
Alonso však podle očekávání nezůstal první dlouho. Bottas se totiž brzy zlepšil a překonal Španěla s náskokem 517 tisícin. Na první místo se ale vzápětí dostal Hamilton. Brit byl o 235 tisícin rychlejší než jeho týmový kolega. Pérez zamířil do boxů, kde dostal nové přední křídlo.
Těsně před koncem první poloviny tréninku zajel měřený čas konečně i Verstappen. Nizozemec se posunul na první příčku s náskokem 31 tisícin sekundy před Hamiltonem. Tou dobou už měli na svém kontě zajetý čas všichni s výjimkou Mazepina, který po problémech v úvodu stále zůstával v boxech. Haas mezitím oznámil, že na Rusově voze bude třeba vyměnit řídící jednotku motoru.
Krátce po začátku druhé poloviny tréninku se opět změnilo pořadí v čele. Verstappena přeskočili oba jezdci Mercedesu, nejprve Hamilton a poté Bottas. První místo patřilo Bottasovi s náskokem 82 tisícin sekundy před Hamiltonem. Třetí Verstappen byl za Bottasem o 412 tisícin sekundy pozadu.
Gasly vycestoval v poslední zatáčce za limity trati a byl mu smazán čas. V předposlední zatáčce byl příliš široký i Norris. Do problémů se dostal také Leclerc. Monačan se roztočil ve druhé zatáčce.
Lando Norris byl jedním z pilotů, kteří během tréninku vycestovali z trati. Foto: McLaren
Hamilton se jedenáct minut před koncem dostal před Bottase na první místo. Sedminásobný mistr světa zajel čas v hodnotě 1:22,388 a překonal Fina o 185 tisícin sekundy. Na třetí pozici se nacházel Pérez, který ztrácel na Hamiltona 458 tisícin sekundy. Verstappen byl čtvrtý.
Bottas ale Hamiltonovi téměř okamžitě vrátil úder a s časem 1:22,310 se vrátil na první místo. U Verstappena se opět vyskytly problémy se zadním křídlem a v garáži Red Bullu se tak na voze pracovalo. Později se však Nizozemec vrátil na trať. Podařilo se mu překonat Péreze a povyskočil na třetí místo.
Pět minut před koncem se dostal do potíží Schumacher. Německý jezdec se roztočil. Zbytek tréninku už se odehrál v poklidu. Vítězem se stal Bottas před Hamiltonem a Verstappenem. V závěru ještě zajel rychlé kolo Gasly a posunul se na čtvrtou příčku před Péreze.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:22,310 | 17 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:22,388 | + 0.078 | 16 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:22,651 | + 0.341 | 10 |
4. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:22,835 | + 0.525 | 17 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:22,846 | + 0.536 | 14 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:23,048 | + 0.738 | 17 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:23,186 | + 0.876 | 13 |
8. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:23,209 | + 0.899 | 18 |
9. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:23,276 | + 0.966 | 17 |
10. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:23,567 | + 1.257 | 20 |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:23,711 | + 1.401 | 14 |
12. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:23,884 | + 1.574 | 17 |
13. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:23,895 | + 1.585 | 16 |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:23,923 | + 1.613 | 17 |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:24,154 | + 1.844 | 17 |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:24,246 | + 1.936 | 19 |
17. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:24,288 | + 1.978 | 17 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:24,499 | + 2.189 | 15 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:24,680 | + 2.370 | 20 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | - | - | 1 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes