Opravená ojnice posouvá motor Renaultu do nových výšin
Konečně na úrovni Ferrari a Mercedesu
Zatímco problémy s MGU-K jsou dlouho a dobře známé, jiné selhání motorového oddělení Renaultu nám bylo letos zatajováno. A to až do chvíle, kdy si je Renault jistý, že má svou pohonnou jednotku opět v pořádku a výkonnější než kdykoliv předtím.
Byla to ojnice, motorová součástka měnící mezi pístem a klikovou hřídelí posuvný pohyb na rotační, která selhala ve voze Nika Hülkenberga ve druhém závodě sezony v Bahrajnu. Renault zjistil, že ojnice prostě není dostatečně silná a musel přijmout bolestivé opatření.
V Číně a Ázerbájdžánu, na dvou okruzích s mimořádně dlouhými rovinkami, zásadně snížil výkon. Nové motory dostali jezdci továrního týmu i McLarenu už ve Španělsku, ale pro jistotu je ještě nevystavili plné námaze. Kontrola po VC Španělska a následném dvoudenním testu neodhalila žádné problémy, takže pohonná jednotka šlapala naplno v motorově nenáročném Monaku, kde včera všechny čtyři vozy úspěšně dorazily do cíle. Cyrilu Abiteboulovi opět vystřelilo sebevědomí až do nebes.
"V zimě jsme dostali příležitost plně se soustředit na zlepšení výkonu a celkové konkurenceschopnosti," vysvětluje šéf Renaultu. "Vědomě jsme upřednostnili výkon na úkor spolehlivosti. Pár motorů, které za normálních okolností měly na dynamometru testovat výdrž, bylo využito k výkonovým testům. Díky tomu jsme do sezony vykročili s velmi dobrým výkonem, ale spolehlivost byla pod úrovní. Poruchy měly dva zdroje. O jednom víte, problém s MGU-K. Ten druhý se týká selhání v Nicově voze v Bahrajnu, kde nevydržela ojnice.
Byla to chyba, kterou se nám v zimě nepodařilo identifikovat, neměli jsme žádný plán B. Byla to rána a pro následující závody jsme museli masivně snížit výkon. Ale řeknu vám, že na druhé straně mě těší, jak úžasně jsme dokázali zareagovat. Během pěti týdnů jsme objevili problém, pochopili jej, navrhli nový design, vyrobili nové díly, otestovali je a vyrobili dostatek nových motorů pro nás i pro McLaren tak, aby se mohly použít již ve Španělsku. Tohle byl důvod, proč jsme již ve Španělsku použili nové motory."
Abiteboul se podělil i o čísla: "Naplánovali jsme si zlepšení o 50kW (67 koňských sil). Nyní máme 40 a během sezony chceme přidat dalších 10, když mluvíme o nejvyšším režimu. Naše analýzy ukazují, že v závodech jsme na jedné úrovni s Ferrari a Mercedesem a v kvalifikacích za Ferrari. Problémem je, že meziroční zlepšení nemůžeme demonstrovat, když jsme se rozešli s Red Bullem. Proto nyní potřebujeme posunout vpřed náš vlastní tým."
Nikde jinde se kvalifikační režim motoru neprojevuje méně než v Monaku, ale jezdci továrního týmu jsou optimističtí. Daniel Ricciardo řekl, že Renault má konečně "párty režim", který dosud tak chyběl v kvalifikaci. Nico Hülkenberg se nechal slyšet, že s takto výkonným motorem by se tým Renault v druhé polovině minulého roku výrazně odtrhl od středu pole, hlavně tedy od týmu Haas, jenž si také brousil zuby na čtvrté místo.
Zatímco tým Renaultu je aktuálně třetí od konce, McLaren se usadil na čtvrté příčce Poháru konstruktérů.