Strop se nejspíš posune na 175 milionů dolarů
Rozhodující schůze už za pár dní
Již před nějakým časem se rozhodlo v otázce motorů po roce 2020 a na rozluštění hádanky ohledně vozů si ještě pěkných pár měsíců počkáme. Ale mezitím se musí dořešit třetí strategicky důležitá otázka. Otázka peněz. Vše směřuje k tomu, aby konečné rozhodnutí padlo 14. června.
Světová média tento víkend přišla se zprávou, že ve čtvrtek se v Montréalu v podstatě dospělo k dohodě. Pozitivní zprávou je, že se týmům, majitelům a FIA podařilo dospět ke kompromisu, rozpočtový strop bude a žádný z týmů kvůli tomu F1 neopustí. Strop je však nastaven zatraceně vysoko a s rapidním zlepšením konkurenceschopnosti menších týmů to asi nebude tak horké, jak nám Liberty Media před roky přislíbila.
Původně Chase Carey a Ross Brawn doufali, že trojici velkých týmů (Mercedes, Ferrari a Red Bull) přesvědčí souhlasit s rozpočtovým stropem 150 milionů amerických dolarů. Nový kompromis počítal s 200milionovým rozpočtem v roce 2021 a jeho postupným snížením na 150 milionů. S velkou pravděpodobností se ale odsouhlasí strop ve výši 175 milionů (téměř čtyři miliardy korun!), jenž se každý rok ještě navýší o inflaci. Odhaduje se, že velké týmy v současnosti vynakládají na věci, které mají v budoucnu patřit pod strop, 220 až 250 milionů.
Týmy jako Williams nebo Racing Point nemají 175 milionů v celém svém rozpočtu, a to má strop ještě výjimky. Celkem logicky do něj nebudou zahrnuty náklady na marketing a vyňaty budou i výdaje na cestování, stravování a ubytování různě velkých týmů a jejich hostů. Jenže bohatší týmy si prosadí i to, aby byly mimo stropu i platy tří vybraných manažerů a hlavně jezdecké dvojice, což udělá z Mercedesu, Ferrari a Red Bullu mimořádně atraktivní zaměstnavatele. Také by se do stanovené částky nemělo počítat prvních 15 milionů vynaložených na motory, což strop vlastně samo o sobě zvyšuje na 190 milionů.
Web RaceFans se dostal i k detailům návrhu nového vzorce pro rozdělování společných příjmů F1.
Většina z celkového objemu peněz pro týmy se má nadále dělit na dvě poloviny a ty se následně rozdělí podle dvou sad pravidel.
Jedna část, tzv. sloupec 1, se rozdělí rovným dílem mezi všechny týmy, zatímco ze sloupce 2 dostane nejvíce vítěz Poháru konstruktérů z předchozí sezóny, zatímco poslední tým nejméně. Nůžky se přitom mírně rozevřou: první má dostat až osmnáct procent z druhého sloupce a poslední pouze dvě procenta místo současných čtyř.
Novinkou je sloupec 3, přehlednější verze současného CCB, z nějž dostávaly bonusy držitelé Pohárů konstruktérů - Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren a Williams, každý dle individuální dohody s majitelem komerčních práv. Vzorec pro sloupec 3 říká, že peníze si rozdělí tři nejúspěšnější týmy posledních deseti sezon. Každý tým dostane do pomyslné tabulky tři body za každý získaný Pohár konstruktérů, dva body za druhé místo a jeden bod za třetí. Jelikož od roku 2014 trvá dominance Mercedesu, v letech 2010 až 2013 jsme byli svědky éry Red Bullu a pokud vůbec měly vyzyvatele, tak to bylo Ferrari, je jasné, které tři týmy si tuto částku rozdělí v roce 2021 i v mnohých následujících.
Zůstává bonus pro nejstarší tým, avšak měl by být poloviční. Takže místo 70 milionů dolarů bude Ferrari dostávat pouze přibližně 35 milionů. Zachová si i právo veta, ovšem použitelné pouze ve specifických situacích.