Ferrari si chce zachovat právo veta
Ostatní jsou zásadně proti
Roky se o tom mluví a teď by to už mělo být opravdu velice blízko. Majitelé sportu, FIA a týmy by se měly nejpozději do konce příštího měsíce dohodnout na podobě nové éry F1, která má začít rokem 2021. Jednou z věcí diskutovaných i v Monaku je výsadní postavení Ferrari. Zatímco je víceméně jisté, že Ferrari bude nadále dostávat finanční bonus za historický přínos, jenom ne tak mamutí jako doteď, o jeho právo veta se stále hrají politické hry.
Ferrari v současnosti může stopnout jakoukoliv změnu pravidel, z níž by mělo pocit, že ohrožuje základy sportu, nebo jeho vlastní zájmy. Toto právo mu, jako jedinému týmu, zaručuje Concordská dohoda, jejíž platnost ale končí rokem 2020.
"Právo veta je pro Ferrari samozřejmě velmi důležité," vyjádřil se Mattia Binotto, šéf Scuderie Ferrari, v rozhovoru pro RaceFans. "Ale věřím, že je důležité i pro celou F1, jelikož v jistém smyslu nechrání pouze Ferrari, ale i všechny ostatní týmy před rozhodnutími, které by šly proti zájmům týmů. Rozhovory s FIA a F1 se vyvíjejí příznivě. Věřím, že si zachováme svá práva."
Historicky to je s tímto právem trochu jinak. Enzo Ferrari ho nedostal proto, aby chránil všechny týmy, ale aby chránil svůj velký italský tým před nebezpečnou politickou přesilou anglických garážistů. Za desítky let se ve F1 mnohé změnilo, ale něco zůstává stejné. Claire Williamsová nevěří, že by Ferrari třeba někdy chránilo zájmy jejího týmu.
"Ne. Popravdě, (toto právo Ferrari) mi přijde spíš pořádně hloupé, když mám být upřímná," řekla zastupující šéfka Williamsu. "Vedení tohoto sportu je příliš demokratické. Podle mě by bylo nejlepší, kdyby měli vše v rukou pouze majitelé sportu a FIA. Vůbec si nemyslím, že by jeden z týmů měl mít právo veta. Vždyť to vůbec nedává smysl.
Šéf týmu Red Bull souhlasí.
"Možno na to nahlížet oběma způsoby. Mohou reprezentovat týmy, ale zároveň reprezentují Ferrari. Když už začínáme s čistým listem papíru, tak by bylo logické nedat to tam. Jak řekla Claire, ať jsou pravidla pro všechny stejná," řekl Christian Horner.
A šéf týmu Renault nebude trhat partu.
"F1 teď musí být progresivní, ne defensivní. Možnost zablokovat proces, který by třeba mohl být pozitivní pro celý sport… To asi nebude dobrý nápad," řekl Cyril Abiteboul. "Otevřeně uznáváme výjimečný přínos Ferrari tomuto sportu, který by ale měl být zohledněn v obchodních dohodách, ne ve struktuře řízení tohoto sportu."
"Každý tu má vlastní zájmy a každý vyjednává sám za sebe. Jak řekl Cyril, sport vděčí Ferrari za mnohé, ale tohle není správná cesta, jak to odměnit," dodává Zak Brown, výkonný ředitel McLarenu.