Vedli, vedli, ale přesto nikdy nevyhráli
Rekordy: vedení bez vítězství
Dostat se do vedení ve velké ceně je snahou každého z účastníků závodu. Zdaleka ne každému se však podaří dotáhnout tento dílčí úspěch až ke konečnému triumfu. Je mnoho těch, kteří několikrát vedli, ale nikdy nevyhráli.
Na listině 1004 velkých cen MS F1 najdeme jména 107 vítězů. A na zcela jiném seznamu jsou jména 64 závodníků, kteří se sice dostali do vedení v závodě, ale velkou cenu nikdy nevyhráli. Největší porci z nich strávil ve vedení Novozélanďan Christopher Arthur Amon (20. 7. 1943 v Bullsu - 3. 8. 2016 v Rotorui). Ve vozech tří značek se dostal do čela v sedmi závodech na celkem 183 kol. Ve VC Kanady 1968 vedl od startu do 73. kola, v němž odstoupil s poruchou převodovky svého ferrari. Na úvodním snímku z roku 1968 je za volantem ferrari v závodě Gold Cupu v Oulton Parku.
Z aktivních jezdců najdeme na 5. místě Charlese Leclerka. Po přestupu do Ferrari letos vedl ve VC Bahrajnu, Ázerbájdžánu a Kanady, ale zatím se mu vyhrát nepodařilo. Je však velmi pravděpodobné, že se za volantem kvalitního vozu brzy prosadí. V první desítce jsou také Nico Hülkenberg a Romain Grosjean, jenže ti to budou mít mnohem těžší. A posledním z aktivních jezdců, kteří vedli a nevyhráli, je Sergio Pérez.
Mezi dvaceti jezdci současného jezdeckého pole je sedm jezdců, kteří se už z vítězství v závodě F1 radovali: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Robert Kubica, Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo, Max Verstappen a Sebastian Vettel.
Chris Amon má na kontě nejvíc kol na vedoucí pozici bez vítězství
Jednoduchými počty se tedy dostaneme k tomu, že devět závodníků ještě neokusilo pocit, jaké je to vodit celé pole z první pozice. Jsou to Alexander Albon, Pierre Gasly, Antonio Giovinazzi, Daniil Kvjat, Kevin Magnussen, Lando Norris, George Russell, Carlos Sainz a Lance Stroll.
Historie F1 zná také sedm jezdců, kteří vyhráli velkou cenu, aniž by v ní vedli jediné kolo! Prvním z nich byl Luigi Fagioli ve VC Francie 1951. Dosáhl tehdy svého jediného vítězství, ale pod šachovnicovým praporkem projel první Juan Manuel Fangio. Tehdy ještě bylo obvyklé, že se jezdci ve vozech střídali. Fagioli odjel prvních 24 kol a dostal se až na 2. místo. Potom pustil do své alfy romeo kolegu Fangia a ten závod vyhrál. Tehdy třiapadesátiletý Fagioli se tímto závodem rozloučil s F1 a o rok později se zabil za volantem lancie v závodech sportovních vozů.
Podobně se dostali ke svým triumfům také Luigi Musso ve VC Argentiny 1956 a Tony Brooks ve VC Velké Británie 1957.
Zcela jinou kapitolou bylo vítězství Nikiho Laudy ve VC Itálie 1978, protože tam byli Mario Andretti a Gilles Villeneuve penalizováni jednou minutou za předčasný start. Alain Prost vyhrál VC Brazílie 1982 díky tomu, že byli Nélson Piquet a Keke Rosberg kvůli technickým prohřeškům vyloučeni. Naopak diskvalifikace Alaina Prosta ze stejného důvodu pomohla Eliovi de Angelisovi k triumfu ve VC San Marina 1985. A konečně Damon Hill vyhrál VC Belgie 1994 po vyloučení Michaela Schumachera.
V tabulce jsou uvedení jezdci, kteří absolvovali nejvíc kol na vedoucí pozici, ale nikdy nevyhráli velkou cenu F1.
p. | jezdec | týmy | od velké ceny | do velké ceny | kol |
---|---|---|---|---|---|
1. | Chris Amon | Ferrari, March, Matra | Španělsko 1968 | Francie 1972 | 183 |
2. | Jean Behra | Gordini, Maserati, BRM, Ferrari | Belgie 1952 | Monako 1959 | 107 |
3. | Jean-Pierre Jarier | Shadow, Lotus | Brazílie 1975 | Kanada 1978 | 79 |
4. | John McGrath | Kurtis Kraft | Indianapolis 1951 | Indianapolis 1955 | 70 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Bahrajn 2019 | Kanada 2019 | 65 |
6. | Johnny Thomson | Kuzma, Lesovsky | Indianapolis 1957 | Indianapolis 1960 | 55 |
7. | Pat O´Connor | Kurtis Kraft | Indianapolis 1956 | Indianapollis 1957 | 46 |
8. | Ivan Capelli | March, Leyton House | Japonsko 1988 | Francie 1990 | 46 |
9. | Nico Hülkenberg | Force India, Sauber | Brazílie 2012 | Brazíllie 2014 | 45 |
10. | Romain Grosjean | Lotus | Bahrajn 2012 | USA 2013 | 40 |
11. | Carlos Menditeguy | Maserati | Argentina 1956 | Argentina 1956 | 39 |
12. | Jackie Oliver | Lotus, BRM, Shadow | V. Británie 1968 | Kanada 1973 | 36 |
13. | Paul Russo | Kurtis Kraft | Indianapolis 1956 | Indianapolis 1957 | 35 |
14. | Art Cross | Kurtis Kraft | Indianapolis 1954 | Indianapolis 1955 | 32 |
15. | Andrea de Cesaris | Alfa Romeo | USA-západ 1982 | Belgie 1983 | 32 |
16. | Bruno Giacomelli | Alfa Romeo | USA-východ 1980 | USA-východ 1982 | 31 |
17. | Jimmy Davies | Pawl | Indianapolis 1951 | Indianapolis 1951 | 25 |
18. | Nick Heidfeld | Williams, BMW Sauber | Evropa 2005 | Německo 2008 | 25 |
19. | Tony Bettenhausen | Epperly | Indianapolis 1958 | Indianapolils 1958 | 24 |
20. | Sergio Pérez | Sauber, Force India | Malajsie 2012 | Rakousko 2014 | 23 |