Leclerc porazil Hamiltona, Vettela zradilo ferrari
VC Rakouska – kvalifikace
Francouz Leclerc z Ferrari získal své druhé pole position v kariéře. Potvrdil výkony z tréninků a poměrně snadno porazil Hamiltona. Naopak týmový kolega Vettel do finálové fáze kvalifikace vůbec nevyjel kvůli technické poruše ferrari. Hamiltona však ještě čekalo vyšetřování u sportovních komisařů a stále mu hrozila penalizace.Ta mu posléze byla také udělena a do zítřejší velké ceny odstartuje ze čtvrté pozice na roštu.
Na okruhu Red Bull Ring (dříve A-1 Ring) se jezdí v rakouském Spielbergu od roku 1997, po jedenáctileté přestávce pak od sezony 2014. V dosavadních dvanácti ročnících získali dvakrát pole position Häkkinen, M. Schumacher, Hamilton a Bottas, jednou J. Villeneuve, Fisichella, Barrichello a Massa.
Zatímco Villeneuve v roce 1997 dosáhl času 1:10,304, Bottas loni 1:03,130. O tolik monoposty zrychlily. Protože Leclerc zajel ve třetím tréninku čas 1:03,987, dalo se předpokládat, že výkon Bottase z minulého ročníku bude v kvalifikaci překonán.
Podle očekávání bylo stejně jako před týdnem ve Francii horko. Vzduch měl před startem kvalifikace 28,6 °C, asfalt 51,3 °C, vlhkost byla jen 30,4 % a vítr vál rychlostí 1 m/s. Tréninky naznačily, že by tentokrát Ferrari mohlo být Mercedesu vyrovnanějším soupeřem. V prvním byl sice nejrychlejší Hamilton, ale potom dvakrát Leclerc.
Předem bylo jisté, že Albon a Sainz budou do závodu startovat kvůli penalizacím ze zadních pozic. Trestu neunikne ani Hülkenberg kvůli technickým úpravám. V Magnussenově haasu museli mechanici po třetím tréninku vyměnit převodovku, a to se bez penalizace neobejde.
Kevin Magnussen podal vynikající výkon, ale penalizace ho bohužel odsune o pár míst dozadu
První vzrušení přinesl incident mezi Hamiltonem a Räikkönenem, protože Brit se ve Finově rychlém kole trochu pletl do cesty. Jinak chladný Kimi srozumitelným gestem „poděkoval“.
Po prvních pokusech podle očekávání vedl Leclerc časem 1:04,138, za ním následovali Vettel, Gasly, Hamilton, Verstappen, Norris, Bottas, Magnussen, Sainz, Grosjean… Na druhé místo záhy poskočil Verstappen. Na nepostupovém místě byl kvůli zdržení za Hamiltonem překvapivě Räikkönen, podle očekávání také oba jezdci Williamsu, Stroll a Kvjat.
Gasly si stejně jako ve třetím tréninku stěžoval na úbytek výkonu své pohonné jednotky, i když první čas vůbec nebyl špatný. Protože prvních 12 jezdců dělilo sedm desetin vteřiny, dalo se předpokládat, že se všichni na trať ještě vrátí. Stroll si nechal vyměnit přední křídlo a čekal na zázrak.
Mnoho jezdců svůj čas vylepšilo, jen Kvjatovi se auta připletla do cesty a prožil horkou chvilku. Na adresu Russella dokonce inženýrům sdělil: „Málem jsem ho zabil!“
První část kvalifikace zvládl nejlépe Verstappen časem 1:03,807, za ním se seřadili Hamilton +0,011, Bottas +0,277, Leclerc +0,331, Vettel +0,533, Norris +0,554, Gasly +0,605, Giovinazzi +0,643, Sainz +0,646, Grosjean +0,745, Räikkönen +0,808, Ricciardo +0,840, Albon +0,901, Hülkenberg +0,926, Magnussen +0,971.
Do další fáze nepostoupili Pérez, Stroll, Kvjat, Russell a Kubica.
Do druhé části kvalifikace pospíchaly oba mercedesy na střední směsi. Na stejných pneumatikách se pokusil postoupit do další části i Verstappen, zatímco Ferrari zvolilo opatrnější postup na měkké sadě. Díky tomu jeho jezdci zaujali první dvě pozice, Leclerc byl nejrychlejší časem 1:03,459. Verstappen o desetinu zdolal Bottase a o tři desetiny Hamiltona. Až v této chvíli komisaři oznámili, že prohřešek Hamiltona vůči Räikkönenovi nakonec prověřují…
Grosjean musel do boxů s poškozeným křídlem, ale zatím bylo dost času na výměnu. Hamilton se na žluté sadě dostal před kolegu Bottase o tři tisíciny vteřiny. Mercedes šel do rizika, ale měl velkou šanci na to, že skutečně bude startovat do závodu na tvrdší směsi než soupeři.
Zbývalo posledních pět minut a Mercedes měl rezervu zhruba půl vteřiny. Dokáže se šest či sedm jezdců za ním o tolik zlepšit? Případná obava by byla lichá, soupeři neměli šanci.
Nejrychlejší byl ve druhé části kvalifikace Leclerc výkonem 1:03,378, za ním ztráceli Vettel +0,289, Hamilton +0,425, Verstappen +0,457, Bottas +0,485, Gasly +0,610, Räikkönen +0,678, Giovinazzi +0,816, Norris +0,833, Magnussen +1,088.
Do finálové fáze nepostoupili Grosjean, Hülkenberg, Albon, Ricciardo a Sainz.
Pierre Gasly znovu nenaplnil očekávání
O přestávce se horečně pracovalo na Vettelově autě. Zajímavé bylo, že v prvních dvou částech kvalifikace odjel devět kol, zatímco Hamilton dvacet. Ovšem s tím rozdílem, že jezdec v mercedesu kroužil převážně na střední směsi pneumatik.
Před finále favorité vyčkávali a čas plynul. Po trati kroužily jen alfy romeo a rychlejší byl Räikkönen. Po necelých třech minutách vyjeli ostatní s výjimkou Vettela, jehož ferrari se stále opravovalo. Hamilton vedl dlouhou skupinku a v cíli jeho čas překonali Bottas, Leclerc a nakonec i Verstappen. Po prvních pokusech bylo pořadí Leclerc 1:03,208, Bottas +0,351, Verstappen +0,653, Hamilton +0,692, Gasly +0,991, Räikkönen +1,526, Giovinazzi +1,534, Norris +1,585, Magnussen +2,012… a Vettel rezignovaně vystoupil z vozu. Příčinou byla porucha tlakové vzduchové hadice.
Kvalifikace gradovala. Hamilton sice vylepšil svůj čas, ale totéž se podařilo Leclerkovi. Nejlepší čas na Red Bull Ringu posunul na 1:03,003. Druhý Hamilton ztratil 259 tisícin. Třetí pozici ukořistil Verstappen a čtvrtý skončil Bottas. Velkým překvapením bylo vynikající páté místo Magnussena. Naopak Gasly znovu zůstal hodně dlužný očekávání.
Leclerc získal po Bahrajnu druhé pole position v kariéře. Do závodu odstartuje na měkké, zatímco Hamilton, Verstappen i Bottas na střední směsi. Vettel bohužel bude startovat až devátý, i když měl tentokrát potenciál na první řadu.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:04,138 | 1:03,378 | 1:03,003 | 19 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:03,818 | 1:03,803 | 1:03,262 | 27 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:03,807 | 1:03,835 | 1:03,439 | 18 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:04,084 | 1:03,863 | 1:03,537 | 25 |
5. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:04,778 | 1:04,466 | 1:04,072 | 20 |
6. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:04,361 | 1:04,211 | 1:04,099 | 19 |
7. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:04,615 | 1:04,056 | 1:04,166 | 23 |
8. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:04,450 | 1:04,194 | 1:04,179 | 22 |
9. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | 1:04,412 | 1:03,988 | 1:04,199 | 18 |
10. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:04,340 | 1:03,667 | 9 | |
11. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:04,552 | 1:04,490 | 18 | |
12. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:04,733 | 1:04,516 | 12 | |
13. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | 1:04,708 | 1:04,665 | 15 | |
14. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:04,647 | 1:04,790 | 12 | |
15. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:04,453 | 1:13,601 | 12 | |
16. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:04,789 | 8 | ||
17. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:04,832 | 9 | ||
18. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:05,324 | 8 | ||
19. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:05,904 | 12 | ||
20. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:06,206 | 11 |