Russell vypálil rybník Ferrari
VC Maďarska - kvalifikace
Šokující vyvrcholení měla kvalifikace na VC Maďarska na Hungaroringu. Největší favority včetně týmového kolegy předčil nenápadný George Russell, který tak získal první postavení v čele startu ve formuli 1. Za zády bude mít jezdce Ferrari, až ze sedmé pozice odstartuje Hamilton a z desáté vedoucí jezdec průběžného pořadí Verstappen.
Před kvalifikací trať vyschla. A to je přesně to, co chtěli slyšet nejen o Ferrari, ale také u McLarenu. Nejvíc práce měli u Aston Martinu, protože kromě výměny zadního křídla bylo nutné u Vettelova vozu důkladně zkontrolovat převodovku a další části na zádi, kterou ve třetím tréninku lehce narazil do bariéry. A Haas se v kvalifikaci potřeboval přesvědčit, zda se při vylepšení vozu vydal správným směrem. Zatím měl díly k dispozici pouze pro zkušenějšího Magnussena.
Závodníci byli na souboj s časem hodně nažhavení, protože okamžitě po rozsvícení zeleného světla jich desítka vyrazila na trať. Všichni samozřejmě na měkkých pneumatikách, kterých si v sobotu zatím neužili. Sotva vyjeli, znovu se nad okruh blížily těžké mraky. Suchá trať tedy byla bez záruky.
Na vedoucí pozici se zpočátku usadil Verstappen před Hamiltonem a Russellem, ale to byla jen rozcvička při prvním vyjetí. Čas 1:19,020 nebyl žádnou vzdálenou metou. Prvnímu vyjetí vozů Ferrari odolala, ale posunul ji znovu Verstappen. Brzy se předvedl i Hamilton a poskočil na druhou pozici s nepatrnou ztrátou. A minutu před koncem první části se dokonce s Russellem protlačili do vedení! Kde se najednou vzala rychlost Mercedesů?
Vzadu už šlo do tuhého. Vettel měl problémy buď s autem nebo sám se sebou, protože ztrácel přes dvě vteřiny. Zrychlil však v pravou chvíli, stejně jako Magnussen a Schumacher. V poslední minutě se pořadí na posledních místech proměnilo jako v přesýpacích hodinách. Latifi sice zajel ze všech nejrychlejší první sektor, ale skončil poslední. Nezachránili se ani Vettel či Gasly a to bylo velké překvapení. Gasly totiž udělal jezdeckou chybu v poslední zatáčce posledního kola. Pouze o jednu desetinu vteřiny se udržel ve hře Pérez.
Lando Norris v mclarenu odstartuje do závodu ze druhé řady. Foto: Pirelli
Po první části kvalifikace byli vyřazeni: Cunoda, Albon, Vettel, Gasly a Latifi. U Williamsu se radost ze třetího tréninku rychle proměnila v slzy…
Ve druhé části se znovu dostal do vedení Verstappen časem 1:17,703 a to už byl slušný výkon. Jako by na radu Pirelli nechtěl riskovat, kdyby se náhodou znovu změnilo počasí. Mraky stále hrozily, ale teplota asfaltu už byla přijatelných 29 °C.
Nejrychlejší byl stále Verstappen, ale mezi Leclerka a Sainze se na třetí místo překvapivě dostal Alonso. Norris se blýskl alespoň nejlepším prvním sektorem. V posledním kole se do finálové desítky probojovali Ocon a Bottas na úkor Péreze, jehož vyřazení bylo velkým překvapením. Prokazatelně byl však v ostrém kole blokován Magnussenem.
Po druhé části kvalifikace byli vyřazeni: Pérez, Kuan-jü, Magnussen, Stroll a Schumacher.
Pouze čtyři jezdci měli pro finálovou část k dispozici dvě sady nových měkkých pneumatik: Verstappen, Leclerc, Sainz a Alonso. V první sérii zajel nejlepší čas Sainz 1:17,505 a dostal se do vedení. Za ním byli Russell, Leclerc, Hamilton, Alonso, Norris a až sedmý Verstappen. Byl na čerstvých pneumatikách, ale stejně jako Leclerc vypadal, že se svým vozem bojuje. Nejvíc se to projevilo ve druhé zatáčce. Ztráta 1,318 s to dokazuje…
Přesně 200 vteřin před koncem kvalifikace byly zahájeny druhé pokusy. Nejprve se Leclerc posunul s těsnou ztrátou za Sainze a zdálo se, že Ferrari uhájí první řadu na startu. Tím spíš, že Verstappen sklíčeně oznámil týmu, že jeho pohonná jednotka nemá žádný výkon… Jenže v tu chvíli nenápadně poskládal tři kvalitní časy v jednotlivých sektorech Russell. Doslova šokoval své soupeře v rudých vozech, když jim rozdílel 44 tisícin vteřiny parádně vypálil rybník!
Naprosto nečekaně získal své první pole position v F1 a v nedělní velké ceně se postaví do čela startu. U Ferrari mohou jen doufat, že se potvrdí názor odborníků, kteří tvrdí, že na startu VC Maďarska je výhodnější pozice druhá…
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:18,407 | 1:18,154 | 1:17,377 | 23 |
2. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:18,434 | 1:17,946 | 1:17,421 | 22 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:18,806 | 1:17,768 | 1:17,567 | 22 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:18,653 | 1:18,121 | 1:17,769 | 19 |
5. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:18,866 | 1:18,216 | 1:18,018 | 20 |
6. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:18,716 | 1:17,904 | 1:18,078 | 17 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:18,374 | 1:18,035 | 1:18,142 | 21 |
8. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,935 | 1:18,445 | 1:18,157 | 20 |
9. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:18,775 | 1:18,198 | 1:18,379 | 19 |
10. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:18,509 | 1:17,703 | 1:18,823 | 21 |
11. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:19,118 | 1:18,516 | 16 | |
12. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,973 | 1:18,573 | 16 | |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:18,993 | 1:18,825 | 18 | |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:19,205 | 1:19,137 | 16 | |
15. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:19,164 | 1:19,202 | 16 | |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:19,240 | 9 | ||
17. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:19,256 | 10 | ||
18. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:19,273 | 10 | ||
19. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:19,527 | 9 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:19,570 | 10 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes