Skvělá stíhačka Verstappena přinesla triumf Hondě
VC Rakouska – závod
Vynikající závod přinesl množství vyhrocených soubojů, při nichž se doslova jiskřilo od kol. Po fantastické stíhací jízdě se nakonec na Red Bull Ringu radoval jezdec Red Bullu Verstappen. Pro motor Honda vybojoval první vítězství od VC Maďarska 2006.
Na úvod si ještě připomeňme loňský ročník VC Rakouska. Ve 14. kole odstoupil s poruchou hydrauliky Bottas a v 63. kole zradil tlak paliva Hamiltona. Proč zdůrazňujeme právě tyto poruchy? Protože od té doby se Mercedesu nic podobného nepřihodilo! Byla to dosud poslední nula na kontě.
Ani letošní kvalifikace týmu nevyšla podle představ. Letos teprve podruhé chyběl stříbrný šíp v první řadě na startu. Způsobil to nejen vynikající výkon Leclerka, ale také penalizace Hamiltona za to, že se přimotal do cesty rychle jedoucímu Räikkönenovi.
Měl být odsunut o tři místa, ale nakonec z toho byla jen dvě. Za Whitinga dodržované pravidlo, že si viník má odpykat trest, jaký si zaslouží, se kupodivu trochu pokroutilo. A Hamiltonovi byl patrně za dobré chování zmírněn trest o třetinu. To bylo samozřejmě míněné s nadsázkou. Oficiálně byla důvodem souběžná penalizace Magnussena, ale to stejně skoro nikdo nepochopil…
Ostatně penalizace sehrály při sestavování startovního roštu velkou roli. Bylo jich uděleno celkem sedm šesti jezdcům. Sainz s Albonem byli odsunuti do poslední řady za výměnu součástí pohonné jednotky. O pět míst byli odsunuti Hülkenberg za výměnu motoru a Magnussen za totéž v případě převodovky. A konečně o tři místa Russell a Hamilton za blokování jiného jezdce. Russell nakonec startoval z boxové uličky a Hamilton si polepšil o místo do druhé řady. Mechanici Williamsu totiž zjistilli závadu na Russellově předním křídle, museli ho vyměnit za jinou specifikaci a proto startoval od boxů.
Leclerc začínal podruhé v kariéře z první pozice. Za ním ovšem stáli tři stíhači na střední – tedy o stupeň tvrdší – sadě pneumatik. Znamenalo to, že vydrží na trati o něco déle. A Ferrari muselo usilovně počítat, jaký náskok si v případě dobrého startu musí Leclerc vytvořit za prvních 12 až 16 kol. Právě tolik by měl podle prognózy Pirelli na své měkké sadě ujet do zastávky v boxech.
Charles Leclerc po většinu závodu vedl, ale nakonec podlehl tvrdému útoku Maxe Verstappena
Podle očekávání bylo stejně jako po celý víkend horko. Vzduch měl před startem 33,4 °C, asfalt 51,2 °C, vlhkost byla pouhých 19,4 % a vítr foukal rychlostí 2 m/s. Co udělá horko s pneumatikami? To byla otázka pro křišťálovou kouli.
Verstappen zaspal na startu a do první zatáčky, ode dneška pojmenované po Nikim Laudovi, najel první Leclerc. Na třetí místo mezi Bottase a Hamiltona se na chvíli dostal Norris, ale obhájce titulu si s ním rychle poradil. Na konci úvodního kola se ustálilo pořadí Leclerc, Bottas, Hamilton, Räikkönen, Norris, Vettel, Verstappen, Gasly, Giovinazzi, Magnussen, Pérez, Hülkenberg, Stroll, Ricciardo, Sainz, Grosjean, Kubica, Kvjat a Russell.
Leclerc se snažil soupeřům ujíždět a po třech kolech vedl o 2,2 vteřiny. Mnohem víc ztrácel Hamilton a Vettel tvrdě předjel Norrise v zatáčce Remus. V 6. kole Vettel předjel Räikkönena a Verstappen se dostal před Norrise. Vettel měl čistý vzduch a ztrátu přes pět vteřin na třetího Hamiltona. Komisaři se zároveň věnovali incidentu mezi Norrisem a Räikkönenem v 5. zatáčce prvního kola.
V 10. kole Verstappen zdolal Räikkönena a favorizovaná pětice byla tam, kde měla být. Vykrystalizovalo pořadí Leclerc, Bottas +2,7, Hamilton +5,7, Vettel +10,7, Verstappen +14,9, Räikkönen +17,1, Norris +18,2, Gasly +19,9, Giovinazzi +21,7, Pérez +23,1, Hülkenberg, Stroll, Ricciardo, Sainz, Magnussen, Albon, Grosjean, Russell, Kvjat a Kubica.
Lando Norris za volantem McLarenu podal znovu vynikající výkon
Úvodní kola ukázala, že rozdíl v časech mezi měkkou a střední směsí nebyl nijak výrazný. Už ve 12. kole si dojel pro nové pneumatiky Magnussen a volba tvrdé směsi nasvědčovala, že se pokusí dojet až do cíle. Zároveň však dostal penalizaci projetí uličkou před boxy za to, že se na startu špatně zařadil na svoji pozici. V 15. kole Norris předjel Räikkönena a vrátil se na 6. místo. Gasly se pokusil o totéž, ale ani s DRS se mu to nepodařilo.
Verstappen zajel v 16. kole nejrychlejší kolo a Leclerc už dosáhl limitu, který Pirelli předpovídalo pro výměnu gum. Stále však nebyl o víc než setiny vteřiny pomalejší než soupeři. Náskok na Bottase měl 3,759 vteřiny. V 18. kole zajel nejrychlejší kolo a náskok vzrostl na 4,320 s.
Ve 21. kole zajeli jako první do boxů Bottas a Vettel a vrátili se na čtvrtém a osmém místě. Ferrari totiž zastávku svého jezdce znovu totálně zpackalo, protože kola nebyla připravená. Na Bottase ztratil cenných osm vteřin. O kolo později se výměna gum u Leclerka povedla mnohem lépe a Monačan se vrátil na třetí pozici za Hamiltona a Verstappena.
Mercedes reagoval na zastávky Ferrari, když Hamilton zajel nejrychlejší kolo. Po 25 kolech byly rozestupy za Hamiltonem: Verstappen +7,7, Leclerc +15,0, Bottas +19,6, Vettel +27,2, Pérez +34,4, Hülkenberg +36,8, Sainz +40,4, Ricciardo +42,4, Albon +46,6…
Leclerc a Vettel byli po výměně pneumatik rychlejší než Hamilton s Verstappenem. Ale rozdíl byl jen v desetinách vteřiny a Vettel musel dvojnásob litovat chyby mechaniků. Ve 29. kole Vettel zajel nejrychlejší kolo. O kolo později jel k mechanikům Hamilton a kromě pneumatik dostal i nové přední křídlo. Na trať se vrátil osm vteřin za čtvrtým Vettelem. O další kolo později zvládl mnohem lépe zastávku Verstappen a dostal se před Hamiltona. Zajímavé bylo, že ve 34. kole zajela trojice Leclerc, Bottas a Vettel časy v rozpětí 23 tisícin vteřiny!
V polovině závodu – po 35 kolech – svítilo na obrazovkách pořadí Leclerc, Bottas +4,5, Vettel +9,6, Verstappen +13,1, Hamilton +20,5, Sainz +34,5, Ricciardo +38,9, Norris +40,6, Gasly +42,4, Räikkönen +45,8… Sainz a Ricciardo dosud nestavěli.
První pětice jela naprosto vyrovnané časy. Každý chvilku tahal pilku, ale jen s minimálními rozdíly. Rozestupy zůstávaly stabilní. Jen Verstappen chvílemi ukousl nějakou desetinku vteřiny. Diváky zatím mnohem víc bavil souboj Ricciarda, Norrise a Gaslyho o sedmé místo. Australan klouzal na starých pneumatikách, ale držel soupeře za zády. Ve 42. kole se Norris konečně prosadil a získal rovnou dvě místa, protože šestý Sainz zároveň odbočil do boxů.
Ve 44. kole už podruhé zajel nejrychlejší kolo Verstappen a rychle stahoval ztrátu na Vettela. Oba jezdili lepší časy než vedoucí dvojice Leclerc a Bottas. Ve 47. kole se Verstappen poprvé dostal pod jednu vteřinu a mohl na jednom ze tří úseků využít systém DRS. Zároveň měl velkou výhodu v čerstvějších pneumatikách.
Souboj o třetí místo gradoval. Verstappen několikrát zaútočil, ale Vettel všechny ataky odrazil. Tři DRS zóny Nizozemci nahrávaly a oranžové tribuny plné jeho fanoušků se ve vedru doslova vařily. V 50. kole už Verstappen využil všech předností a po velkém boji urval třetí pozici. Zároveň při tom znovu překonal nejrychlejší kolo.
Vettel reagoval zajetím do boxů, i když měl obuté nejtvrdší pneumatiky. Vrátil se na měkkých, ale na čtvrtého Hamiltona ztrácel osm vteřin. Na trati však byl ze všech nejrychlejší. Nejlepší čas posunul na 1:07,787 a Hamilton musel reagovat.
Výborný závod gradoval. Vedoucí trojici dělilo pět vteřin, Verstappena od Bottase necelá vteřina. V 56. kole však hlásil inženýrům, že ztrácí výkon své Hondy. Asi to byl bluf, protože vzápětí v Remusu předjel Bottase.
Před Nizozemcem už byl jen Leclerc a dělilo je pouhých pět vteřin! Zbývalo dlouhých 15 kol, takže měl dost času, stejně jako Vettel na zdolání Hamiltona. Hodnota nejrychlejších kol se dál posouvala zásluhou Verstappena (1:07,766 v 58. kole, 1:07,475 v 60. kole). Deset kol před koncem Vettel ztrácel na Hamiltona jen dvě vteřiny. Souboje o vítězství i čtvrté místo měly skvělou úroveň.
V 66. kole se rozdíl mezi vedoucími jezdci scvrkl pod vteřinu. V 69. kole se zajiskřilo. Neuvěřitelný souboj kolo na kolo Leclerc zvládl a od obou jezdců to bylo mistrovské dílo. O chvíli později došlo k drobnému kontaktu a Verstappen se dostal do vedení. Byl to pořádný bodyček, který Verstappen uštědřil svému rivalovi.
V 71. kole Vettel předjel Hamiltona a jen vteřina mu chyběla ke stupni vítězů. Bottas však pro Mercedes uhájil alespoň třetí místo.
Po závodě ještě sporotvní komisaři prošetřovali kolizi mezi Leclerkem a Verstappenem při předjíždění v 69. kole. Dlouhé jednání nakonec nevedlo ke změně výsledků. Střet byl považován za běžný závodní incident.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:22:01,822 | 71 | 26 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +2,724 | 71 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +18,960 | 71 | 15 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +19,610 | 71 | 12 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +22,805 | 71 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | Renault | -1 kolo | 70 | 8 |
7. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | -1 kolo | 70 | 6 |
8. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | -1 kolo | 70 | 4 |
9. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 70 | 2 |
10. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 70 | 1 |
11. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 70 | 0 |
12. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | -1 kolo | 70 | 0 |
13. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 70 | 0 |
14. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 70 | 0 |
15. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 70 | 0 |
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 70 | 0 |
17. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 70 | 0 |
18. | George Russell | Williams | Mercedes | -2 kola | 69 | 0 |
19. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -2 kola | 69 | 0 |
20. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | -3 kola | 68 | 0 |