První Hamilton, Ferrari stihla totální pohroma
VC Německa – kvalifikace
Ležení Ferrari v padoku na Hockenheimringu se dnes zahalí do smutku. Technické kolapsy poslaly v kvalifikaci rudé vozy předčasně mimo hru a Hamilton měl cestu k pole position volnou.
Oteplilo se, ale 27 stupňů pořád šlo. Povrch dráhy už měl ovšem stupňů 45. Stejné hodnoty dosahovala také vlhkost vzduchu. Pravděpodobnost příchodu deště sice činila 60 %, jenže jsme se ho nedočkali.
Divákům se jako první představil Kubica. Zajetý čas ovšem signalizoval, že obvyklý scénář s loučením Williamsu už po první části se opět naplní. Zajímavějších bylo Räikkönenových 1:13,06.
Ještě větší pozornost vzbudilo Vettelovo hlášení, že mu chybí výkon a že se vrací do boxů. To už měl jeho kolega Leclerc na kontě úctyhodných 1:12,22 a Verstappen 1:12,59. Z Vettelova auta šel dolů kryt motoru a mechanici se horečně pustili do práce. Čas ubíhal a Němec neměl v rukou zatím vůbec nic.
Hamilton se nacházel na 15. místě, předpokládalo se však, že šlo jen o průzkum bojem. To se také potvrdilo, když se posunul na třetí příčku (+0,62). Vzápětí si jistotu postupu pojistil také Bottas (+0,84).
V 15 hodin 14 minut se domácím fandům zhroutil svět. Vettel vystoupil ze svého auta! Snaha o reparát za loňský nezdar tak utrpěla bezmála smrtelnou ránu hned na začátku. Předběžná zpráva hovořila o tom, že se něco pokazilo na turbu.
V pásmu ohrožení se kromě williamsů nacházeli také Norris a Albon. Brit se pak sice zlepšil, ale jen tak, že se musel strachovat dál. Také tam nakonec s přispěním Kvjata zahučel… Pro něj určitě obrovské zklamání, naopak Stroll si letos poprvé vyzkoušel, jak to chodí v prostřední fázi.
Leclerc byl poslední nadějí Ferrari, ani jemu ale štěstí nepřálo
Do ní Leclerc a mercedesy nastoupili na středních pneumatikách. Na nich se převaha Ferrari kamsi vypařila. Hamilton zajel 1:12,14, Leclerc 1:12,34 a Bottas 1:12,42. Současně se prolákla zvěst, že obhájce titulu se nenachází v optimální kondici, protože ho trápí horečka.
Zatímco Gasly se na měkkých gumách dostal alespoň před Bottase, Verstappen začal mít problémy s autem. Podobně jako Vettel si stěžoval na úbytek výkonu. V garáži Red Bullu měli rázem o zábavu postaráno.
Kromě Nizozemce to měli nahnuté oba renaulty, jimž zatím víkend moc nevycházel, Stroll a Kvjat.
Na rozdíl od Ferrari u Red Bullu krizi zvládli. Verstappen se vrátil a bezpečně si zajistil postup. Sice na měkké směsi, to ale v této situaci hrálo jen podružnou roli.
Vedlejším účinkem bylo, že tím zároveň „potopil“ Péreze. Ten se dokázal vynořit a místo něj se namočil Magnussen. Hülkenberg se posunul na osmé místo a rozesmutnil Giovinazziho. Kromě Itala šichta skončila pro Magnussena, Ricciarda, Kvjata a Strolla.
Elitní desítku tvořili Hamilton, Leclerc, Gasly, Bottas, Verstappen, Räikkönen, Sainz, Hülkenberg, Grosjean a Pérez. Tedy reprezentanti osmi stájí, absentovaly jen Toro Rosso a Williams.
Zdá se, že po dlouhé sérii neúspěchů konečně Romain Grosjean nabírá dech
Vstupní rundu zahájil Bottas s 1:12,12. Okamžitě ho ale překonal Hamilton, když jako první překonal bariéru 1:12 – 1:11,76. Za něj se se ztrátou 34 setin zařadil Verstappen. Následovali Gasly, Räïkkönen, Grosjean, Sainz, Pérez a Hülkenberg.
Zatímco na velitelských stanovištích Mercedesu a Red Bullu sledovali s napětím zuřící bitvu, o pár metrů dál vrcholila katastrofa. Leclerc místo toho, aby vyrazil usilovat o pole position, zmizel v zázemí stáje. Ani zbylé auto Ferrari nedokončilo (z preventivních důvodů?) kvalifikaci!
Mercedes tak měl cestu k sobotnímu triumfu volnou. Přesto překvapilo, že při druhých pokusech se už vůbec nikdo nezlepšil. Jakoby byli všichni maximálně spokojeni.
První dvě řady tak zítra vytvoří zástupci Mercedesu a Red Bullu. Složení té třetí – Räikkönen a Grosjean – však asi netipoval nikdo.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:12,852 | 1:12,149 | 1:11,767 | 19 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:12,593 | 1:12,427 | 1:12,113 | 17 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:13,075 | 1:12,424 | 1:12,129 | 19 |
4. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | 1:12,991 | 1:12,385 | 1:12,522 | 15 |
5. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:13,066 | 1:12,519 | 1:12,538 | 18 |
6. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:13,146 | 1:12,769 | 1:12,851 | 20 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:13,221 | 1:12,632 | 1:12,897 | 21 |
8. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:13,194 | 1:12,776 | 1:13,065 | 15 |
9. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:13,186 | 1:12,766 | 1:13,126 | 15 |
10. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:12,229 | 1:12,344 | 9 | |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:13,170 | 1:12,786 | 15 | |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:13,103 | 1:12,789 | 11 | |
13. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:13,131 | 1:12,799 | 12 | |
14. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:13,278 | 1:13,135 | 15 | |
15. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:13,256 | 1:13,450 | 15 | |
16. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:13,333 | 9 | ||
17. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | 1:13,461 | 9 | ||
18. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:14,721 | 11 | ||
19. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:14,839 | 11 | ||
Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | DNS | 1 |