Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kalkulace Mercedesu byla obrovským riskem, který vyšel

Kalkulace Mercedesu byla obrovským riskem, který vyšel

Vowles: S druhou zastávkou jsme vůbec nepočítali

Šéfstratég Mercedesu James Vowles poodhalil roušku tajemství nad překvapujícím rozhodnutím, povolat minulou neděli na Hungaroringu Lewise Hamiltona podruhé do boxů. Rozhodnutím, které vedlo k vítězství.

Během prvního úseku nám bylo jasné, že se musíme pokusit o undercut nebo overcut, abychom porazili Verstappena,“ zahájil Vowles své vyprávění. Volba nakonec padla na druhou variantu, tedy zůstat na trati déle než jezdec Red Bullu.

Ovšem i první varianta byla zvažována. „Proti ní hovořilo, že by se do zastávkového okna dostala obě ferrari. Lewis neměl na Leclerka v této fázi větší náskok než dvacet sekund,“ vysvětlil Vowles. Hrozilo nebezpečí, že se nestačí vrátit před něj a možná ani před Vettela. To by situaci mimořádně zkomplikovalo.

Navíc bylo třeba vzít v potaz další riziko. Tvrdé pneumatiky potřebují na zahřátí delší dobu a obhájce titulu by nemohl hned od začátku držet s Verstappenem krok. Takže undercut byl zamítnut.

Verstappen zastavil při první příležitosti, kdy se mu po přezutí naskýtala možnost mít před sebou volno,“ pokračoval ve svém líčení Vowles. Hamilton odbočil do boxové uličky až o šest kol později. „Všichni jsme šli do závodu s tím, že absolvujeme jen jednu zastávku. Měli jsme k dispozici méně dat než obvykle, protože v pátek pršelo. Nikdo nezvládl na tvrdé směsi tolik kol, aby přesně poznal míru a rychlost opotřebení.

Hamilton děkuje Jamesi Vowlesovi, muži, který mu pomohl vyhrát velkou cenu

Pak se ukázalo, že manévr nevyšel a Hamilton není schopen Verstappena předjet. „Zpočátku jsme druhou zastávku nepovažovali za reálnou,“ prozradil šéfstratég. „Jenže jak se Lewis a Max oddělili od zbytku pole, svitlo nám, že se najednou naskýtají i jiné eventuality.

Vowles a jeho kolegové horečně počítali. Ačkoliv vycházeli z menšího souboru údajů, než bývá obvyklé, vyšla jejich kalkulace na chlup. „Očekávali jsme, že Verstappenovi v závěru odejdou gumy, pokud ho vystavíme dostatečnému tlaku. Znamenalo to zlikvidovat dvacetisekundovou ztrátu a ještě zdolat nebezpečného soupeře,“ uvedl a dodal, že měl plné pochopení pro počáteční Hamiltonovu skepsi. „Pak ale sázel jedno super kolo za druhým. Na to musel Verstappen reagovat a začít tvrdě bojovat. Při tom si zničil pneumatiky. Přesně, jak jsme předpovídali.

Ještě zbývá objasnit, proč mistr světa přešel na střední a ne na měkkou alternativu obutí. „Už během tréninků jsme přišli na to, že měkká směs je velmi málo odolná vůči zátěži, a to dokonce i při nižších teplotách, než jaké panovaly v neděli. Střední pneumatiky byly tudíž jasnou volbou,“ uzavřel Vovles tuto pozoruhodnou story.