Bývalý šampion zaskočil současného
VC Maďarska – kvalifikace
Red Bull byl po delší době poražen. V kvalifikaci na VC Maďarska totiž porazil Verstappena o pouhé tři tisíciny Hamilton. Třetí skončil Norris a čtvrtý jeho kolega Piastri, kteří tak ukázali, že forma McLarenu na Silverstone nebyla náhodná. Pérez sice konečně postoupil do třetí části, i tak ale odstartuje až jako devátý. Příjemně překvapila Alfa Romeo a Ricciardo dokázal hned na první pokus porazit Cunodu. Zatímco Sainz vypadl ve druhé části, Russell dokonce už v první.
V 16:00 hodin vypukl na Hungaroringu boj o startovní pozice pro závod. Ani tentokrát nehrozil déšť tak jako v pátek. Panovalo slunečné počasí a zatímco vzduch měl 26,1 stupňů, asfalt dokonce 45,9 stupňů.
Bylo otázkou, zdali stejně jako v předchozích letošních víkendech budou hlavními favority Verstappen a Red Bull. První dva volné tréninky toho totiž kvůli dešti a snaze pošetřit pneumatiky mnoho neukázaly. V závěrečném třetím ovšem porazil Verstappena i Péreze Hamilton.
Maďarská kvalifikace měla být tak trochu netradiční. Tento víkend se totiž zkouší nový systém zvaný ATA, který se týká alokace pneumatik a mimo jiné jezdcům v kvalifikaci trochu svazuje ruce. Zatímco v první části je totiž povinností nasadit pouze tvrdou směs, ve druhé střední sadu a v závěrečné třetí měkkou směs.
Ihned po startu první části vyjela většina vozů na trať. Netrvalo dlouho a viděli jsme v akci všechny závodníky s výjimkou pilotů Williamsu Albona a Sargeanta. I oni se ale brzy přidali.
Když piloti zajížděli své první časy, ukázalo se, že i tentokrát budou hrát traťové limity svou roli. Magnussenovi byl totiž smazán čas.
Po téměř osmi minutách měli všichni s výjimkou Magnussena na kontě zajetý čas. Vedl překvapivě Bottas o 74 tisícin před Verstappenem a Russellem. Nepostup hrozil Sainzovi, Strollovi, Cunodovi a Ricciardovi. Magnussen byl bez uznaného času logicky na posledním 20. místě.
Dán ale nezůstal na chvostu dlouho. Vzápětí totiž potkal stejný osud jako jeho i oba piloty Williamsu. Albonovi a Sargeantovi byly totiž rovněž smazány časy. To samé zanedlouho potkalo i Piastriho. Australanův nejlepší uznaný čas ale stále stačil na páté místo.
Pět mintu před koncem rozhodně nemohli být v klidu u Ferrari. Leclerc se totiž nacházel na první nepostupové 16. příčce. Za ním následovali Stroll, Hülkenberg, Sargeant a Magnussen.
Leclerc i Stroll vzápětí ale zvládli zrychlit a dostali se nahoru. Opačným směrem naopak putoval Norris. Britovi byl smazán čas za překračování traťových limitů. Rázem tak byl až třináctý a v posledních minutách se musel obávat o svůj postup.
Minutu před koncem se mezi nepostupující nacházel mimo jiné i Hamilton. Sedminásobný mistr světa byl odsunut až na 17. příčku. Při svém posledním pokusu se ale nakonec zvládl zlepšit na sedmé místo.
Hamilton se sice zachránil, i přesto ale byl jeden Mercedes vyřazen. Russell totiž skončil až osmnáctý. Nepostoupili ani šestnáctý Albon, sedmnáctý Cunoda, devatenáctý Magnussen a dvacátý Sargeant.
Překvapivým vítězem první části se stal Čou před Verstappenem a Pérezem. Do druhé části postoupil mimo jiné i Ricciardo, který obsadil 15. pozici. Australan tak hned při své první kvalifikaci po návratu dokázal porazit kolegu Cunodu.
Pro druhou část museli všichni piloti přezout z tvrdé sady na střední. V úvodu na dráze zas takové rušno nebylo. V prvních minutách totiž po okruhu kroužili jen Pérez, Stroll, Ocon, Verstappen, Sainz a Norris. Postupně se ale přidávali další.
Zatímco piloti bojovali na dráze o postup do závěrečné části, sportovní komisaři vyšetřovali Bottase se Strollem. V první části mezi nimi totiž mělo dojít ke zdržení.
Pro Verstappena nezačala kvalifikace ideálně. V páté zatáčce se totiž dostal za traťové limity a byl mu tak odebrán čas.
Osm minut před koncem kraloval McLaren. Vedl Norris před Piastrim a Pérezem. Na postupových pozicích se nacházeli i Alonso, Hamilton, Čou, Leclerc, Sainz, Hülkenberg a Ocon. Vyřazení naopak hrozilo Bottasovi, Ricciardovi, Gaslymu, Strollovi a Verstappenovi. Nizozemec byl ale patnáctý vinou smazaného času a dalo se očekávat, že se ještě zlepší.
Zatímco všechny ostatní vozy zůstávaly v boxech, Verstappen se vydal na trať, aby napravil své zaváhání při prvním pokusu. Zařadil se na druhé místo za Norrise a do nepostupových vod poslal Ocona.
Závěrečné pokusy nakonec rozhodly o tom, že i druhá část kvalifikace skončí překvapením. Vyřazen totiž byl Sainz, který skončil až jedenáctý. Nepostoupili ani Ocon, Ricciardo, Stroll a Gasly. Poslednímu jmenovanému byl smazán čas za traťové limity.
Z prvního místa postoupil do třetí části Norris. Za ním skončili Hamilton, Verstappen, Bottas, Piastri, Leclerc, Hülkenberg, Pérez, Čou a Alonso. Výkony Alfy Romeo byly opravdu příjemným překvapením.
Ve třetí části už přišla ke slovu nejrychlejší měkká směs pneumatik. A po prvních pokusech zdálo, že se věci vracejí do obvyklých kolejí. Na první místo se totiž zařadil Verstappen s časem 1:16,612. Druhý byl Hamilton a třetí místo patřilo Norrisovi. Následovali Alonso, Pérez, Leclerc, Bottas, Hülkenberg, Piastri a Čou.
Kdo po prvních pokusech očekával, že už je rozhodnuto, ten se spletl. Verstappen se totiž při závěrečném pokusu nezvládl zlepšit a nakonec ho o tři tisíciny překonal Hamilton. Sedminásobný šampion tak slaví zisk pole position. Verstappen se musel spokojit se druhým místem. Třetí skončil Norris, čtvrtý Piastri, pátý Čou, šestý Leclerc, sedmý Bottas, osmý Alonso, až devátý Pérez a desátý Hülkenberg.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:18,577 | 1:17,427 | 1:16,609 | 20 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:18,318 | 1:17,547 | 1:16,612 | 21 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:18,697 | 1:17,328 | 1:16,694 | 20 |
4. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:18,464 | 1:17,571 | 1:16,905 | 20 |
5. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,143 | 1:17,700 | 1:16,971 | 22 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:18,440 | 1:17,580 | 1:16,992 | 21 |
7. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,775 | 1:17,563 | 1:17,034 | 20 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:18,580 | 1:17,701 | 1:17,035 | 21 |
9. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:18,360 | 1:17,675 | 1:17,045 | 23 |
10. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:18,695 | 1:17,652 | 1:17,186 | 20 |
11. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:18,393 | 1:17,703 | 15 | |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:18,854 | 1:17,841 | 16 | |
13. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull | 1:18,906 | 1:18,002 | 15 | |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:18,782 | 1:18,144 | 18 | |
15. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:18,743 | 1:18,217 | 16 | |
16. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:18,917 | 8 | ||
17. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:18,919 | 9 | ||
18. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:19,027 | 9 | ||
19. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:19,206 | 8 | ||
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:19,248 | 8 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes