Mercedes obsadil kompletní první řadu, nejrychlejší Hamilton
Velká cena Maďarska – kvalifikace
Po trojici volných tréninků přišla v sobotu v 15:00 na řadu kvalifikace, která rozhodla o tom, v jakém pořadí piloti do nedělního závodu odstartují. Vzduch měl před startem dvacet devět stupňů, asfalt padesát devět.
Těsně před začátkem kvalifikace stále nebylo jasné, zda-li se jí zúčastní Schumacher. Pilot Haasu ve třetím volném tréninku boural. Po nehodě, během které čelil přetížení kolem 30G, podstoupil vyšetření a to ukázalo, že je v pořádku. Krátce před startem kvalifikace se ale na jeho voze stále pracovalo. Bylo ovšem jasné, že i kdyby se mu podařilo vyjet na trať a skončil by na vyšším než posledním dvacátém místě, nebude z této pozice startovat do závodu. Mechanici totiž museli vyměnit převodovku, což pro Schumachera znamenalo penalizaci pěti míst.
Alfa Romeo vstupovala do kvalifikace o pět tisíc euro chudší. Stáj totiž dostala pokutu za to, že její mechanici ve třetím tréninku nebezpečně vypustili z garáže Giovinazziho a ten předním křídlem ťuknul o vůz projíždějícího Strolla.
Bezprostředně po začátku první části kvalifikace, která trvala osmnáct minut, vyrazili na trať Cunoda, Räikkönen, Giovinazzi a Mazepin. Všichni čtyři nazuli nejměkčí směs pneumatik. Ostatní zatím vyčkávali v boxech. Po prvních pokusech se zmíněná čtveřice seřadila na čele výsledkové listiny v pořadí Räikkönen, Giovinazzi, Cunoda a Mazepin.
Počet vozů na trati mezitím narostl. Po Hungaroringu už kroužili také Hamilton, Bottas, Verstappen, Norris, Ricciardo, Gasly, Russell a Latifi. I oni měli obutou červeně značenou měkkou směs pneumatik. Bottas brzy vystřídal na prvním místě svého krajana Räikkönena. Netrvalo ale dlouho a do čela se posunul Hamilton. Ani on se zde ale neohřál dlouho a krátce po něm šel na první místo Verstappen.
To už na trati byly všechny monoposty s výjimkou Schumachera. Němec byl připraven s přilbou na hlavě v boxové uličce. Zhruba sedm minut před koncem již měli z pilotů přítomných na trati všichni zajeté alespoň jedno měřené kolo. Vedl Verstappen před Hamiltonem a Bottasem. Na nepostupujících pozicích se kromě Schumachera pohybovali šestnáctý Cunoda, sedmnáctý Russell, osmnáctý Latifi a devatenáctý Mazepin.
Podoba posledních pěti pozic zůstávala stejná i čtyři minuty před koncem, kdy se většina pilotů připravovala v boxech na své poslední pokusy. Schumacher stále postával v boxech a s jeho šancemi na to, že zasáhne do kvalifikace, to vypadalo stále hůře.
Ani závěrečné pokusy na podobě nepostupující pětice nic nezměnily. Cunoda totiž zůstal šestnáctý, Russell sedmnáctý, Latifi osmnáctý a Mazepin devatenáctý. Schumacher na trať skutečně nevyjel a obsadil tak poslední dvacáté místo. Pořadí se neměnilo ani na opačném konci výsledkové listiny. První část kvalifikace vyhrál Verstappen před Hamiltonem a Bottasem.
Po startu druhé části kvalifikace jezdci nepospíchali s výjezdem na trať a zhruba minutu bylo ticho. Poté ale vyrazili na dráhu Verstappen, Bottas, Hamilton a Pérez. Všichni nazuli žlutě značenou střední směs pneumatik. Nedlouho poté se vydali do akce také Gasly, Stroll, Norris, Vettel a Räikkönen. Ti na rozdíl od jezdců Mercedesu a Red Bullu zvolili nejměkčí směs.
První pokusy zvládl nejlépe Hamilton. Druhé místo zaujal se ztrátou 216 tisícin sekundy Verstappen. Třetí byl Bottas a čtvrtý Pérez. Na třetí příčku se ale zanedlouho posunul Vettel. Německého závodníka ale brzy na bronzové pozici vystřídal jiný bývalý šampion – Alonso.
Necelých sedm minut před koncem bylo rozhodnuto o prvním nepostupujícím ze druhé části. Tím se stal Sainz. Pilot Ferrari šel v poslední zatáčce do smyku a bokem narazil do bariéry, čímž se postaral o vyvěšení červených vlajek. Španěl tou dobou ještě neměl na kontě žádný zajetý čas. Kromě něj stále neměl zajeté kolo ani Giovinazzi.
Před restartem byl první Hamilton. Druhý byl Leclerc a třetí Verstappen. Zbylé postupové pozice patřily čtvrtému Alonsovi, pátému Vettelovi, šestému Gaslymu, sedmému Bottasovi, osmému Pérezovi, devátému Oconovi a desátému Ricciardovi. Kromě Sainze a Giovinazziho se nacházeli mimo postupové pozice také jedenáctý Norris, dvanáctý Stroll a třináctý Räikkönen. Ti tak po restartu museli ještě zabojovat.
Po restartu bylo dlouho ticho. Až zhruba čtyři minuty před koncem se začaly na trať vydávat monoposty. Kromě Bottase, který nazul střední směs, zvolili všichni pro své závěrečné pokusy měkkou specifikaci gum.
Z jezdců, kteří před restartem figurovali na nepostupových příčkách, se dokázal zachránit pouze Norris. Brit nakonec obsadil druhou příčku za prvním Verstappenem a před třetím Gaslym. Mezi nepostupující se propadl Norrisův parťák od McLarenu Ricciardo, který obsadil 11. příčku. Dále byli vyřazeni dvanáctý Stroll, třináctý Räikkönen, čtrnáctý Giovinazzi a patnáctý Sainz.
Kromě jezdců Mercedesu zajeli všichni z nejlepší desítky své nejrychlejší časy ve druhé části kvalifikace na měkké směsi a tím pádem na ní odstartují i do zítřejšího závodu. Hamilton s Bottasem zajeli svá nejrychlejší kola na střední směsi a do závodu tak budou startovat na těchto gumách.
Po startu třetí části kvalifikace se vozy postupně začaly vydávat na trať. Výjimkou byl Vettel, který zůstával v garáži.
První pokusy dopadly nejlépe pro Mercedes. Nejrychlejší kolo zajel Hamilton. Druhý byl Bottas se ztrátou 315 tisícin na svého parťáka. Třetímu Verstappenovi nadělil Hamilton zhruba půl sekundy. Čtvrtý byl Pérez, pátý Leclerc, šestý Ocon, sedmý Gasly, osmý Alonso a devátý Norris. Vettel stále neměl na kontě žádný čas a teprve opouštěl boxy.
Jelikož se ostatní jezdci po svých prvních pokusech odebrali k mechanikům, měl Vettel pro svůj první měřený pokus volnou trať. Německý pilot zajel rychlejší čas než Alonso s Norrisem a posunul se na osmou pozici.
Do svého druhého měřeného kola najížděl Hamilton velmi pomalu a na to doplatil zejména Pérez, který již nestihl zahájit měřený pokus. Verstappenovi, který se na trati nacházel mezi Hamiltonem a Pérezem, se do měřeného kola ještě najet podařilo.
Verstappen se sice dokázal zlepšit, ze třetí pozice se ale nahoru neposunul. Z pole position se tak mohl radovat Hamilton, kterého zítra v první řadě doplní druhý Bottas. Ani jeden z nich při posledním pokusu už nezrychlil. Pérez sice nestihl najet do měřeného kola, i tak ale zůstal na čtvrtém místě. Pátou pozici obsadil Gasly, šestou Norris, sedmou Leclerc, osmou Ocon, devátou Alonso a desátou Vettel.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:16,424 | 1:16,553 | 1:15,419 | 18 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:16,569 | 1:16,702 | 1:15,734 | 18 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:16,214 | 1:15,650 | 1:15,840 | 17 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:17,233 | 1:16,443 | 1:16,421 | 16 |
5. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:16,874 | 1:16,394 | 1:16,483 | 15 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:17,081 | 1:16,385 | 1:16,489 | 17 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:17,084 | 1:16,574 | 1:16,496 | 17 |
8. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:17,367 | 1:16,766 | 1:16,653 | 15 |
9. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:17,123 | 1:16,541 | 1:16,715 | 15 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:17,105 | 1:16,794 | 1:16,750 | 15 |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:17,664 | 1:16,871 | 13 | |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:17,038 | 1:16,893 | 12 | |
13. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:17,553 | 1:17,564 | 15 | |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:17,776 | 1:17,583 | 12 | |
15. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:16,649 | - | 5 | |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:17,919 | 8 | ||
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:17,944 | 8 | ||
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:18,036 | 8 | ||
19. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:18,922 | 9 | ||
20. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | - | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes