Renault a Red Bull navrhují zmrazení vývoje motorů
Brzy by všechny měly být stejně dobré
Renault tlačí na majitele F1, aby počínaje rokem 2021 zmrazili pohonné jednotky všech výrobců na jedné úrovni.
Ve F1 to není nový nápad, v letech 2007 až 2013 byl zmrazen vývoj motorů V8. Ačkoliv si inženýři našli cestičky, jak po troškách přidávat koňské síly, opatření výrazně snížilo náklady na motory během celosvětové finanční krize a následně i během období, kdy automobilky investovaly do vývoje současných hybridních pohonných jednotek v konfiguraci V6.
Nižší náklady také umožnily Cosworthu vrátit se do F1 s vlastním motorem a konkurovat automobilkám. Do tohoto období spadají i čtyři mistrovské tituly a čtyři Poháry konstruktérů Red Bullu s motory od Renaultu. Má se za to, že francouzská automobilka v současnosti disponuje nižším rozpočtem než její soupeři.
"Dva z našich požadavků směřují k naplnění. Rozpočtový strop a spravedlivější dělba zisků. To ale nestačí," prohlásil Cyril Abiteboul, šéf programu Renaultu ve F1. "Počínaje rokem 2021 se musí zmrazit vývoj motorů. Do té doby se beztak všichni dostanou na podobnou úroveň."
Připomeňme, že Renault byl v éře V8 jedním z výrobců, kterým bylo po zmrazení umožněno ostihnoutt špičku, což již tehdy znamenalo dohnat Ferrari a Mercedes. Šéf Mercedesu Toto Wolff prozatím návrh neodmítá, ale asi si bude klást podmínky.
"Pokud se na testovací stolici zjistí, že rozdíl ve výkonu a točivém momentu čtyř motorů je do jednoho procenta, tak přestávka ve vývoji bude dávat smysl," řekl.
Helmut Marko, zastupující největší z týmů nevyrábějících vlastní motory, je jednoznačně pro.
"Vývoj motorů se musí zmrazit. V opačném případě náklady na ně (po zavedení rozpočtového stropu pro týmy a jejich vozy) raketově vzrostou. Poslední desetina sekundy je vždy ta nejdražší. Éra V8 nám ukázala, kolik se takto dá ušetřit. A na těchto obludách (současných komplikovaných motorech) by se ušetřilo ještě více," řekl šéf motorsportu Red Bullu.
Velké rozdíly mezi pohonnými jednotkami se v letech 2014 a 2015 postaraly o mnoho dramatických závodů, když týmy Williams a Force India s motory Mercedes dokázaly na některých typech tratí porazit vozy Red Bullu i Ferrari. Také ale nastartovaly dominanci továrního týmu Mercedesu.
Rozdíly ve výkonu i v spolehlivosti pohonných jednotek se od té doby zmenšují, o čemž nejlépe svědčí vítězství Maxe Verstappena na rychlém okruhu ve Spielbergu s motorem od Hondy. Ta přitom začala s vývojem hybridního motoru mnohem později než konkurenti.
Motoráři Renaultu však hybrid Mercedesu dohánějí již šestou sezonu a ještě se jim to nepodařilo. Uvolnění finančních prostředků z motorového oddělení by také zlepšilo konkurenceschopnost továrního týmu. Abiteboul se přitom nedávno nechal slyšet, že setrvání Renaultu ve F1 vůbec není jisté, pokud nebude vyhověno jeho požadavkům.