Renault a McLaren v "B-alianci"?
Frustrovaný Renault vyhrožuje odchodem
Renault je již evidentně frustrován tím, jak nemůže dohnat tři špičkové týmy. Podle plánů z roku 2015 jim již měl šlapat na paty, jenže místo toho pokračují závody ve zbrojení. Podle údajů auto motor und sport (které mohou být trochu přehnané), pracuje na voze a pohonné jednotce Mercedesu dohromady 1600 zaměstnanců, stejně jako u Ferrari i u spojenectví Red Bull - Honda, zatímco Renault má mezi Enstone a Viry Châtillon rozdělených "pouze" 1200 lidí. A aby toho nebylo málo, velké týmy využívají služeb svých méně majetných zákazníků, budují impéria. Pokud by se na tom nic nezměnilo, může Renault do dvou let F1 opět opustit.
"Momentálně jsme již dosáhli velikosti, jakou jsme se rozhodli mít," řekl výkonný ředitel týmu Cyril Abiteboul. "Co jsme si ale předtím (v roce 2015) neuvědomili, je, že někteří soupeři začínají šílené závody ve zbrojení, hlavně Ferrari a Mercedes. Jsou v jiné dimenzi, v jiném vesmíru. Naším plánem bylo dostat se na úroveň špičkových týmů, jenže ony dále rostly, téměř stejně rychle jako my. Dostali se někam, kam my za nimi jít nemůžeme a ani nechceme."
Toro Rosso nyní ani netají, že jej Red Bull a Honda hodlají využívat jako pokusné morče, výměnou za pohonné jednotky a části vozu zdarma. Ferrari má páky na Alfu Romeo i Haas, zatímco Mercedes má údajně vynikající vztahy s novým majitelem Racing Pointu. Z továrních týmů tak pouze Renault bojuje sám.
"Haas otevřel Pandořinu skříňku, kterou bude těžké zavřít. Pro mě existují dvě různé éry F1, před vstupem Haasu a po něm. Formuli 1 to změnilo, možná už navždy. Zůstalo 4-5 týmů. S tím jsme při vytváření naší strategie také nepočítali. Brzy nebude možné vyhrát, pokud nebudete mít i B-tým. Teď, než budu moci porazit Ferrari, musím nejprve porazit Haas. A čím těžší to je, tím hůře se získávají peníze za Pohár konstruktérů a hledají sponzoři.
Situace je velmi vážná a není to pouze problém Renaultu, ale každého, kdo stojící mimo tento systém. Nevím, jak zastavit závody ve zbrojení a vytváření satelitních týmů je součástí tohoto problému. FIA to musí pochopit," apeloval Abiteboul.
Se satelitními týmy si neporadí ani zamýšlený, ale ještě neschválený rozpočtový strop.
"Spíše naopak. Když bude mít každý méně peněz, omezené zdroje, tak se jeden bude moci zaměřit na aerodynamiku a druhý na šasi. Takto mohou vzniknout velmi silné aliance. Izolované týmy jako náš by neměly šanci."
Proč se nedohodnout se svým jediným zákazníkem McLarenem?
"Protože jsme rovnocenné týmy. Kdo by byl králem a kdo poddaným? Možná přijde čas, kdy si s McLarenem popovídáme o možnostech, ale taková aliance by nikdy nebyla tak silná jako Ferrari a Haas, Mercedes a Racing Point nebo Red Bull a Toro Rosso," uvedl Abiteboul.