Papírový outsider Verstappen zaskočil giganty
VC Ruska – 2. trénink
Málokdo asi očekával, že druhý trénink v Soči se stane Verstappenovou kořistí. K úspěchu mu pomohly i nejistý Vettelův výkon a propadák Mercedesu.
Počasí se oproti dopoledni příliš nezměnilo. Oteplilo se jen na 24 stupňů, povrch dráhy pak na stupňů třicet.
Ve třech týmech dávali v přestávce do pořádku pochroumaná auta. U Mercedesu (Bottas) a Renaultu (Ricciardo) šlo jen o drobnější opravy aerodynamických prvků. U Toro Rosso s úlevou zjistili, že Kvjatův výpadek nezpůsobil kolaps úplně nového motoru. Snadno odstranitelná příčina tkvěla v palivovém systému.
Tentokrát vstupní časy naskočily relativně brzy. Nejlepší byl zatím Norris, který na středních pneumatikách zajel 1:36,17. Naproti tomu Hamilton teprve teď dorazil do boxů. Na chvíli se do čela dostal Magnussen (1:35,73), pořád to byla ale zcela nezávazná předehra.
Vlastní představení opravdu zahájil až Leclerc (1:34,14). Vettelův pokus skončil ve 13. zatáčce probrzděním a nechtěným výletem do nouzového výjezdu. Ani reparát nebyl bez chyby, přesto se exmistr světa posunul na druhou příčku (1:34,29). Gasly se nevešel do druhé zatáčky a při návratu podstoupil slalom mezi kužely.
Mercedes se rozhodl vyzkoušet tvrdé gumy. Bottas na nich zajel 1:34,94. Hamiltonovi naopak naordinovali střední směs. Jeho snažení však přerušilo vyhlášení režimu virtuálního safety caru. Příčina byla tentokrát poněkud kuriózní. Gasly při již vzpomenutém kličkování několik kuželů srazil a traťoví maršálové je museli znovu postavit. Ukazuje se však, že snaha potrestat hříšníky, kteří si v tomto úseku pletou únikovou zónu s tratí, působí více škody než užitku.
Sotva neutralizace skončila, roztočil se, naštěstí bez následků, ve 13. zatáčce Grosjean. Hamilton byl kupodivu o šestnáct setin sekundy pomalejší než jeho kolega a zanedlouho ho přeskočil Verstappen. Nakonec se obhájce titulu přece jen zařadil za obě ferrari, když na Leclerka ztrácel 24 setin.
Leclerc ukázal svoji sílu hlavně v dlouhých úsecích
Přicházela asi nejočekávanější část dnešního programu, simulace kvalifikace. Nejprve se předvedli hoši z Maranella. Leclerc vytáhl ze svého monopostu 1:33,497. Vettel už potřetí nebyl schopen zvládnout čisté kolo a předčasně to zabalil. Srovnal se a znovu na to šlápl. Ouha, zase nic! Tentokrát se do cesty připletly pomalý williams a renault. Tak do třetice. Tentokrát to vyšlo, ovšem gumy už měly dost. Manko na Leclerka vyšplhalo na sedm desetin.
Red Bull má být v Soči teoreticky bez šance, jenže Verstappen to nehodlal akceptovat. S 1:33,16 se posunul do čela.
Rozčarování panovalo u Mercedesu. Hamilton se nedostal pod 1:34 a Bottas nezdolal ani smůlou pronásledovaného Vettela. Vypadalo to, že trojcípá hvězda má problémy se zahřátím pneumatik na optimální teplotu. Dílčí dodatečné zlepšení už celkově nepříznivý dojem upravilo jen kosmeticky.
Mercedesu páteční program příliš nevyšel
„V posledním sektoru jsme hodně silní,“ pochvaloval si Helmut Marko z Red Bullu v rozhovoru pro rakouskou televizi ORF. „Krize ze Singapuru je zažehnána. Myslím si ale, že Mercedes má ještě něco v záloze. Nicméně naše základní rychlost je opravdu dobrá.“
Nucenou pauzu si dopřál Albon. Na jeho autě demontovali mechanici podlahu, poničenou příliš agresivním nájezdem na obrubník. Thajec měl na kontě jen osm kol a nacházel se až na šestnácté pozici.
Do dlouhých úseků vstoupilo Ferrari časy kolem 1:39. Prakticky identické tempo udržoval Verstappen. Zaznamenáníhodné bylo i 1:39,8 v podání Kvjata.
Párkrát se zablýsklo. Leclerc se zachraňoval v nouzovém výjezdu, Hamilton a navrátilec Albon se málem srazili.
Verstappen po přezutí na čerstvé měkké gumy zrychlil v průměru o sekundu, Bottas jen o půl. Mercedes musí doufat v lepší sobotu. Na závěr ještě vysekl na tři kola starých měkkých gumách Leclerc úctyhodných 1:38,1.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:33,162 | 29 | |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:33,497 | + 0.335 | 33 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:33,808 | + 0.646 | 22 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,960 | + 0.798 | 32 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:34,201 | + 1.039 | 32 |
6. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:34,971 | + 1.809 | 26 |
7. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:34,998 | + 1.836 | 31 |
8. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:35,026 | + 1.864 | 33 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:35,176 | + 2.014 | 31 |
10. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:35,216 | + 2.054 | 18 |
11. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:35,223 | + 2.061 | 33 |
12. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:35,337 | + 2.175 | 38 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:35,351 | + 2.189 | 26 |
14. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:35,370 | + 2.208 | 28 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35,374 | + 2.212 | 34 |
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:35,593 | + 2.431 | 31 |
17. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:35,635 | + 2.473 | 29 |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:36,004 | + 2.842 | 29 |
19. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:36,785 | + 3.623 | 38 |
20. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:37,838 | + 4.676 | 36 |