Bottas má teoretické pole position
VC Japonska – 2. trénink
Mercedes ovládl i druhý trénink v Suzuce, jemuž bylo souzeno být posledním. Bottas za určitých, byť málo pravděpodobných okolností dokonce může ze svého prvenství vytěžit postavení v čele startu.
V Suzuce se oteplilo na 27 stupňů, povrch dráhy se ohřál na stupňů 33. I tentokrát bylo účastníkům dopřáno svézt se po suché trati, i když pravděpodobnost příchodu deště dosahovala 40 procent.
Vzhledem k nejisté prognóze dalšího vývoje velké ceny získal tento bod programu nečekaně na významu. Pokud by se totiž kvalifikaci nepodařilo odjet ani v neděli, určoval by pořadí na roštu závodu právě jeho výsledek! Spekulovalo se o tom, zda to nezmění zavedený pořádek, kdy první polovina tréninku byla zasvěcena simulaci kvalifikace, druhá pak dlouhým úsekům.
Giovinazziho vůz byl už v pořádku a Ital okamžitě začal dohánět vzniklý deficit. Do kokpitu svého toro rosso se vrátil Gasly poté, co ho dopoledne půjčil Jamamotovi.
Vettelovi nepomohla ani neobvyklá strategie při volbě obutí
Časy svižně naskakovaly od samého počátku. Vettel na středních gumách zajel 1:30,86 a Grosjeanovi na měkčí variantě obutí nadělil osmnáct setin sekundy. Potom se do věci vložil Mercedes a Bottas posunul laťku na úroveň 1:29,46. Hamilton byl zpět o 22 setin, Albon o 25 a Sainz, ovšem na měkkých pneumatikách, o rovnou půlsekundu.
S určitou prodlevou se do práce dostavil Leclerc. Zařadil se na páté místo, to už ale ostatní houfně přezouvali na měkkou směs. Verstappen na ní dal 1:28,45, jenže Vettel kontroval na už ne úplně svěžích „mediálkách“ - 1:28,39. Bottas se v poslední zatáčce před vjezdem do rychlého kola roztočil a zkřížil dráhu Hamiltonovi.
Repríza dopadla lépe a Hamilton se s 1:27,89 posunul do čela. Zřejmě ještě ne dokonale zkoncentrovaný Bottas nicméně nabral zpoždění více než 1,5 sekundy. Teprve napotřetí zredukoval ztrátu alespoň na třetinu.
Racing Point může být zatím spokojen - Stroll (na snímku) i Pérez prokazují slušnou rychlost
Rýsovalo se jasné rozložení sil. Vepředu Mercedes (Hamilton 1:27,89, Bottas +0,47), za ním Ferrari (Vettel +0,49, Leclerc +0,52), pak Red Bull (Verstappen +0,56, Albon +0,77) a nečekaně Racing Point. V desítce se ještě nacházeli Kvjat a Sainz. Výrazně zaostával zejména Renault.
Zavedený pořádek narušil Verstappen zlepšením na 1:28,06. Rozdělil tím duo Mercedesu. Dlouho se ale z toho neradoval, protože Bottas přitlačil a šel do vedení s 1:27,78. Hodně se to točilo kolem sedmé pozice, na níž se v bleskovém sledu vystřídali Pérez, Kvjat a posléze Sainz. Rozdíl kvality byl ovšem markantní, za Bottasem zaostával Španěl o 1,2 sekundy.
Leclerc v režimu takzvaných longrunů držel tempo kolem 1:35. Jeho týmový kolega teprve teď přešel ze středních na měkké pneumatiky. Neusiloval však na nich o vylepšení svého dosavadního maxima.
Pro závěrečnou čtvrthodinu se preferovanou volbou stala střední směs. Magnussen a Ricciardo se v šikaně ocitli ve sporu. Dán probrzdil nájezd a pilot Renaultu se hodlal vnějškem protáhnout kolem něj. Ne úplně dobře si to ale spočítal a téměř svého soupeře odstřelil.
Také v dlouhých úsecích dominovala trojcípá hvězda. Red Bull naopak trochu ztrácel dech. „Na Mercedes v tomto směru ještě zdaleka nemáme,“ uznal Helmut Marko. „Snad nás něco napadne.“
Úplně ve finále ještě Leclerc a Vettel sáhli po čerstvě sadě měkkých pneumatik. Dosáhli však jen malého posunu a nebyli s to zdolat ani Verstappena.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:27,785 | 33 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:27,885 | + 0.100 | 34 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:28,066 | + 0.281 | 24 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:28,141 | + 0.356 | 28 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:28,376 | + 0.591 | 37 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:28,402 | + 0.617 | 34 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:29,051 | + 1.266 | 29 |
8. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:29,299 | + 1.514 | 28 |
9. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:29,354 | + 1.569 | 34 |
10. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:29,358 | + 1.573 | 35 |
11. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,477 | + 1.692 | 29 |
12. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:29,512 | + 1.727 | 35 |
13. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:29,553 | + 1.768 | 28 |
14. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:29,597 | + 1.812 | 27 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,651 | + 1.866 | 33 |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:29,749 | + 1.964 | 31 |
17. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:29,859 | + 2.074 | 30 |
18. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:30,334 | + 2.549 | 29 |
19. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:30,916 | + 3.131 | 35 |
20. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:31,071 | + 3.286 | 36 |