Ferrari utnulo třináctileté čekání
VC Japonska – kvalifikace
Vše hrálo do karet Mercedesu, jenže v první řadě na roštu VC Japonska budou stát ferrari. Vettel konečně v kvalifikaci porazil svého parťáka. Čekal na to od Kanady.
Zdálo se to po předchozí štrapáci neskutečné, ale na okruh v Suzuce zase svítilo sluníčko. Vzduch měl 22 stupňů, asfalt o jedenáct více. Tajfun však přesto za sebou ponechal pozůstatek v podobě silného větru.
Mezi těmi, kteří nejvíce pospíchali na trať, byli i oba piloti Ferrari. Moc se ale nesvezli, protože po velké Kubicově ráně záhy zavlály červené praporky. Jezdec Williamsu nezvládl výjezd z poslední zatáčky, opouštěl ji s levým předním kolem na trávě a pak už auto nezkrotil. Vystoupil nezraněn, mechanici mu však určitě nepoděkují, protože je před závodem čeká pořádná šichta. Navíc britská stáj právě neoplývá dostatkem náhradních dílů.
Po sedmiminutové přestávce se pokračovalo. Do rychlého kola šli všichni bez výjimky na měkkých pneumatikách. Favorité zatím vyčkávali, takže do čela se provizorně posunul Gasly (1:29,61).
Setrval v něm déle, než asi sám očekával. Zapříčinil to Magnussen, který se roztočil na prakticky stejném místě jako Kubica. Po úderu do bariéry byl schopen s těžce poškozenou zádí odjet vlastními silami, kvalifikace byla přesto zastavena. Naštěstí ne na dlouho.
Všichni měli najednou naspěch. Nejvíce Leclerc, který se dostal až na 1:28,40. O 34 setin setin sekundy zpět byl Verstappen a o 58 Vettel.
Hamilton musel spolknout nepříjemnou porážku
Velmi rozvážně začaly mercedesy. Hamilton upozorňoval na nečekané poryvy větru a byl až sedmý, za Sainzem, Albonem a Bottasem. Obhájce titulu se ale bleskově aklimatizoval a poskočil na druhou příčku, když zajel 1:28,73. Verstappen si postěžoval, že mu přestává fungovat jedno tlačítko na volantu.
Kromě dvou již jistě vyřazených to vypadalo bledě s Grosjeanem, Pérezem a Räikkönenem, zatímco Russell se překvapivě držel na postupové pozici. Tlaku soupeřů ovšem nakonec neodolal a vypadl, podobně jako Pérez a Ricciardo. Renault se v Suzuce skutečně nepotkal s nejlepší formou, protože i Hülkenberg se zachraňoval v hodině dvanácté.
Také do prostřední fáze se jako první vydaly rudé monoposty. Na měkké směsi dali Vettel a Leclerc shodně1:28,17, v Němcův prospěch hovořilo pouhých pět tisícin. Z Monačanovy rádiové komunikace vyplývalo, že má problémy se zahřátím obutí na správnou teplotu.
Oba překonal Hamilton (1:27,82), na něhož nabral Bottas téměř půlsekundové zpoždění. Aní stříbrné šípy si netroufly pokoušet osud se středními gumami. Verstappenovy potíže se prohlubovaly, ztrácel výkon. Přesto se držel pátý před kolegou Albonem.
O další přežití bojovali Gasly, Kvjat, Giovinazzi, Stroll a Hülkenberg. Posledně jmenovaný se s vozem doslova pral. Posléze mu bylo nařízeno, aby vůbec neřadil a zajel do boxů. Vypadalo to na poruchu hydrauliky.
McLaren (na snímku Sainz) byl opět nejlepší ze středu pole
Zatímco u Ferrari se už v poklidu chystali na závěrečný rozstřel, vytlačil Gasly z elitní desítky Räikkönena. Tu kromě něj tvořili Bottas, jenž se ještě zlepšil na 1:27,68, Hamilton, Albon, Vettel, Leclerc, Verstappen, Norris, Sainz a Grosjean.
Favoritem na pole position se jednoznačně jevil Mercedes. Ferrari se na něj zde ostatně naposledy dostalo díky Felipemu Massovi před třinácti lety.
Vstupní runda však naznačila, že věci by se mohly odvíjet jinak: Vettel 1:27,21‚ („Bylo to dobré kolo,“ pochválil se), Leclerc 1:27,53, Bottas 1:27,69, Hamilton 1:27,83! Potom dva red bully, dva mclareny a Gasly. V mezičase si sólově zakroužil Grosjean, byl ale jasně nejpomalejší.
V rozhodujícím duelu zaznamenali Leclerc i Vettel svá maxima v úvodním sektoru, Leclerc rovněž ve druhém. Přesto to nestačilo, protože Vettel předvedl kolo snů za 1:27,06. Mercedes nedokázal nalézt odpověď a za pár hodin bude muset hledat cestu vpřed ze druhé řady.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:28,988 | 1:28,174 | 1:27,064 | 16 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:28,405 | 1:28,179 | 1:27,253 | 16 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:28,896 | 1:27,688 | 1:27,293 | 21 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:28,735 | 1:27,826 | 1:27,302 | 20 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:28,754 | 1:28,499 | 1:27,851 | 16 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:29,351 | 1:28,156 | 1:27,851 | 19 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:29,018 | 1:28,577 | 1:28,304 | 21 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:28,873 | 1:28,571 | 1:28,464 | 21 |
9. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:29,411 | 1:28,779 | 1:28,836 | 21 |
10. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:29,572 | 1:29,144 | 1:29,341 | 15 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,604 | 1:29,254 | 15 | |
12. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:29,594 | 1:29,345 | 12 | |
13. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,636 | 1:29,358 | 15 | |
14. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:29,723 | 1:29,563 | 16 | |
15. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:29,619 | 1:30,112 | 13 | |
16. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:29,822 | 8 | ||
17. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:30,344 | 9 | ||
18. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:30,364 | 10 | ||
Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | DNF | 2 | |||
Robert Kubica | Williams | Mercedes | DNS | 1 |