Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ferrari utnulo třináctileté čekání

Ferrari utnulo třináctileté čekání

VC Japonska – kvalifikace

Vše hrálo do karet Mercedesu, jenže v první řadě na roštu VC Japonska budou stát ferrari. Vettel konečně v kvalifikaci porazil svého parťáka. Čekal na to od Kanady.

Zdálo se to po předchozí štrapáci neskutečné, ale na okruh v Suzuce zase svítilo sluníčko. Vzduch měl 22 stupňů, asfalt o jedenáct více. Tajfun však přesto za sebou ponechal pozůstatek v podobě silného větru.

Mezi těmi, kteří nejvíce pospíchali na trať, byli i oba piloti Ferrari. Moc se ale nesvezli, protože po velké Kubicově ráně záhy zavlály červené praporky. Jezdec Williamsu nezvládl výjezd z poslední zatáčky, opouštěl ji s levým předním kolem na trávě a pak už auto nezkrotil. Vystoupil nezraněn, mechanici mu však určitě nepoděkují, protože je před závodem čeká pořádná šichta. Navíc britská stáj právě neoplývá dostatkem náhradních dílů.

Po sedmiminutové přestávce se pokračovalo. Do rychlého kola šli všichni bez výjimky na měkkých pneumatikách. Favorité zatím vyčkávali, takže do čela se provizorně posunul Gasly (1:29,61).

Setrval v něm déle, než asi sám očekával. Zapříčinil to Magnussen, který se roztočil na prakticky stejném místě jako Kubica. Po úderu do bariéry byl schopen s těžce poškozenou zádí odjet vlastními silami, kvalifikace byla přesto zastavena. Naštěstí ne na dlouho.

Všichni měli najednou naspěch. Nejvíce Leclerc, který se dostal až na 1:28,40. O 34 setin setin sekundy zpět byl Verstappen a o 58 Vettel.

 

Hamilton musel spolknout nepříjemnou porážku

 

Velmi rozvážně začaly mercedesy. Hamilton upozorňoval na nečekané poryvy větru a byl až sedmý, za Sainzem, Albonem a Bottasem. Obhájce titulu se ale bleskově aklimatizoval a poskočil na druhou příčku, když zajel 1:28,73. Verstappen si postěžoval, že mu přestává fungovat jedno tlačítko na volantu.

Kromě dvou již jistě vyřazených to vypadalo bledě s Grosjeanem, Pérezem a Räikkönenem, zatímco Russell se překvapivě držel na postupové pozici. Tlaku soupeřů ovšem nakonec neodolal a vypadl, podobně jako Pérez a Ricciardo. Renault se v Suzuce skutečně nepotkal s nejlepší formou, protože i Hülkenberg se zachraňoval v hodině dvanácté.

Také do prostřední fáze se jako první vydaly rudé monoposty. Na měkké směsi dali Vettel a Leclerc shodně1:28,17, v Němcův prospěch hovořilo pouhých pět tisícin. Z Monačanovy rádiové komunikace vyplývalo, že má problémy se zahřátím obutí na správnou teplotu.

Oba překonal Hamilton (1:27,82), na něhož nabral Bottas téměř půlsekundové zpoždění. Aní stříbrné šípy si netroufly pokoušet osud se středními gumami. Verstappenovy potíže se prohlubovaly, ztrácel výkon. Přesto se držel pátý před kolegou Albonem.

O další přežití bojovali Gasly, Kvjat, Giovinazzi, Stroll a Hülkenberg. Posledně jmenovaný se s vozem doslova pral. Posléze mu bylo nařízeno, aby vůbec neřadil a zajel do boxů. Vypadalo to na poruchu hydrauliky. 

McLaren (na snímku Sainz) byl opět nejlepší ze středu pole

Zatímco u Ferrari se už v poklidu chystali na závěrečný rozstřel, vytlačil Gasly z elitní desítky Räikkönena. Tu kromě něj tvořili Bottas, jenž se ještě zlepšil na 1:27,68, Hamilton, Albon, Vettel, Leclerc, Verstappen, Norris, Sainz a Grosjean.

Favoritem na pole position se jednoznačně jevil Mercedes. Ferrari se na něj zde ostatně naposledy dostalo díky Felipemu Massovi před třinácti lety.

Vstupní runda však naznačila, že věci by se mohly odvíjet jinak: Vettel 1:27,21‚ („Bylo to dobré kolo,“ pochválil se), Leclerc 1:27,53, Bottas 1:27,69, Hamilton 1:27,83! Potom dva red bully, dva mclareny a Gasly. V mezičase si sólově zakroužil Grosjean, byl ale jasně nejpomalejší.

V rozhodujícím duelu zaznamenali Leclerc i Vettel svá maxima v úvodním sektoru, Leclerc rovněž ve druhém. Přesto to nestačilo, protože Vettel předvedl kolo snů za 1:27,06. Mercedes nedokázal nalézt odpověď a za pár hodin bude muset hledat cestu vpřed ze druhé řady.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:28,988 1:28,174 1:27,064 16
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:28,405 1:28,179 1:27,253 16
3. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:28,896 1:27,688 1:27,293 21
4. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:28,735 1:27,826 1:27,302 20
5. Max Verstappen Red Bull Honda 1:28,754 1:28,499 1:27,851 16
6. Alexander Albon Red Bull Honda 1:29,351 1:28,156 1:27,851 19
7. Carlos Sainz McLaren Renault 1:29,018 1:28,577 1:28,304 21
8. Lando Norris McLaren Renault 1:28,873 1:28,571 1:28,464 21
9. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:29,411 1:28,779 1:28,836 21
10. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:29,572 1:29,144 1:29,341 15
11. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:29,604 1:29,254   15
12. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:29,594 1:29,345   12
13. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:29,636 1:29,358   15
14. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda 1:29,723 1:29,563   16
15. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:29,619 1:30,112   13
16. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:29,822     8
17. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:30,344     9
18. George Russell Williams Mercedes 1:30,364     10
  Kevin Magnussen Haas Ferrari DNF     2
  Robert Kubica Williams Mercedes DNS     1