Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Brazílie 2019

Před VC Brazílie 2019

Dvacátá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1

O všem důležitém je rozhodnuto. Lewis Hamilton se stal pošesté mistrem světa, Mercedes získal pošesté za sebou Pohár konstruktérů. To jsou nejlepší podmínky k tomu, abychom byli svědky krásného závodu. Trať v Brazílii k tomu má všechny předpoklady.

Průběžné pořadí má po 19 závodech podobu: Lewis Hamilton 381 bodů, Valtteri Bottas 314, Charles Leclerc 249, Max Verstappen 235, Sebastian Vettel 230, Alexander Albon 84, Carlos Sainz 80, Pierre Gasly 77, Daniel Ricciardo 46, Sergio Pérez 44, Lando Norris 41, Nico Hülkenberg 37, Daniil Kvjat 34, Kimi Räikkönen 31, Lance Stroll 21, Kevin Magnussen 20...

Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes se ziskem 695 bodů. Ferrari má 479, Red Bull 366, McLaren 121, Renault 83, Racing Point 65, Toro Rosso 64, Alfa Romeo 35, Haas 28 a Williams 1 bod.

Historie okruhu

Mezi jezery (což je překlad názvu Interlagos) se začalo závodit již v roce 1942. O 24 let později zde byl za státní peníze postaven na svou dobu progresivní autodrom. První VC Brazílie na něm uspořádali v roce 1973, k velké radosti domácích fanoušků ji vyhrál Emerson Fittipaldi před Jackiem Stewartem a Dennym Hulmem. Poslední větší investice směřovaly do areálu v devadesátých letech a na jeho stavu je to bohužel znát.

Povrch tratě je už dlouhé roky v žalostném stavu, ale nikdo z fanoušků F1 si nedovede představit, že by Brazílie vypadla z kalendáře MS. Tím spíš, že se pořádá v rodišti Senny, Fittipaldiho, Massy, Barrichella a mnoha dalších slavných závodníků. Během desetileté přestávky (1980-90) došlo k přestavbě a výraznému zkrácení okruhu ze 7874 na 4325 metrů. Od té doby se délka ještě dvakrát mírně upravila, současných 4309 metrů trať měří od roku 2000. 

V roce 2016 se jelo v dešti a pět vozů nedojelo kvůli kolizím

Dnes už jsou rovinky příliš hrbolaté, ale taková Sennova esíčka patří k nejkrásnějším zatáčkám v seriálu. Okruh ležící 16 kilometrů od São Paula na jeho předměstí si zachoval přírodní charakter a vymyká se podobě moderních autodromů.

Na okruhu Autódromo José Carlos Pace v Interlagosu se uskutečnilo už 36 závodů zařazených do mistrovství světa F1. Trať nese jméno domácího jezdce, vítěze VC Brazílie 1975. Nejčastěji zde vyhráli Michael Schumacher (4x) a Sebastian Vettel (3x). Letošní šampion Lewis Hamilton zatím dvakrát. V posledních šesti letech jen jednou nevyhrál jezdec startující z pole position.

Do roku 2003 byla VC Brazílie pravidelně jedním ze tří úvodních závodů sezony. Potom se přesunula z jara na podzim a několikrát měla výsadu posledního závodu ročníku. Od roku 2013 je předposledním podnikem. V minulosti se mohla pochlubit množstvím výjimečně atraktivních soubojů, které také rozhodovaly o titulech mistrů světa. Všichni musíme doufat, že se dočkáme dramatického průběhu i tentokrát, i když jméno staronového mistra světa už známe.

Autodrom Josého Carlose Paceho je jednou z mála tratí MS, na nichž se jezdí proti směru hodinových ručiček. Disponuje velmi rychlými úseky a po startu i sérií zatáček („Sennovo S“), v nichž se často předjíždí. Okruh má jeden z nejdelších nájezdů i výjezdů z boxů a na trati i rovinku Reta Oposta, která je delší (ale ne rychlejší) než cílová.

Technickou část hodně nerovného okruhu představuje úsek mezi zatáčkami 8 až 12. Nejvíce vozů na této trati ve čtvrti Interlagos na okraji São Paula odpadlo při F1 v roce 1992 (šestnáct), nejtěsnější dojezd byl k vidění v roce 2002 (0,588 s) a nejvíce změn v čele mohli diváci zaregistrovat v sezoně 2004 (osm).

Držitelem traťového rekordu je Valtteri Bottas výkonem 1:10,540 (219,909 km/h) z roku 2018. Nejrychlejšího času zde dosáhl Lewis Hamilton v loňské kvalifikaci - 1:07,281 (230,561 km/h).

Klíčová místa

Rovinky jsou poměrně krátké, proto je na okruhu jediné místo, kde vozy sníží rychlost o více než 200 km/h. Trať je charakteristická častými změnami směru, ale má také vysokorychlostní zatáčky, které nevyžadují použití brzd. To jsou zejména Curva do Sol (3. zatáčka), Subida dos Boxes (14.) a Arquibancadas (15.).

Jedinou vážnou překážkou pro správné fungování uhlíkových brzd je špatné počasí. V roce 2016 se závod konal v dešti a teplota asfaltu nepřekročila 21 °C. Podle techniků firmy Brembo, kteří klasifikovali 21 tratí v mistrovství světa, je Autódromo José Carlos Pace průměrně náročný na brzdy. Na stupnici od 1 do 5 získal index obtížnosti tři.

V každém kole se brzdy používají sotva sedmkrát. Ale to zase není žádná výjimka, protože na Hockenheimringu se brzdí pětkrát a v Monze nebo Montréalu šestkrát. Celkem se během kola brzdí 12 vteřin, což představuje 19 % délky závodu. Průměrné největší zpomalení je 3,6 G. 

V Interlagosu nebývá nouze o atraktivní souboje

Energie vyprodukovaná při brzdění je 206 kWh. Tlak vyvinutý každým jezdcem na brzdový pedál je během celého závodu 40,5 tuny a to je téměř stejně jako ve VC Ruska.

Ze sedmi brzdných úseků jsou dva klasifikovány jako vysoce náročné, dva střední a tři lehké. Nejnáročnější je zatáčka číslo 1. Auta k ní po 17 až 18 vteřin dlouhé rovince s využitím DRS přijedou rychlostí 346 km/h a zpomalují na 131 km/h na 135 metrech během 2,32 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 168 kg a jsou vystaveni maximálnímu zpomalení 5,6 G.

Náročná je i zatáčka číslo 4. Na krátkém úseku 103 metrů je za 1,52 vteřin zapotřebí snížit rychlost až o 170 km/h. Na jezdce při tom působí 5,2 G.

Vzpomínka na rok 2018

Hamilton přijížděl do Brazílie jako jistý mistr světa. Nebylo ale dosud rozhodnuto o držiteli Poháru konstruktérů. Ferrari potřebovalo porazit Mercedes nejméně o 13 bodů, aby zůstalo ve hře před závěrečným podnikem v Abú Zabí.

Staronový šampion vyhrál kvalifikaci, v první řadě mu dělal společnost Vettel. Za nimi stáli Bottas a Räikkönen. Ricciardo a Ocon se stěhovali na roštu shodně o pět míst zpět za nadlimitní výměnu turba, respektive převodovky.

Hamilton po startu Vettela jasně přesprintoval a ten neodolal ani Bottasovu útoku z druhé řady. Také Verstappen se ocitl před Räikkönenem, ovšem pouze na chvíli. Ricciardo byl v nájezdu do druhého kola už devátý.

Ve třetím kole se Verstappen napodruhé vypořádal s Räikkönenem a jal se dotírat na Vettela. Ten si v nájezdu do Sennových esíček nedůsledně pokryl vnitřní stopu, čehož Nizozemec mistrně využil. Vzápětí Vettel spáchal další chybu, když probrzdil ve čtvrté zatáčce. Rázem se díval na Räikkönenův vůz zezadu. Verstappen v sedmém kole už stlačil ztrátu na Bottase pod jednu vteřinu a mohl využít DRS.

V desátém kole opět v Sennových esíčkách udeřil a předvedl prakticky totožný manévr jako předtím vůči Vettelovi. Se stejným výsledkem, takže se posunul na druhé místo. Ricciardo se pozvolna dotahoval na Vettela a z boxů mu sdělili, že mercedesy nejedou bůhvíjak rychle. Potvrzoval to Bottas, na něhož se nalepil Räikkönen.

Po třinácti kolech vedl Hamilton před Verstappenem (+1,3), Bottasem (+4,6), Räikkönenem (+5,4), Vettelem (+6,0) a Ricciardem (+6,9).

V 18. kole přezul Bottas na střední směs. O kolo později ho napodobil Hamilton. V čele se tak ocitl Verstappen, sledován Räikkönenem a Vettelem. Hamilton bezprostředně po návratu na dráhu předjel sedmého Grosjeana. V té chvíli byl nejrychlejším mužem na okruhu.

Verstappen si vybudoval více jak osmisekundový náskok na Räikkönena a i po 28 kolech byly jeho superměkké gumy stále v dobré kondici. Vettel měnil obutí ve 27. kole. Také on sáhl po nejtvrdší variantě. Vrátil se za oběma mercedesy.

V poločase se na špici nadále držel Verstappen. Následovali Räikkönen (+9,4), Ricciardo (+11,5), Hamilton (+19,8), Leclerc (+23,4), Bottas (+28,9) a Vettel (+30,6). Verstappena, Räikkönena a Leclerka ovšem ještě čekalo setkání s mechaniky. Jako první ho absolvoval Räikkönen a během něj pustil před sebe takticky Vettela.

Kvůli přehřívajícímu se motoru byl nucen odstoupit Hülkenberg. Hamilton mezitím sváděl na dálku duel s Verstappenem, kterého zdrželi opozdilci. Když ve 35. kole pilot Red Bullu uhnul do boxů, stal se Brit jeho dočasným vítězem. Verstappen se znovu objevil na trati až za ním. Jenže na měkkých pneumatikách a navíc o šestnáct kol novějších.

Jízdu na prvním místě si vychutnával Ricciardo. I jemu bylo ale jasné, že je to jen do času a že ho za chvíli čeká pád nejspíše až na šestou příčku. Ve 40. kole šel Verstappen bez problémů před Hamiltona. Ricciardo mu ve stejný okamžik uhnul z cesty a jako poslední ze špičky měnil pneumatiky.

Verstappen měl záhy k dobru na Hamiltona dvě sekundy a pozornost se přezouvala ke rvačce o třetí pozici, do níž se pustili Bottas a Vettel.

Ve 40. kole se Verstappen dostal do blízkosti o celou délku okruhu zaostávajícího Ocona. U toho bohužel došlo k myšlenkovému zkratu. Jinak si totiž lze těžko vysvětlit, proč se rozhodl vzít si pozici zpět a nabral zezadu red bull. Verstappen se roztočil a rázem byl druhý, šest sekund za Hamiltonem. Ocon byl potrestán desetisekundovou povinnou zastávkou v boxech.

Ve stínu této události Räikkönen zdolal Bottase a Ricciardo Vettela. Verstappen odmítl složit zbraně. Dvacet kol před koncem mu k Hamiltonovi scházely už jen čtyři vteřiny. Podobně si Ricciardo brousil zuby na Bottase. Vettel v 53. kole ještě jednou zastavil a vzal si superměkké gumy. Profitoval z toho Leclerc, jenž postoupil na šesté místo. 

VC Brazílie 2018

Stupeň vítězů po loňské VC Brazílie

Bottasovy zadní gumy se rozpadaly, takže Ricciardo si s ním poradil. Vettel se zase vypořádal s Leclerkem. Bottas následně ještě jednou přezul, protože o pátou příčku nemohl beztak přijít.

Finiš byl strhující. Verstappen se přiřítil k Hamiltonovi, Ricciardo k Räikkönenovi. Hamiltonovi navíc stála v cestě skupinka aut o kolo zpět. Přesto si nakonec o 1,5 sekundy zachránil kůži. Ještě méně, pouhé čtyři desetiny sekundy, dělily Räikkönena a Ricciarda.

Hamilton slavil 72. vyhranou velkou cenu a Mercedes zisk Poháru konstruktérů. Na dalších bodovaných příčkách se umístili Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Vettel, Leclerc, Grosjean, Magnussen a Pérez.

BrazílieVC Brazílie

Okruh: Autódromo José Carlos Pace

Místo: São Paulo, Interlagos

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11973
  • POČET KOL71
  • DÉLKA OKRUHU4309 m
  • DÉLKA ZÁVODU305,909 km
  • REKORD OKRUHU1:10,540 (2018)
  • DRŽITEL REKORDUValtteri Bottas
 
  • Počet zatáček15
  • Nadmořská výška738,9 – 781,9 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivamalá
 

15. - 17. listopadu 2019

  • První tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Druhý tréninkPÁ   19:00 – 20:30
  • Třetí tréninkSO   16:00 – 17:00
  • KvalifikaceSO   19:00 – 20:00
  • ZávodNE   18:10 – 20:10
 

Vítězové VC Brazílie v Interlagosu

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2018 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2017 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2014 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Jenson Button McLaren Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2011 Mark Webber Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Sebastian Vettel Red Bull Renault Nico Hülkenberg Williams Cosworth
2009 Mark Webber Red Bull Renault  Rubens Barrichello Brawn Mercedes
2008 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2006 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes Fernando Alonso Renault Renault
2004 Juan Pablo Montoya Williams BMW Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2003 Giancarlo Fisichella Jordan Ford Cosworth Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Juan Pablo Montoya Williams BMW
2001 David Coulthard McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2000 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1999 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1997 Jacques Villeneuve Williams Renault Jacques Villeneuve Williams Renault
1996 Damon Hill Williams Renault Damon Hill Williams Renault
1995 Michael Schumacher Benetton Renault Damon Hill Williams Renault
1994 Michael Schumacher Benetton Ford Cosworth Ayrton Senna Williams Renault
1993 Ayrton Senna McLaren Ford Cosworth Alain Prost Williams Renault
1992 Nigel Mansell Williams Renault Nigel Mansell Williams Renault
1991 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1990 Alain Prost McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1980 René Arnoux Renault Renault Jean-Pierre Jabouille Renault Renault
1979 Jacques Laffite Ligier Ford Cosworth Jacques Laffite Ligier Ford Cosworth
1977 Carlos Reutemann Ferrari Ferrari James Hunt McLaren Ford Cosworth
1976 Niki Lauda Ferrari Ferrari James Hunt McLaren Ford Cosworth
1975 Carlos Pace Brabham Ford Coswortgh Jean-Pierre Jarier Shadow Ford Cosworth
1974 Emerson Fittipaldi McLaren Ford Cosworth Emerson Fittipaldi McLaren Ford Cosworth
1973 Emerson Fittipaldi Lotus Ford Cosworth Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth
 

Vybrané údaje z ročníku 2018

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 194,9 m
  • Poloha pole position vpravo
  • Délka uličky před boxy1) 392,5 m
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 63 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 74 %
  • Čas věnovaný brzdění 4) 19 %
  • Počet řazení za kolo2) 44
  • Největší tlak na brzdový pedál4) 168 kg v 1. zatáčce
  • Největší přetížení4) 5,6 G v 1. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 338,6 km/h (Pérez)
  • Max. rychlost v závodě5) 345,8 km/h (Ocon)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:07,281 (Hamilton)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:10,540 (Bottas)
  • Ideální čas na kolo2) 1:07,050
    S1: 17,327, S2: 34,122, S3: 15,601
  • Vítězná strategie3) 1 zastávka v 19. kole (Hamilton)
  • Počet předjetí1) 7
  • Počet předjetí s DRS1) 29
  • Nejdelší úsek na středních pneu3) 53 (Sirotkin)
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 41 (Magnussen)
  • Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 39 (Pérez, Ricciardo)
  • Průměrná spotřeba2) 1,54 kg/kolo
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 17,662 s
  • Počet zastávek v boxech 25
  • Počet vítězství z pole position 15x z 36 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2014-2018)1) 40 %
  • Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 4 %
  • Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 24,4 °C
  • Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 41,5 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA