Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA musí týmu BAR dokázat porušení pravidel

FIA musí týmu BAR dokázat porušení pravidel

A to věru není jednoduchá věc.

Tuto středu se koná slyšení ve věci příliš lehkého monopostu BAR Jensona Buttona po závodě v San Marinu. Jaký se dá očekávat výsledek?

Těžko říci, jakkoli by to v případě jasných regulí nemělo být tak nejasné. Správně! Na vině je opět nejasná formulace pravidel ze strany Mezinárodní automobilové federace, podobně jako tomu bylo v nechvalně proslulé kauze pneumatik Michelin v roce 2003.

BAR Jensona Buttona vážil s palivem, které si dovezl do cíle, nad stanovený limit 600 kg během závodu. Prázdný však vážil méně než 600 kg. Vzhledem k tomu, že ve vyjasněné interpretaci poskytnuté týmům se praví, že palivo nemůže být použito jako zátěž, porušil BAR pravidla a Jenson Button by měl být diskvalifikován.

Jako obvykle, tak jednoduché to ale není.

Zaprvé: v Technických pravidlech jsou jasně definovány dva pojmy:

Váha (Weight): je váha vozu včetně jezdce včetně overalu a přilby, kdykoli během závodu.

Závodní váha (Racing weight): je váha vozu taková, která umožňuje vozu pohybovat se, včetně jezdce a plnými nádržemi.

Za zmínku rozhodně stojí, že termín 'Závodní váha' pak není v Technických regulích ani jednou použit.

Dojdeme tedy k tomu, že minimální váha musí být během kvalifikace 605 kg, během tréninků a závodu 600 kg.

Ke změně limitu pro kvalifikaci došlo předloni, kdy se zavedla nová kvalifikace. FIA chtěla zaručit, že jezdci budou mít ve voze po kvalifikaci (mezi kvalifikací a závodem se na vůz nesmí sáhnout) do zaváděcího kola dostatek rezervního paliva.

Jak ale váhu monopostu pro kvalifikaci navýšit na 605 kg jinak než palivem? Samozřejmě nějakým pevným závažím, ale vzhledem k tomu, že se na vůz mezi kvalifikací a závodem nesmí sáhnout, pak nižší váhový limit pro závod než pro kvalifikaci postrádá smysl. Protože má-li auto v kvalifikaci vážit 605 kg a v závodě jen 600 kg (navíc z výše uvedeného důvodu), a palivem se nesmí dovažovat, není možné, aby se vůz během závodu dostal na 600 kg, nechtěl-li být během kvalifikace potenciálně proti pravidlům.

Vzpomeňme na páteční kvalifikaci na Grand Prix Francie 2003, před kterou pršelo a během kvalifikace trať osychala, takže poslední jezdci týmu Minardi Justin Wilson a Jos Verstappen zajeli nejlepší časy. Ovšem Wilson byl diskvalifikován, protože podle vysvětlení Paula Stoddarta ten již měl suché pneumatiky, které vážily méně než Verstappenovy intermediates, a "Minardi se dopustilo hloupé chyby, že nedotankovalo potřebné množství paliva vyrovnávající rozdíl..."

Kauza BAR si v ničem nezadá se slavnými právními případy. Že bylo Buttonovo auto po vyprázdnění nádrží pod váhou, o tom nejspíš není pochyb. Dává to však možnost FIA Buttona diskvalifikovat za to, že někdy během závodu porušil pravidla tím, že byl pod váhou? Pokud ano, musela by mu to dokázat, protože možnost jet pod váhou a jet pod váhou jsou z právního hlediska samozřejmě zcela odlišné pojmy. Pravidla nezakazují mít v autě něco jako přídavnou nádrž, nehledě na to, že v případě Buttonova auta by to údajně mělo být něco uvnitř samotné palivové nádrže umožňující lepší čerpání paliva. Zakázáno je mít auto během závodu pod 600 kg.

Michael Schumacher mohl mít ve svém Benettonu v roce 1994 zakázaný systém kontroly trakce, ale jestliže se FIA nepodařilo dokázat mu, že jej používal, nikdy jej nediskvalifikovala...