Souboj týmových kolegů – Grosjean versus Magnussen
Francouz byl většinou vpředu, ale body sbíral Dán
Tým Haas F1 si sezonu 2019 zapamatuje jako první, se kterou nebyl vůbec spokojený. Poprvé udělal krok vzad. Velký. V roce 2016 vstoupil do F1 a hned obsadil osmé místo v Poháru konstruktérů. Další dva roky se výsledky a bodové zisky pouze zlepšovaly. Ovšem v roce 2019 získal o jeden bod méně než při své premiéře a celkově skončil až devátý, tedy předposlední. Jak dopadl interní souboj jeho jezdců Romaina Grosjeana a Kevina Magnussena?
Jejich výsledky byly poznamenány výkyvy v konkurenceschopnosti, experimentováním s technikou a občas i vzájemnými kolizemi. Dvojice kolidovala již ve Španělsku, ale oba domů dovezli body, takže se z toho nedělala taková věda. Horší byla kolize ve Velké Británii, kde chtěl tým porovnat rychlost aktuálního vozu s autem z předsezonních testů, ale nedostal šanci. Po dalším menším kontaktu v následující velké ceně začal šéf týmu Günther Steiner mluvit o výměně jednoho z jezdců a situace se uklidnila.
Hlavně Grosjean pak nějaký čas dával přednost starší specifikaci vozu. Obě specifikace ale sdílely nepříjemnou vlastnost. Výkyvy v konkurenceschopnosti nebyly ani tak velké z okruhu na okruh, jako spíše mezi sobotou a nedělí. Jezdci se zpravidla dokázali docela dobře kvalifikovat, ale oba se pak propadli daleko od bodovaných míst.
Rozdíl v kvalifikačních časech se tedy v jednotlivých fázích sezony měnil v závislosti na tom, s jakými konfiguracemi vozu VF-19 zrovna experimentovali. Magnussen má v tabulce jasnou převahu, ale za zmínku stojí, že průměrný rozdíl mezi nimi byl méně než desetina sekundy i že se oba devětkrát dostali do finálové části kvalifikace.
V závodě se pak pořadím méně propadal Grosjean, jenž byl většinu času před Magnussenem a také dříve v cíli, přestože měl více technických problémů. Špatně pro něj skončila hned první velká cena v australském Melbourne. Magnussen bral osm bodů a byl nejlépe umístěným jezdcem ze "zbytku světa". Francouzský jezdec mohl být v cíli nedaleko za ním, kdyby mechanici neselhali při jeho zastávce v boxech.
Se dvěma dobrými výsledky ze zmíněných závodů v Austrálii a ve Španělsku Magnussen Grosjeana porazil v tom nejdůležitějším, v získávání bodů. Celkové šestnácté místo v pořadí jezdců si ale zarámovat beztak určitě nedá.
Romain Grosjean |
Kevin Magnussen | |
lepší umístění v kvalifikaci | 7 | 13 |
kola před týmovým kolegou | 576 | 449 |
lepší umístění v cíli závodu | 8 | 5 |
body | 8 | 20 |