Ferrari a Red Bull škrtají zápalkami
Brown varuje před zahráváním si s ohněm
Výkonný ředitel McLarenu Zak Brown upozornil dva ze tří aktuálně největších týmů F1, že si zahrávají s ohněm, když blokují další snížení rozpočtového stropu.
Když se ukázalo, že omezení a krize vyvolané pandemií Covid-19 nutně tvrdě zasáhnou i svět F1, šéfové všech deseti týmů odsouhlasili snížení rozpočtového stropu ze 175 na 150 milionů amerických dolarů. Tento týden na pondělní videokonferenci se šéfy FIA a F1 většina z nich podpořila snížení o dalších 25 milionů, jako nezbytný krok k udržení finančního zdraví všech týmů. Podle nepotvrzených informací byl Mercedes ochoten o tom uvažovat, zatímco Ferrari a Red Bull hned zaujaly odmítavé stanovisko.
"Pokud nemáte deset, přinejmenším devět týmů, tak nemáte ani F1," varoval větší soupeře Brown v rozhovoru pro Sky F1. "Těchto pár týmů by si mělo dobře rozmyslet, zda nezmění postoj, protože se zahrávají s ohněm. Potřebujeme celé startovní pole. Pokud neumožní nastavit podmínky tak, aby přežili všichni, tak budou muset závodit pouze jeden proti druhému, a to nebude fungovat."
Brown nejmenoval, ale naznačil: "Není jich mnoho. Daimler to chytil za správný konec, uvědomil si závažnost situace. Zbytek si už můžete domyslet sami. Aktuálně pro ně F1 funguje jako fantastická marketingová platforma, takže by rádi zachovali status quo. Sport by ale měl být férový a nejlepší tým by měl mít alespoň šanci na vítězství. Oni by chtěli mít jistotu. Jistotu, jakou může mít boxer těžké váhy v ringu s boxerem střední váhy. Takový sport ale nebude mít fanoušky."
Před dvěma dekádami byl McLaren jedním z prvních týmů, které překročily stomilionovou hranici. Dnes tlačí opačným směrem. Foto: McLaren
Za pozitivní příklad dává americkou sérii IndyCar.
"Tam má Roger Penske stejný vůz jako všichni ostatní a jeden ze dvou dostupných motorů. A přesto dokáže vyhrát většinu závodů. Nejlepší týmy by i ve F1 nadále lákaly největší partnery a měli nejkvalitnější jezdce a inženýry. Rozdíl ale je v tom, že v IndyCar jsou ti nejlepší rychlejší o pár desetin a ve F1 je chvost pole pomalejší o několik sekund. I v IndyCar všichni vědí, že po sezoně budou slavit Penske, Andretti nebo Ganassi, ale každý rok jsou i tři, čtyři závody s nečekaným vítězem. Díky tomu je formule 1 vzrušující.
V nedávné době byly naše nejvíce vzrušující závody v Německu, v Baku a v Brazílii. Všude byly faktory proměnlivé počasí, havárie a safety car. Ale neměli bychom být závislí pouze na takových závodech. Občas by měl vyhrát i tým, který není z "první ligy", ale měl lepší strategii, vydělal na chybě v boxech někoho jiného, nebo měl trochu štěstí na safety car," uvedl Brown.
Šéf Ferrari Mattia Binotto víceméně navrhl, aby si menší týmy stanovily vlastní strop a nechaly v první lize pouze tovární stáje. Těžko říci, zda to s dvojitým metrem myslel vážně, nebo je to jen obranný manévr.
Zdroj: FORMULE.cz