Kovalainen vyhrál s fabií rallye v Japonsku
Na podzim chce jet i WRC
Jméno Heikkiho Kovalainena mohou fanoušci F1 znát z období 2007-2012, kdy závodil za týmy Renault, McLaren, Lotus a Caterham, a poté také ze sezony 2013. Během ní absolvoval závěrečné dva závody v barvách Lotusu, u kterého zaskakoval za Kimiho Räikkönena. Z hlediska celkového pořadí dopadly pro Kovalainena nejlépe sezony 2007 a 2008, v nichž obsadil sedmé místo. Zatímco v prvním roce na něj dosáhl s Renaultem, o sezonu později s McLarenem. Jeho největším úspěchem ve F1 je však vystoupení při VC Maďarska 2008. Tu totiž dokázal vyhrát.
Po svém konci ve F1 se Kovalainen soustředil na japonský šampionát Super GT, V němž se v roce 2016 stal spolu se svým parťákem Kohejem Hiratem dokonce šampionem. Na konci loňského ročníku se ale rozhodl ze seriálu odejít a letos se chce soustředit zejména na působení v japonském rallyeovém šampionátu. V této disciplíně a dokonce ani v této sérii nebude nováčkem, protože jsme ho zde mohli vidět již v minulosti.
Kovalainenovo letošní působení v japonském rallyeovém šampionátu se bude oproti jeho předchozím vystoupením v tomto seriálu lišit. Vůz Toyota GT86-CS-R3, do kterého usedal od sezony 2016 a loni se s ním stal celkovým vítězem třídy JN-2, totiž vyměnil za Škodu Fabia specifikace R5. A jeho premiéra s autem české značky, která se odehrála během uplynulého víkendu při soutěži Rallye Šinširo, dopadla na výbornou. Spolu se svou spolujezdkyní Sae Kitagawovou totiž vyhrál všech pět rychlostních zkoušek a dojel si tím pádem také pro celkový triumf.
Se ztrátou zhruba 52 sekund skončil při soutěži na druhém místě Osamu Fukunaga, který startoval se stejnou technikou jako Kovalainen. Třetí pozici obsadil s vozem Toyota GR Yaris Norihiko Kacuta. Pokud se řadíte mezi fanoušky rallyeového mistrovství světa, je vám jeho příjmení patrně povědomé. A v tomto případě nejde jenom o shodu jmen. Norihiko Kacuta je totiž otcem současného jezdce Toyoty ve WRC Takamota Kacuty. Kacuta starší navíc patří v Japonsku mezi úspěšné soutěžáky a je několikanásobným domácím šampionem napříč různými třídami.
Dalším z Kovalainenových soupeřů, který stojí za zmínku, byl také Tošihiro Araj. Dnes již pětapadesátiletý závodník absolvoval v období 1997-2010 celkem 86 soutěží mistrovství světa za volantem vozů značky Subaru a v sezonách 2005 a 2007 se dokonce stal světovým šampionem v hodnocení produkčních vozů. Letošní Rallye Šinširo, kde nastoupil s modelem Subaru WRX STI, pro něj skončila čtvrtým místem.
Dalšími soutěžemi letošního ročníku japonského rallyeového šampionátu budou podniky v Karacu (1.-3. dubna), Kumakogenu (29. dubna – 1. května), Kjotangu (20.-22. května), Takasaki (10.-12. června), Niseku (8.-10. července), Obihiru (9.-11. září) a Takajamě (14.-16. října). Ani tím by ale Kovalainenův letošní rallyeový program neměl končit. Fin má totiž v úmyslu zasáhnout i do Japonské rallye, která o víkendu 10.-13. listopadu uzavře letošní sezonu WRC.
Vyloučit nelze ani variantu, že se Fin letos znovu objeví i na okruzích. Stále totiž touží po startu v závodě 24 hodin Le Mans a v úvodu letošního roku se nechal slyšet, že pokud by se naskytla šance, měl by o ni zájem. Slavného vytrvalostního podniku se měl Kovalainen zúčastnit již loni s vozem značky Porsche týmu HubAuto Racing v kategorii LMGTE Pro. Poté ale došlo k přesunu podniku Super GT v Suzuce a vznikla tak termínová kolize, kvůli které nakonec bývalý pilot F1 ve Francii chyběl.
Rallye Šinširo: 1. Heikki Kovalainen – Sae Kitagawová (Finsko – Japonsko, Rally Team Aicello, Škoda Fabia R5) 42:22,8, 2. Osamu Fukunaga – Misako Sajdaová (oba Japonsko, Three Five Motorsport, Škoda Fabia R5) +52,1, 3. Norihiko Kacuta – Jusuke Kimura (oba Japonsko, Toyota Gazoo Racing, Toyota GR Yaris) +54,7.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Rally Team Aicello