Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kovalainen vyhrál s fabií rallye v Japonsku

Kovalainen vyhrál s fabií rallye v Japonsku

Na podzim chce jet i WRC

Jméno Heikkiho Kovalainena mohou fanoušci F1 znát z období 2007-2012, kdy závodil za týmy Renault, McLaren, Lotus a Caterham, a poté také ze sezony 2013. Během ní absolvoval závěrečné dva závody v barvách Lotusu, u kterého zaskakoval za Kimiho Räikkönena. Z hlediska celkového pořadí dopadly pro Kovalainena nejlépe sezony 2007 a 2008, v nichž obsadil sedmé místo. Zatímco v prvním roce na něj dosáhl s Renaultem, o sezonu později s McLarenem. Jeho největším úspěchem ve F1 je však vystoupení při VC Maďarska 2008. Tu totiž dokázal vyhrát.

Po svém konci ve F1 se Kovalainen soustředil na japonský šampionát Super GT, V němž se v roce 2016 stal spolu se svým parťákem Kohejem Hiratem dokonce šampionem. Na konci loňského ročníku se ale rozhodl ze seriálu odejít a letos se chce soustředit zejména na působení v japonském rallyeovém šampionátu. V této disciplíně a dokonce ani v této sérii nebude nováčkem, protože jsme ho zde mohli vidět již v minulosti.

Kovalainenovo letošní působení v japonském rallyeovém šampionátu se bude oproti jeho předchozím vystoupením v tomto seriálu lišit. Vůz Toyota GT86-CS-R3, do kterého usedal od sezony 2016 a loni se s ním stal celkovým vítězem třídy JN-2, totiž vyměnil za Škodu Fabia specifikace R5. A jeho premiéra s autem české značky, která se odehrála během uplynulého víkendu při soutěži Rallye Šinširo, dopadla na výbornou. Spolu se svou spolujezdkyní Sae Kitagawovou totiž vyhrál všech pět rychlostních zkoušek a dojel si tím pádem také pro celkový triumf.

Kdysi se stal vítězem velké ceny F1, dnes se Heikki Kovalainen prohání s vozem Škoda Fabia R5 po trasách japonského rallyeového šampionátu. Foto: Rally Team Aicello



Se ztrátou zhruba 52 sekund skončil při soutěži na druhém místě Osamu Fukunaga, který startoval se stejnou technikou jako Kovalainen. Třetí pozici obsadil s vozem Toyota GR Yaris Norihiko Kacuta. Pokud se řadíte mezi fanoušky rallyeového mistrovství světa, je vám jeho příjmení patrně povědomé. A v tomto případě nejde jenom o shodu jmen. Norihiko Kacuta je totiž otcem současného jezdce Toyoty ve WRC Takamota Kacuty. Kacuta starší navíc patří v Japonsku mezi úspěšné soutěžáky a je několikanásobným domácím šampionem napříč různými třídami.

Dalším z Kovalainenových soupeřů, který stojí za zmínku, byl také Tošihiro Araj. Dnes již pětapadesátiletý závodník absolvoval v období 1997-2010 celkem 86 soutěží mistrovství světa za volantem vozů značky Subaru a v sezonách 2005 a 2007 se dokonce stal světovým šampionem v hodnocení produkčních vozů. Letošní Rallye Šinširo, kde nastoupil s modelem Subaru WRX STI, pro něj skončila čtvrtým místem.

Dalšími soutěžemi letošního ročníku japonského rallyeového šampionátu budou podniky v Karacu (1.-3. dubna), Kumakogenu (29. dubna – 1. května), Kjotangu (20.-22. května), Takasaki (10.-12. června), Niseku (8.-10. července), Obihiru (9.-11. září) a Takajamě (14.-16. října). Ani tím by ale Kovalainenův letošní rallyeový program neměl končit. Fin má totiž v úmyslu zasáhnout i do Japonské rallye, která o víkendu 10.-13. listopadu uzavře letošní sezonu WRC.

První podnik sezony skončil pro Heikkiho Kovalainena vítězně. Foto: Rally Team Aicello



Vyloučit nelze ani variantu, že se Fin letos znovu objeví i na okruzích. Stále totiž touží po startu v závodě 24 hodin Le Mans a v úvodu letošního roku se nechal slyšet, že pokud by se naskytla šance, měl by o ni zájem. Slavného vytrvalostního podniku se měl Kovalainen zúčastnit již loni s vozem značky Porsche týmu HubAuto Racing v kategorii LMGTE Pro. Poté ale došlo k přesunu podniku Super GT v Suzuce a vznikla tak termínová kolize, kvůli které nakonec bývalý pilot F1 ve Francii chyběl.

Rallye Šinširo: 1. Heikki Kovalainen – Sae Kitagawová (Finsko – Japonsko, Rally Team Aicello, Škoda Fabia R5) 42:22,8, 2. Osamu Fukunaga – Misako Sajdaová (oba Japonsko, Three Five Motorsport, Škoda Fabia R5) +52,1, 3. Norihiko Kacuta – Jusuke Kimura (oba Japonsko, Toyota Gazoo Racing, Toyota GR Yaris) +54,7.

 

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Rally Team Aicello