Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Průzkum bojem nejlépe zvládl Hamilton

Průzkum bojem nejlépe zvládl Hamilton

VC Rakouska – 1. trénink

Konečně! Dnes je svátek pro všechny fanoušky F1. I když jenom u televizních obrazovek, po k nepřečkání dlouhé pauze se dočkali svých favoritů v akci.

Za mimořádně přísných zdravotních a hygienických opatření se VC Rakouska rozjela úvodním tréninkem. Připomínal spíše opatrné ohmatávání terénu. Nejodvážněji si počínal Mercedes, na opačném konci stupnice se nacházelo Ferrari.

Po včerejších lijácích se počasí ve štýrském Murtalu umoudřilo. Vzduch se ohřál na sedmnáct a asfalt na třiadvacet stupňů. Vlhkost ovzduší dosáhla 76 procent při poměrně vysoké, šedesátiprocentní pravděpodobnosti deště.

Sezonu 2020 zahájil Sainz, který se jako první objevil na trati. Španěl se nezdržel výkřiků nadšení, že konečně uhání naplno. Po šesti minutách se vydal absolvovat své instalační kolo i Hamilton.

V poněkud nudné úvodní fázi zbyla chvilka všimnout si i ničeho jiného. Třeba obrovského transparentu End Racism na hlavní budově, vedle něhož se skví reklama hojně kritizovaného saúdskoarabského petrolejářského koncernu Aramco. Pro jezdce je ovšem mnohem důležitější, že z posledních dvou zatáček zmizely obávané vysoké obrubníky.

Na referenční čas jsme čekali čtvrt hodiny. Zaznamenal ho Bottas – 1:08,92. Vzápětí ho překonal s 1:08,29 Norris. Na Red Bull Ring současně dopadly první kapky. Fin ve službách Mercedesu se jich nezalekl a zlepšil se na 1:07,57. 

Racing Point opět naznačil, že by mohl být nejlepším ze "zbytku světa". Foto: Racing Point

Přeháňka se pozvolna stěhovala dále do Alp a provoz na dráze sílil. Grosjean na ní ovšem dlouho nepobyl. Dle vlastních slov „ztratil brzdový pedál“ a vrátil se do boxů. Spokojen nebyl ani Gasly, u jehož alphatauri táhl volant doleva.

Své možnosti okamžitě naznačil Hamilton. Byl jen o dvě setinky pomalejší než jeho týmový kolega, i když na rozdíl od něj měl obuté tvrdé, a nikoliv přechodné pneumatiky. Na tom se ale nezastavil a s 1:06,72 se protlačil do čela.

Nepobyl v něm dlouho, protože ho překonal průkopník měkkého obutí Stroll (1:06,69). Přetahovaná pokračovala, obhájce titulu kontroval s 1:06,54. Kanaďan už odpověď nenašel, navíc přišel o svůj nejlepší výkon, protože si v deváté zatáčce zkrátil trať.

Vettel na střední alternativě gum zaostal za Hamiltonem o bezmála čtyři desetiny sekundy. Podstatně úspěšnější byli Ricciardo a Pérez, jimž se podařilo atakovat hranici 1:06 (1:06,07, respektive 1:06,05).

Do patřičných mezí je vykázal Bottas, který na měkkých pneumatikách zaknihoval 1:05,48. Tempo, které nasadili Pérez a Stroll, však znovu rozproudilo diskusi o Racing Pointu jako „růžovém Mercedesu“. Spekuluje se, kdo první na něj podá protest.

Mistr se tentokrát neutnul. Hamilton po zajetí 1:04,96 odlétl ostatním o pověstný parník. A to se ještě těsně před cílovou čárou nevyvaroval chyby.

Prakticky vůbec do této doby nedaly o sobě vědět red bully. Albon se nacházel na jedenácté a Verstappen na třinácté příčce. U obou však figurovaly časy zajeté na tvrdé směsi.

Carlos Sainz byl prvním, kdo se vydal na trať. Symbolicky tak zahájil letošní mimořádnou sezonu. Foto: McLaren

Pérezovi se lehce čadilo z motoru, takže preventivně zamířil k mechanikům. Dvacet minut před koncem nadále vedl Hamilton před Bottasem, Sainzem, Pérezem, Norrisem, Leclerkem, Magnussenem, Strollem, Ricciardem a Vettelem.

Na tom se potom nějakou dobu nic nezměnilo, protože byl zaveden režim virtuálního safety caru. „Zasloužil“ se o něj Ocon, který na okruhu ponechal část své bočnice. Radost z toho neměl hlavně Albon, jenž musel přerušit slibně rozjeté rychlé kolo.

Jakmile se vše vrátilo do normálních kolejí, mizérií rudých býků dovršil Verstappen, roztočivší se hned v první zatáčce. To Hamilton zase něco přiložil, byť tentokrát jen málo – 1:04,81. Krizovku se zdarem přestál Russell, před nímž předvedl piruetu Gasly.

Verstappenův reparát ho posunul alespoň na třetí pozici, jenže s dost podstatným odstupem. Albon se nacházel čtyři příčky za ním. Poslední neznámou představovala výkonnost Ferrari na měkkých pneumatikách. Rozluštění této tajenky jsme se ovšem nedočkali.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:04,816   42
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:05,172 + 0.356 38
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:05,418 + 0.602 37
4. Carlos Sainz McLaren Renault 1:05,431 + 0.615 41
5. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:05,512 + 0.696 33
6. Lando Norris McLaren Renault 1:05,621 + 0.805 41
7. Alexander Albon Red Bull Honda 1:05,701 + 0.885 29
8. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:05,860 + 1.044 29
9. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:05,907 + 1.091 27
10. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:05,924 + 1.108 31
11. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:06,074 + 1.258 34
12. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:06,077 + 1.261 32
13. Esteban Ocon Renault Renault 1:06,270 + 1.454 22
14. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:06,360 + 1.544 24
15. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:06,365 + 1.549 28
16. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:06,404 + 1.588 25
17. George Russell Williams Mercedes 1:06,495 + 1.679 27
18. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:06,906 + 2.090 31
19. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:06,943 + 2.127 19
20. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:46,361 + 41.545 6

Zdroj: FORMULE.cz