Hamiltona zaskočil útok z vlastních řad
VC Rakouska – kvalifikace
Nikoliv Hamilton, ale Bottas bude mít nejlepší výchozí postavení do zítřejší velké ceny. Alespoň maličkého překvapení jsme se tedy v dnešní kvalifikaci dočkali. Pomineme-li totální výbuch Ferrari, s nímž se už ale jaksi počítalo.
Rtuť v teploměru se opět vyšplhala výše, na 24 stupňů. Asfalt se rozpálil na 51 stupňů.
Kromě úvah, o kolik Hamilton porazí konkurenci, stála v mezičase od posledního tréninku ve středu pozornosti i oprava Latifiho vozu. Kanadský nováček ho dost pošramotil, ale Williams vydal uklidňující prohlášení. Vše se skutečně stihlo a Latifi se na trati objevil mezi prvními.
Svým výkonem ovšem nijak neoslnil. Ztratil bezmála dvě sekundy na Giovinazziho, a i ten se musel spokojit s 1:05,47. Velcí kluci se teprve chystali do akce.
Z nich se nejdříve ukázal Stroll, jenže 1:04,67 je při současné formě Racing Pointu trochu málo. Pak už to šlo ráz na ráz. V čele se, při zatímní absenci Mercedesu, usadil Verstappen (1:04,32) před Sainzem a Pérezem. Vettel byl pátý a Leclerc dokonce až desátý. Opatrněji začal Bottas, mající na Verstappena manko 22 setin.
Hamilton vstupní kolo po chybě ve druhé zatáčce prakticky vypustil. Pak zabral, ale Verstappena nepředstihl – chyběla mu desetinka sekundy. V této fázi to však nehrálo žádnou roli.
Smolný pátek je zapomenut, ale od mercedesů dělí Verstappena pořád propast. Foto: Red Bull
Magnussen si postěžoval, že ho Leclerc v ostrém kole zablokoval. Analytici mezitím porovnali oba red bully a zjistili, že Verstappen na svého parťáka masivně získává v prostředním sektoru s rychlými zatáčkami.
Stroll zjevně zpytoval svědomí a polepšil se na 1:04,30, jenže vzápětí ho převálcovali Verstappen (1:04,02), Bottas i Hamilton. Nizozemec kupodivu stále vzdoroval náporu mercedesů.
U dna se potácely williamsy, alfy romeo a haasy, které byly na kandidáty vyřazení pasovány už předem. Nakonec se spasil Grosjean. Magnussen, Giovinazzi, Räikkönen, Russell a Latifi se po nasazení roušek mohli začít věnovat jiné činnosti. Prvního a devatenáctého ovšem dělilo jen 1,2 sekundy.
V prostřední části projevil značnou odvahu Verstappen, jenž jako jediný vyrukoval se středními pneumatikami. Hranice 1:04 konečně padla, protože černé šípy zabraly naplno. Hamilton zajel 1:03,32 a Bottas 1:03,53.
Zbytek pole neměl nárok. Kolaps Ferrari pokračoval. Leclerc se držel sedmý těsně před Verstappenem, Vettela dokonce strašil předčasný konec. Naopak nadšení zavládlo u McLarenu, protože Norris okupoval třetí příčku a měl za zády oba racing pointy. Verstappen i na pomalejší směsi dokázat postoupit na šesté místo.
Jestliže až dosud nepanovala ve Scuderii optimální atmosféra, teď nastane pravá Itálie... Foto: Ferrari
Stopka akutně hrozila Gaslymu, Kvjatovi, Albonovi, Oconovi, Grosjeanovi, ale pořád i Vettelovi. Zatímco Němec a Thajec nazouvali čerstvé měkké gumy, Bottas se zlepšil na 1:03,01.
Albon realizoval obrovský skok na třetí pozici. Tím vyšoupl z postupové desítky Vettela a nahnal hodně strachu i Leclerkovi. Na tom se už nic nezměnilo, protože Vettel závěrečný zoufalý pokus neustál. „U Ferrari budou brzy padat hlavy,“ zaprorokoval si v rakouské televizi ORF expilot F1 Alex Wurz.
Kromě čtyřnásobného mistra světa se poroučeli rovněž Gasly, Kvjat, Ocon a Grosjean. O pole position si to rozdali Bottas, Hamilton, Albon, Norris, Pérez, Stroll, Sainz, Verstappen, Ricciardo a Leclerc.
Prvotní měření sil vyznělo pro Bottase, který se proboural o sedm setin pod 1:03. Hamilton na něj ale ztrácel jen dvanáct setin. Druhou řadu na roštu obsazovali v uctivé vzdálenosti za současnými vládci F1 Verstappen a Albon. Leclerc trčel sedmý za Sainzem a Pérezem a hlásil na zeď, že v autě snad něco prasklo…
Finální runda už nic podstatného nezměnila, jen Norris přeskočil Albona. Bottas se sice ocitl vedle dráhy, jenže Hamilton jeho předchozí čas nepokořil. O jedinou setinku sekundy!
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:04,111 | 1:03,015 | 1:02,939 | 19 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:04,198 | 1:03,096 | 1:02,951 | 21 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:04,024 | 1:04,000 | 1:03,477 | 23 |
4. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:04,606 | 1:03,819 | 1:03,626 | 17 |
5. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:04,661 | 1:03,746 | 1:03,868 | 18 |
6. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:04,543 | 1:03,860 | 1:03,868 | 19 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:04,500 | 1:04,041 | 1:03,923 | 20 |
8. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:04,537 | 1:03,971 | 1:03,971 | 18 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:04,309 | 1:03,955 | 1:04,029 | 17 |
10. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:04,556 | 1:04,023 | 1:04,239 | 15 |
11. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:04,554 | 1:04,206 | 13 | |
12. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:04,603 | 1:04,305 | 14 | |
13. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:05,031 | 1:04,431 | 14 | |
14. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:04,933 | 1:04,643 | 12 | |
15. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:05,094 | 1:04,691 | 14 | |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:05,164 | 8 | ||
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:05,167 | 10 | ||
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:05,175 | 8 | ||
19. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:05,224 | 9 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:05,757 | 12 |
Zdroj: FORMULE.cz