Před VC Maďarska 2020
Třetí velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1
Třetí závod v řadě čeká na jezdce a týmy na osvědčené trati Hungaroring. Nedaleko maďarského hlavního města se pojede už 35. Velká cena Maďarska bez přerušení! A to se o pomalém okruhu říkalo, že vůbec není vhodný pro vozy F1.
Na prvních dvou místech průběžného pořadí jsou oba jezdci Mercedesu. Valtteri Bottas vede se 43 body, na dalších místech jsou Lewis Hamilton (37), Lando Norris (26), Charles Leclerc (18), Sergio Pérez (16), Max Verstappen (15)… Pořadí týmů vládne Mercedes s 80 body, za ním následují McLaren (39), Red Bull (27), Racing Point (22), Ferrari (19), Renault (8), AlphaTauri (7), Alfa Romeo (2).
Historie okruhu
Premiérová VC Maďarska F1 1986 prorazila jeden z prvních otvorů v pověstné železné oponě. V Mogyoródu nedaleko Budapešti vyrostl okruh Hungaroring a tisíce českých turistů ucpaly dálnici. Zajímavostí je, že v úvodních ročnících zde poskytoval servis podél trati československý záchranný systém Narex pod vedením Cyrila Svobody.
První VC Maďarska v roce 1986 - v čele Nélson Piquet, za ním Ayrton Senna. Foto: Williams
Nový okruh nicméně nebyl považován za příliš povedený a také prodělal v průběhu let několik úprav (1989, 1997, 2003). K velkým výtkám patří, že se zde prakticky nedá předjíždět. Důkazem byl ročník 1997. Obhájce titulu Damon Hill tehdy přestoupil do podprůměrného týmu Arrows. Před závodem měl na kontě jediný bod. Do VC Maďarska však startoval ze třetí pozice. V 11. kole se dostal do vedení a potom znovu ve 30. kole. O triumf, který by znamenal senzaci, přišel až v posledním 77. kole po útoku Jacquese Villeneuvea.
Na ročník 2009 nerad vzpomíná Felipe Massa. V závěru druhé fáze kvalifikace Brazilce, jedoucího rychlostí téměř 240 km/h, zasáhla do hlavy pružina, která odlétla od brawnu krajana Rubense Barrichella. Vicemistr světa ztratil vládu nad vozem a ve vysoké rychlosti se jeho ferrari zabořilo hluboko do bariéry z pneumatik. Diváci i samotní jezdci nervózně sledovali, jak záchranná četa vyprošťuje bezvládné tělo. Po ošetření přímo na okruhu byl helikoptérou přepraven do vojenské nemocnice. A tam se zjistilo, jaké měl vlastně obrovské štěstí, že nepřišel o život…
Maďarský okruh se podobá spíš Monaku než současným moderním autodromům. Trať je také přezdívaná „Monako bez zdí a jachet“. Hlavním cílem všech týmů je dosáhnout na trati se 14 zatáčkami a jedinou rovinkou co největšího přítlaku. Protože není pravidelně využívaná, přidávají se i problémy s přilnavostí. Většinou bývá velké horko a trpí pneumatiky. Letos se naopak očekává deštivý průběh víkendu.
Klíčová místa
Nízká průměrná rychlost se blíží spíš městským okruhům. Je výsledkem extrémně zatáčkovité trati a potřeby použití vysokého aerodynamického přítlaku. Výjimkou je první zatáčka, které předchází cílová rovinka o délce 790 metrů. Z hlediska náročnosti na brzdy patří Hungaroring podle techniků firmy Brembo mezi středně obtížné okruhy. Zhruba na úrovni Spielbergu a Barcelony.
Stejně jako v Baku se brzdy používají 11krát v každém kole, jenže ázerbájdžánská trať je o 1,6 km delší. Pouze tři brzdné úseky jsou delší než dvě vteřiny a všechny jsou soustředěny v té části okruhu, která je viditelná z hlavní tribuny.
V každém kole jezdci brzdí v průměru 17,5 vteřiny, což odpovídá 23 % délky okruhu. Je to o 7,7 s více než při minulém závodě na Red Bull Ringu. Od startu do cíle jsou tedy v permanenci přes 20 minut. Vyšší procento mají pouze Monako (27 %) a Singapur (25 %). Průměrné zpomalení na kolo je 3,1 G, stejně jako v Le Castellet.
Přítomnost tolika zatáček vede k tomu, že množství energie ztracené brzděním činí na každý monopost od startu závodu po šachovnicový praporek přes 239 kWh. To je téměř dvakrát více než v Suzuce. Každý závodník zatíží brzdový pedál celkovým tlakem 56 tun a to patří mezi největší hodnoty v seriálu mistrovství světa!
Z 11 brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, jeden je středně obtížný a zbývajících sedm je lehkých. Nejnáročnější je 1. zatáčka, kde auta zpomalují z 346 na 109 km/h na 137 metrech za pouhé 2,58 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 182 kg a dosáhnou zpomalení 5,5 G.
Celkově je Hungaroring pomalý okruh. Rovinky jsou krátké, ale zase tady nejsou žádné vlásenky nebo zvlášť pomalé zatáčky. Dvě nejrychlejší – č. 4 a 11 – se projíždějí rychlostí přibližně 230 km/h. Ovšem tento charakter okruhu zase velmi komplikuje předjíždění. Jedinou skutečnou možností je zatáčka č. 1, ale i v ní je zdolání soupeře velmi obtížné.
Zajímavá čísla
Rekordmanem Hungaroringu, pokud jde o počet vyhraných velkých cen, je Lewis Hamilton se sedmi triumfy. Čtyřikrát zde vyhrál Michael Schumacher a třikrát Ayrton Senna.
I když se obtížně předjíždí, od roku 2005 jen pětkrát vyhrál jezdec z první pozice na startu, z toho čtyřikrát to byl Lewis Hamilton (2007, 2012, 2013 a 2018) a jednou Sebastian Vettel (2017). Na mokru v roce 2006 vyhrál Jenson Button až ze 16. pozice! Fernando Alonso zde vybojoval své první (2003) a Heikki Kovalainen jediné vítězství (2008).
Fernando Alonso vybojoval na Hungaroringu v roce 2003 své první vítězství. Foto: Renault
Při premiéře v roce 1986 musel být závod dokonce o kolo zkrácen, jak byla trať pomalá. Dvě úpravy v letech 1989 a 2003 ji alespoň trochu zrychlily. V roce 1986 jel vítěz Nélson Piquet průměrnou rychlostí 151,804 km/h, zatímco loni Lewis Hamilton dosáhl průměru 193,532 km/h. Nový traťový rekord loni vytvořil Max Verstappen výkonem 1:17,103 km/h (204,552 km/h).
Ve srovnání s původní verzí byla po prvních třech ročnících odstraněna šikana za třetí zatáčkou. Trať se tím o dost zrychlila. V roce 1988 byl vítězný čas Ayrtona Senny v kvalifikaci 1:27,635, o rok později dosáhl Riccardo Patrese 1:19,726 a nadále se zrychlovalo. Loňský čas Maxe Verstappena ve třetí části kvalifikace byl 1:14,572.
Pouze třikrát v historii maďarských velkých cen během závodu zapršelo – bylo to v letech 2006, 2011 a 2014. Vyhrát zde dokázali čtyři z aktivních jezdců: Lewis Hamilton sedmkrát, Sebastian Vettel dvakrát, Daniel Ricciardo a Kimi Räikkönen jednou.
Vzpomínka na rok 2019
Z předchozí VC Německa přijížděl na Hungaroring Hamilton s náskokem 41 bodů na Bottase a 63 na Verstappena. V Poháru konstruktérů dominoval Mercedes, který už měl k dobru na Ferrari 148 a na Red Bull Racing 192 bodů.
Pole position si vyjel Verstappen, vedle něj se do první řady postavil Bottas. Teprve za nimi vyráželi do závodu Hamilton, Leclerc a Vettel. Zpět na roštu se stěhovali Giovinazzi za blokování Strolla a Ricciardo kvůli nadlimitní výměně motoru.
Verstappen si po startu udržel vedení, zatímco mercedesy se za ním postrkávaly v boji o druhé místo. Bottas drobně chyboval, poškodil si auto a kvůli tomu ho předjeli také Leclerc a Vettel. Potřeboval k mechanikům s poškozeným předním křídlem, ale přes problémy setrvával na trati. Zastavil až v 5. kole. Dostal pneumatiky s tvrdou směsí, ovšem klesl na beznadějně poslední místo.
Po 10 kolech vozy po okruhu kroužily v pořadí Verstappen, Hamilton, Leclerc, Vettel , Sainz, Norris, Räikkönen, Gasly, Grosjean, Hülkenberg, Pérez, Albon, Kvjat, Russell, Magnussen, Ricciardo, Stroll, Giovinazzi, Bottas a Kubica.
Čelní dvojice pozvolna ujížděla oběma ferrari. S pořadím opravdu mohly zamíchat jen pneumatiky, přesněji načasování zastávek. V 19. kole jako první měnil kola Grosjean. Hamilton výrazně přitlačil a stahoval Verstappena, i když rozdíl snížil o necelou vteřinu.
Verstappen hlásil, že jeho gumy ztrácejí přilnavost. Ve 25. kole si proto zajel pro nové. Klesl na druhé místo se ztrátou 18,3 vteřiny na Hamiltona, jenže okamžitě zaznamenal nejrychlejší kolo. Ve 28. kole zastavil Leclerc a spadl za Vettela.
Hamilton si stěžoval na brzdy, na levé přední pneumatice probrzdil plošku. Ve 31. kole si dojel pro novou sadu. Vrátil se téměř šest vteřin za Verstappenem, ale okamžitě nasadil drtivé tempo. Připsal si nejrychlejší kolo, získal přes dvě vteřiny a ztráta se scvrkla na 2,4 vteřiny, pak dokonce na vteřinu.
Lewis Hamilton předvedl skvělou stíhačku a zaslouženě zvítězil. Foto: Mercedes
Ve 36. kole se Hamilton poprvé pokusil o útok, ale neměl dostatek prostoru. V polovině závodu oba soky dělilo jen osm desetin vteřiny. Ve 39. kole to už byl ostrý souboj. Ve čtvrté zatáčce Hamilton zaútočil venkem, jenže se dostal mimo trat a ušpinil si pneumatiky. Rozestup vzrostl na 1,5 vteřiny a Verstappen si mohl na chvíli oddechnout.
Až ve 40. kole měnil kola Vettel, jenže zastávka se mechanikům nepovedla. Vrátil se na měkké sadě a se ztrátou 20 vteřin na třetího Leclerka. Po 40 kolech nadále kontroloval situaci Verstappen. Další příčky drželi Hamilton, Leclerc, Vettel, Sainz, Gasly, Räikkönen, Norris, Bottas, Ricciardo, Pérez, Kvjat, Albon, Hülkenberg, Magnussen, Grosjean, Russell, Stroll, Giovinazzi a Kubica.
Ve 45. kole oba vedoucí jezdci předjeli o kolo Bottase. Verstappen si inženýrům říkal o plný výkon, ale odpověď mu jistě radost neudělala: „Už ho máš!“ Hamilton se totiž znovu přibližoval. Mercedesy absolvovaly druhou zastávku – Hamilton ve 49. kole dostal čerstvé pneumatiky a úkol stáhnout 20 vteřin ztráty. Ostatní kroužili na unavených starších pneumatikách. V 58. kole Hamilton znovu posunul hodnotu nejrychlejšího kola a umazal 1,3 vteřiny. Nasadil ke grandiózní stíhačce. V 60. kole ubral 1,2 vteřiny.
Zběsilé Hamiltonovo tempo přiblížilo mercedes k vedoucímu jezdci. Verstappen hlásil, že jeho pneumatiky jsou mrtvé. Nizozemec se už neměl jak bránit. Zbývalo pět kol a Hamilton byl do jedné vteřiny, takže mohl použít DRS.
V 67. kole se Hamilton probojoval do vedení. Verstappen si raději dojel pro čerstvé pneumatiky, nasadil měkkou směs a pokusil se o zisk bonusového bodu za nejrychlejší kolo. Podařilo se mu to a vytvořil nový traťový rekord. Tři kola před cílem ještě Vettel zdolal kolegu Leclerka a probojoval se na pódium.
Společně s ním na něm stáli vítěz Hamilton a druhý Verstappen. Body brali rovněž Leclerc, Sainz, Gasly, Räikkönen, Bottas, Norris a Albon.
VC Maďarska
Okruh: Hungaroring
Místo: Budapešť, Mogyoród
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11986
- POČET KOL70
- DÉLKA OKRUHU4381 m
- DÉLKA ZÁVODU306,630 km
- REKORD OKRUHU1:17.103 (2019)
- DRŽITEL REKORDUMax Verstappen
- Počet zatáček14
- Nadmořská výška204,2 – 238,9 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvysoké
- Spotřeba palivamalá
17. července - 19. července 2020
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Maďarska
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Max Verstappen | Red Bull | Honda |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2011 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2008 | Heikki Kovalainen | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | McLaren | Mercedes |
2006 | Jenson Button | Honda | Honda | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2003 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2002 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1996 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1995 | Damon Hill | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1994 | Michael Schumacher | Benetton | Ford | Michael Schumacher | Benetton | Ford |
1993 | Damon Hill | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Riccardo Patrese | Williams | Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Thierry Boutsen | Williams | Renault | Thierry Boutsen | Williams | Renault |
1989 | Nigel Mansell | Ferrari | Ferrari | Riccardo Patrese | Williams | Renault |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1986 | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda | Ayrton Senna | Lotus | Renault |
Vybrané údaje z roku 2019
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 443,6 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 364,8 m
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 16,4 s
- Jízda na plný plyn (čas)1) 56 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 65 %
- Počet řazení za kolo1/2) 48/59
- DRS zóny1)Z14-1/Z1-2/
- Největší přetížení4) 5,5 G v 1. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 182 kg v 1. zatáčce
- Největší brzdná síla4) 3183 kW v 1. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 315,6 km/h (Vettel)
- Max. rychlost v závodě5) 321,6 km/h (Ricciardo)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:14,372 (Verstappen)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:17,103 (Verstappen)
- Vítězná strategie3) dvě zastávky v 31. a 48. kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 1
- Počet předjetí s DRS1) 26
- Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 53 kol (Giovinazzi)
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 40 kol (Räikkönen)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 33 kol (Hülkenberg)
- Počet zastávek v boxech 24
- Počet vítězství z pole position 14x z 34 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 40 %
- Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 12 %
- Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 30 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 48,9 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA