Před VC Maďarska 2019
Dvanáctá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Divočina z Hockenheimringu by se tentokrát neměla opakovat. Hungaroring je zcela odlišný okruh. Na sobotu jsou sice hlášené přeháňky, ale závod by déšť narušit neměl. Jako ve většině případů z minulosti se dá předpokládat poklidný průběh velké ceny. Vždyť loni došlo během závodu k jedinému předjetí bez pomoci DRS.
Mercedes se jistě pokusí napravit dojem z domácí velké ceny, Ferrari by zase mělo odčinit trable po technických selháních. Red Bull je sice teoreticky ten třetí vzadu, ale na rozdíl od Ferrari už vyhrál dvě velké ceny.
V šampionátu stále vede Lewis Hamilton (225 bodů) před kolegou Valtterim Bottasem (184). Po minulém úspěchu se hodně přiblížil Max Verstappen (162), následují Sebastian Vettel (141) a Charles Leclerc (120). Za bodovou propastí potom následují jezdci středu Pierre Gasly (55), Carlos Sainz (48), Daniil Kvjat (27), Kimi Räikkönen (25), Lando Norris (22), Daniel Ricciardo (22), Lance Stroll (18), Kevin Magnussen (18), Nico Hülkenberg (17) a další.
Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes (409) před Ferrari (261), na dalších místech jsou Red Bull (217), McLaren (70), Toro Rosso (42), Renault (39), Racing Point (31), Alfa Romeo (26), Haas (26) a konečně bodující Williams (1).
Po závodě budou následovat téměř měsíční přestávka a povinné dovolené ve všech týmech.
Historie okruhu
Pro českého fanouška je návštěva Hungaroringu stále nejlevnější možností, jak se podívat na velkou cenu F1. Okruh dnes patří k nejdéle „sloužícím“ tratím v seriálu, jelo se na něm 33 velkých cen bez přestávky. Tím se může pochlubit už jen Monako a Monza!
Premiérová VC Maďarska F1 1986 prorazila jeden z prvních otvorů v pověstné železné oponě. V Mogyoródu nedaleko Budapešti vyrostl okruh Hungaroring a tisíce českých turistů ucpaly dálnici. Zajímavostí je, že v úvodních ročnících zde poskytoval servis podél trati československý záchranný systém Narex pod vedením Cyrila Svobody.
Nový okruh nicméně nebyl považován za příliš povedený a také prodělal v průběhu let několik úprav (1989, 1997, 2003). Rekordmanem Hungaroringu, pokud jde o počet vyhraných velkých cen, je Lewis Hamilton. Čtyřikrát zde vyhrál Michael Schumacher a třikrát Ayrton Senna.
Radost týmu Renault po vítězství Fernanda Alonsa v roce 2003
Při premiéře v roce 1986 musel být závod dokonce o kolo zkrácen, jak byla trať pomalá. Dvě úpravy v letech 1989 a 2003 ji alespoň trochu zrychlily. V roce 1986 jel vítěz Nélson Piquet průměrnou rychlostí 151,804 km/h, zatímco loňský vítěz Lewis Hamilton dosáhl průměru 189,134 km/h. Jen traťový rekord stále drží Michael Schumacher výkonem 1:19,071 km/h (199,461 km/h) z roku 2004. V předloňské kvalifikaci však dosáhl Sebastian Vettel času 1:16,276 (206,770 km/h).
Ve srovnání s původní verzí byla po prvních třech ročnících odstraněna šikana za třetí zatáčkou. Trať se tím o dost zrychlila. V roce 1988 byl vítězný čas Ayrtona Senny v kvalifikaci 1:27,635, o rok později dosáhl Riccardo Patrese času 1:19,726 a nadále se zrychlovalo.
Na ročník 2009 nerad vzpomíná Felipe Massa. V závěru druhé fáze kvalifikace Brazilce, jedoucího rychlostí téměř 240 km/h, zasáhla do hlavy pružina, která odlétla od brawnu krajana Rubense Barrichella. Vicemistr světa ztratil vládu nad vozem a ve vysoké rychlosti se jeho ferrari zabořilo hluboko do bariéry z pneumatik. Diváci i samotní jezdci nervózně sledovali, jak záchranná četa vyprošťuje bezvládné tělo. Po ošetření přímo na okruhu byl helikoptérou přepraven do vojenské nemocnice. A tam se zjistilo, jaké měl vlastně obrovské štěstí, že nepřišel o život…
Heikki Kovalainen vyhrál v roce 2008 na Hungaroringu jedinou velkou cenu v kariéře
Maďarský okruh se podobá spíš Monaku než současným moderním autodromům. Hlavním cílem všech týmů je dosáhnout na trati se 14 zatáčkami a jedinou rovinkou co největšího přítlaku. Protože trať není pravidelně využívaná, přidávají se i problémy s přilnavostí. Většinou bývá velké horko a trpí pneumatiky. I když se obtížně předjíždí, od roku 2005 jen pětkrát vyhrál jezdec z první pozice na startu, toho čtyřikrát to byl Lewis Hamilton (2007, 2012, 2013 a 2018), jednou Sebastian Vettel (2017). Na mokru v roce 2006 vyhrál Jenson Button až ze 16. pozice! Fernando Alonso zde vybojoval své první a Heikki Kovalainen jediné vítězství.
Klíčová místa
Nízká průměrná rychlost se blíží spíš městským okruhům. Je výsledkem extrémně zatáčkovité trati a potřeby použití vysokého aerodynamického přítlaku. Výjimkou je první zatáčka, které předchází cílová rovinka o délce 790 metrů. Z hlediska náročnosti na brzdy patří Hungaroring podle techniků firmy Brembo mezi středně obtížné okruhy.
Stejně jako v Baku se brzdy používají 11krát v každém kole, jenže ázerbájdžánská trať je o 1,6 km delší. Pouze tři brzdné úseky jsou delší než dvě vteřiny a všechny jsou soustředěny v té části okruhu, která je viditelná z hlavní tribuny.
V každém kole jezdci brzdí v průměru 17,5 vteřiny, což odpovídá 23 % délky okruhu. Vyšší procento mají pouze Monako (27 %) a Singapur (25 %). Průměrné zpomalení na kolo je 3,1 G, stejně jako v Le Castellet. Přítomnost tolika zatáček vede k tomu, že množství energie ztracené brzděním činí na každý monopost od startu závodu po šachovnicový praporek přes 239 kWh. To je téměř dvakrát více než v Suzuce. Každý závodník zatíží brzdový pedál celkovým tlakem 55,5 tun a to patří mezi největší hodnoty v seriálu mistrovství světa!
Z 11 brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, jeden je středně obtížný a zbývajících sedm je lehkých. Nejnáročnější je 1. zatáčka, kde auta zpomalují z 335 na 107 km/h na 134 metrech za pouhé 2,57 vteřiny. Musejí zde vyvinout na brzdový pedál tlak 179 kg a dosáhnou zpomalení 5,4 G.
V zatáčce č. 12 rychlost klesá z 294 km/h na 123 km/h za pouhých 1,97 sekundy na 102 metrech. Tlak na brzdový pedál je při tom 115 kg a zpomalení 4,5 G.
Opakem jsou například zatáčky 8, 9 a 11, kde při řazení na nižší rychlostní stupně jezdci potřebují snížit rychlost o 40 až 45 km/h. Pro každý z těchto úseků jim k tomu stačí 46 až 55 metrů a zanedbatelné zatížení brzdového pedálu mezi 15 až 20 kg.
Celkově je tedy Hungaroring pomalý okruh. Rovinky jsou krátké, ale zase tady nejsou žádné vlásenky nebo zvlášť pomalé zatáčky. Dvě nejrychlejší – č. 4 a 11 – se projíždějí rychlostí přibližně 230 km/h. Ovšem tento charakter okruhu zase velmi komplikuje předjíždění. Jedinou skutečnou možností je zatáčka č. 1, ale i v ní je zdolání soupeře velmi obtížné.
Renault také nabízí zajímavé srovnání jednotlivých formulových kategorií: F1 ujede kolo za 1:16,170 minuty (207,058 km/h), F2 za 1:25,612 (184,222 km/h) a F3 za 1:31,409 (172,539 km/h).
Vzpomínka na rok 2018
Po německé velké ceně už vedl šampionát Hamilton o 17 bodů před Vettelem a o 57 před Räikkönenem. Také v Poháru konstruktérů předčil Mercedes Ferrari, zatím však pouze o osm bodů.
V deštěm poznamenané kvalifikaci si pole position vyjel Hamilton, ačkoliv se dlouho zdálo, že nejrychlejší bude na Hungaroringu Vettel. Ten se ale nakonec postavil až do druhé řady za Bottase a Räikkönena. Z boxů do závodu vyjížděl Stroll, protože mechanici na jeho voze v režimu parc ferme vyměnili přední křídlo.
Mercedesy při startu relativně snadno obhájily první dvě pozice. Za nimi se Vettel posunul před Räikkönena a pak už následoval Verstappen, který si polepšil o dvě příčky. Naproti tomu jeho kolega Ricciardo se neočekávaně propadl až na 16. místo. Ne ovšem vlastní vinou, neboť se do něj opřel Ericsson.
Pouze jediné kolo vydržel na trati Leclerc. Potom zaparkoval svůj sauber na výjezdu z boxové uličky. V pátém kole Verstappen náhle výrazně zpomalil a pak zastavil. Byl aktivován režim virtuálního safety caru. Trval však jen okamžik.
Nejúspěšnější jezdci minulého ročníku - zleva Sebastian Vettel, Lewis Hamilton a Kimi Räikkönen
V čele nadále uháněl Hamilton a za ním se seřadili Bottas, Vettel, Räikkönen, Gasly, Magnussen, Sainz, Hartley a Grosjean. Ricciardo nabral druhý dech a už se propracoval do první desítky.
Jinak se toho ale dělo pramálo. Hamilton si vybudoval šestisekundový náskok na Bottase. Vettel na Fina ztrácel 1,5 sekundy a o dalších 1,7 sekundy zpět kroužil Räikkönen. Ten už v 15. kole absolvoval nepříliš podařenou zastávku, při níž obul měkké pneumatiky. Propadl se za Gaslyho a Magnussena, toho ovšem ihned po návratu předjel.
Jen o kolo později odbočil do boxů Bottas a rozhodl se pro střední gumy. Bylo jasné, že na nich už hodlá dojet do cíle. Räikkönen podle očekávání zdolal Gaslyho a Ricciardo byl po úspěšném útoku na Magnussena již šestý.
Vettel se postupně přibližoval Hamiltonovi. Mercedes zareagoval a ve 26. kole povolal obhájce titulu pro čerstvé měkké pneumatiky. Na dráhu se Brit vrátil se ztrátou 13,2 sekundy na svého arcirivala.
Po polovině závodu se Hamilton přiblížil Vettelovi na deset sekund, hlavně díky tomu, že jeho soupeře zdržovali opozdilci. Ve 40. kole podruhé zavítal do boxů Räikkönen. Znovu použil měkké pneumatiky.
Party mechaniků Ferrari se bleskově vystřídaly a už tu byl Vettel. Po drobném zádrhelu s levým předním kolem mu to nevyšlo ani na Bottase. Vůči němu měl ale výhodu zcela nového ultraměkkého obutí. Také se na něj bez problému dotáhl.
Další motor od Renaultu zesnul ve Vandoorneově mclarenu. Belgičan odstoupil dvacet kol před koncem.
Ke dvojici Bottas – Vettel se připojil zjevně rychlejší Räikkönen. Teď bylo na šéfech Scuderie, zda mu umožní vzít útokem jeho krajana. Vettel si na něm dosud lámal zuby.
Nakonec mu došla trpělivost. Přes dvě zatáčky se tlačil před Bottase, což skončilo nárazem předního křídla mercedesu do zádě ferrari. Víc to odskákal stříbrný šíp, kolem kterého se protáhl okamžitě i Räikkönen.
Bottas se pokoušel zachránit, co se dalo, když tu se za jeho zádí vynořil Ricciardo. Následoval další, tentokrát zcela nepochopitelný střet, kdy předjížděný předjíždějícího vytlačil ven. Bottas i poté vytrvale mířil do cíle, v předposledním kole ale Australana víceméně bez boje pustil. Přesto se nevyhnul desetisekundové penalizaci.
Hamilton zvítězil s přepychovým náskokem sedmnácti sekund. Na dalších bodovaných příčkách byli klasifikováni Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Gasly, Magnussen, Alonso, Sainz a Grosjean.
VC Maďarska
Okruh: Hungaroring
Místo: Budapešť, Mogyoród
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11986
- POČET KOL70
- DÉLKA OKRUHU4381 m
- DÉLKA ZÁVODU306,630 km
- REKORD OKRUHU1:19.071 (2004)
- DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
- Počet zatáček14
- Nadmořská výška204,2 – 238,9 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvysoké
- Spotřeba palivamalá
2. - 4. srpna 2019
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Maďarska
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2011 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2008 | Heikki Kovalainen | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | McLaren | Mercedes |
2006 | Jenson Button | Honda | Honda | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2003 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2002 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1996 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1995 | Damon Hill | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1994 | Michael Schumacher | Benetton | Ford | Michael Schumacher | Benetton | Ford |
1993 | Damon Hill | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Riccardo Patrese | Williams | Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Thierry Boutsen | Williams | Renault | Thierry Boutsen | Williams | Renault |
1989 | Nigel Mansell | Ferrari | Ferrari | Riccardo Patrese | Williams | Renault |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1986 | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda | Ayrton Senna | Lotus | Renault |
<
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 387,84 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 365,2 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 53 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 62 %
- Čas věnovaný brzdění4) 23 %
- Počet řazení za kolo1/2) 50/54
- Největší přetížení4) 5,4 G v 1. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 179 kg v 6. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 317,8 km/h (Räikkönen)
- Max. rychlost v závodě5) 319,2 km/h (Vettel)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:35,658 (Hamilton)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:20,120 (Ricciardo)
- Ideální čas na kolo2) 1:16,425
(S1: 27,635, S2: 27,486, S3: 21,304)
- Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 25. kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 1
- Počet předjetí s DRS1) 37
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 62 kol (Ericsson)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 55 kol (Bottas)
- Nejdelší úsek na ultraměkkých pneu3) 32 kol (Gasly)
- Průměrná spotřeba2) 1,57 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 16,434 s
- Počet zastávek v boxech 20
- Počet vítězství z pole position 15x z 33 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2014-2018)1) 60 %
- Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 12 %
- Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 32°C
- Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 50 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA