Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kolik stál titul v sezoně 2019?

Kolik stál titul v sezoně 2019?

Tým Mercedes čeká drastické šetření

Podle zveřejněných údajů utratil tým Mercedes loni 333 milionů britských liber, což je v přepočtu 9.7 miliardy korun.

Tým se musí připravit na drastická úsporná opatření, nejen kvůli finanční krizi způsobené pandemií nového koronaviru. Od příštího roku začne pro týmy F1 platit rozpočtový strop 145 milionů amerických dolarů, což je v přepočtu 108 milionů liber. Strop má výjimky, které pod něj nespadají, například platy jezdců a top managementu nebo náklady na marketing, ve kterých tým jako Mercedes bez problémů utopí desítky milionů, ale i přesto to bude pro stáj z Brackley obrovská změna, která začne již za necelé čtyři měsíce.

Částka se týká pouze týmu sídlícího v Brackley. Továrna na motory v Brixworthu je samostatnou dceřinou společností Daimleru, vlastnícího značky Mercedes a AMG. Do rozpočtu Mercedesu se tak započetla pouze cena dodávky pohonných jednotek stanovená Mezinárodní automobilovou federací, kterou Mercedesu za motory platí i zákaznické týmy.

Tovární tým Mercedesu měl v roce 2019 rekordně vysoké výnosy. V roce 2017 mu do pokladny přišlo 337 milionů liber, v roce 2018 338 milionů a loni už 364 milionů. Z účetnictví lze vyčíst, že mateřská automobilka týmu sponzorovala motory a ještě mu na účet poslala téměř 30 milionů za marketingový přínos značce. Zbytek jsou převážně peníze od sponzorů a platby od držitele komerčních práv na F1.

Avšak vzrostly také náklady. V roce 2017 tým trojcípé hvězdy utratil 310 milionů, o rok později 311 milionů a v roce 2019 333 milionů.

Dostat svůj tým do čela F1 Mercedes hodně stálo, ale kdo si dovede představit lepší reklamu než třeba tenhle obrázek? Foto: Mercedes

Za zvýšením nákladů i výnosů můžeme vidět dva důvody. Tým si založil divizi Mercedes-Benz Applied Science a na zvýšení obratu i počtu zaměstnanců se podílel projekt jejího zákazníka, společnosti Ineos, s týmy ve špičkové cyklistice a jachtingu. Druhým důvodem bude, že všechny velké týmy se připravovaly na značné investice a vývoj vozu nové generace v roce 2020 před zavedením rozpočtového stropu, o němž víme již delší dobu, jen se ještě měnila jeho výška. Vývoj vozů nové generace byl kvůli krizi přerušen a opět se rozběhne až v lednu, ale týmy investují do modernizace aerodynamických tunelů, simulátorů i superpočítačů.

Co se zaměstnanců týče, Mercedes jich před třemi lety měl 912, před dvěma lety 968 a loni 1016. A to pořád mluvíme pouze o továrně v Brackley. Náklady na mzdy byly vyčísleny na 95 milionů.

Šéf týmu Toto Wolff vyzdvihl 23,6% podíl na televizních přenosech F1, což týmu a jeho partnerům vygenerovalo AVE (ekvivalent reklamní hodnoty) ve výši 4,2 miliardy liber. Tím stáj Mercedesu pomohla stát se osmou nejhodnotnější značkou na světě.

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Mercedes