Nové pneumatiky jsou nanic - opět
Hamilton a Vettel tvrdě kritizují výrobce
Pirelli včera v trénincích nechalo jezdce otestovat prototypy svých pneumatik pro sezonu 2021 a ti jsou zděšeni. Obzvlášť hlasitě se ozvali dva vícenásobní šampióni Lewis Hamilton a Sebastian Vettel. Shodli se v názoru, že raději než tyto pneumatiky, budou další rok používat současné. Připomeňme, že Pirelli jezdce a konstruktéry vozů takto zklamalo i před rokem. Proto se používají pneumatiky navržené pro sezonu 2019, které musejí být huštěny na vyšší tlak, aby odolaly zvyšující se zátěži od rychlejších vozů.
"Budu se velmi snažit neříct nic... Chci říct, že jako každý víkend je s námi tým lidí Pirelli a k nim chovám nejvyšší respekt. Starají se nám o pneumatiky, myslí na naši bezpečnost. A dělají to výborně," omluvil se Hamilton předem lidem, kteří cestují s cirkusem F1 a za výsledek vývoje v centrále Pirelli nenesou odpovědnost.
"Již dva roky používáme stejné pneumatiky. Na konci roku 2019 přivezli nové, jak to je zvykem. A byl to krok špatným směrem. Tak nám řekli: Dobře, můžete si nechat pneumatiky z tohoto roku. Takže měli dva roky na to, aby vyvinuli lepší pneumatiku. A dali nám něco, co je o tři kilogramy těžší a o nějakou vteřinu na kolo pomalejší.
Chápu, že fanoušci nerozpoznají rozdíl. Jenže my jezdci jsme zde zvyklí na značky a partnery s nejlepšími technologiemi, které zde ještě vylepšují. Jak může někdo po dvou letech vývoje přijít s tímhle? Jízda s nimi rozhodně nebyla příjemná. Nelíbí se mi. Opět bude lepší prostě zůstat na současných pneumatikách. Pokud nemají nic jiného a tohle je to nejlepší, co dokážou, a evidentně je to tak, tak bude lepší pokračovat se starými pneumatikami."
Po Hamiltonovi se vyjádřil i šampion z týmu Ferrari.
"Určitě nejsou krokem vpřed. Spíše naopak. Snad to stálo za pokus, ale už je nechci vidět. V porovnání se současnými jsou o dost horší," nechal se slyšet Vettel. "Pokud pro rok 2021 nemají nic jiného, mnohem raději budu nadále jezdit na pneumatikách z roku 2019. Když nám nabízejí pneumatiku, která není v ničem lepší, nepřehřívá se méně, neumožňuje těsnější souboje, tak jaký má smysl přejít na tento model, když je evidentně horší?"
Pózování s pneumatikami je, bohužel pro Hamiltona, povinné. Foto: Pirelli
A Hamilton zašel ještě dál, když naznačil, že Pirelli není technologicky na úrovni požadované na nejvyšší úrovni motorsportu.
"Zdá se, že ze všeho, co jsme jim my jezdci řekli v posledních letech, nevnímali ani jedno slovo. Jako zástupce GPDA jsem se zúčastnil setkání s nimi, FIA a týmy, také jsme si vyměnili spoustu emailů. Co víc se dá ještě udělat? Je to o technologii, pouze nevím, zda jsme na jejím limitu technologie, nebo je to pouze jejich maximum," řekl jezdec Mercedesu.
A přitom Pirelli dostalo za úkol vyvinout novou generaci pneumatik, které budou od roku 2022 obouvány na osmnáctipalcové ráfky.
"Slyšel jsem, že když přejdeme na takové pneumatiky, ztratíme část přilnavosti. Přitom to, co tu potřebujeme, je méně aerodynamického přítlaku a více mechanické přilnavosti. A mechanická přilnavost je z velké části o pneumatikách. Pak bychom mohli jezdit v těsnějších závěsech. Jenže se zdá, že vůbec nejdeme tímto směrem," povzdechl si Hamilton.
Pirelli se k tomu zatím postavilo víceméně tak, že závodníci, kteří mají na kontě dohromady 11 mistrovských titulů a nepřeberné zkušenosti s testováním pneumatik, nevědí, o čem mluví.
"Dokážeme pochopit, že jezdci nedali pozitivní zpětnou vazbu, protože vozy byly nastaveny na letošní pneumatiky. Pohledem Pirelli dopadl test pozitivně, jelikož nové pneumatiky jsou odolnější,“ podotkl Mario Isola, šéf motorsportu Pirelli.
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Pirelli