Hamilton vykázal Verstappena do patřičných mezí
VC Bahrajnu – kvalifikace
Jako už tolikrát, i teď se Verstappenovy kvalifikační naděje rozbily o žulovou hráz jménem Hamilton. Navíc sebevědomý mladík musel spolknout i porážku od Bottase, jemuž předtím pravidelně ukazoval záda.
Začínalo se sice při teplotě 28 stupňů, ale s vidinou jejího postupného poklesu. Asfalt měl zatím 30 stupňů.
Na vozech obou favoritů se po třetím tréninku pracovalo. Verstappen se potýkal s defektním zadním křídlem, Hamilton zase s blíže nespecifikovaným problémem s elektrikou.
Je už téměř pravidlem, že jako první vyráží do bitvy o pole position někdo z Williamsu, snad aby si ji s vidinou brzkého vyřazení co nejvíce užil. Tentokrát to byl Russell, jenž si ovšem nakonec vlastním přičiněním dopřál větší porci svezení. Hned za ním vyjel Verstappen.
Tomu patřil i velmi dobrý vstupní čas 1:28,88. Obul měkké pneumatiky a nevypadalo to, že by někdo z jeho soupeřů šel jinou cestou. Nakonec se jeden odvážlivec objevil. Stroll risknul střední gumy.
Zvláštní atmosféru nočního závodu si letos vychutnají diváci jen zprostředkovaně, u televizních obrazovek. Foto: Renault
Nizozemce v čele vystřídal Hamilton (1:28,34), podle očekávání sledován Bottasem (+0,42). Za Verstappena se zařadili Gasly, Sainz a Pérez. Pod čárou ponoru se nacházeli staří známí Russell, Räikkönen, Grosjean, Magnussen a Latifi. Strachovat se musel i loňský vítěz kvalifikace Leclerc, v této chvíli patnáctý. Svého závodního inženýra zapřísahal, aby ho příště nevypustil do tak šíleného provozu.
Po intermezzu v boxech vyjeli znovu všichni od průběžné osmé příčky výše a dokonce i oba mercedesy. Russell na chvilku nakoukl do první desítky a Stroll (ovšem už na měkké směsi) poskočil na druhou pozici! Před Bottase se prosadil také Albon. Místo Russella teď „hořel“ Giovinazzi. Nakonec šel z kola ven, stejně jako Räikkönen, Grosjean („Chtěl jsem příliš moc“, sdělil v dojezdovém kole), Magnussen a Latifi. Kliku měl Norris, spasilo ho pouhých 27 tisícin sekundy.
Do prostřední části se zpočátku nikdo nehrnul. S postupným ochlazováním se totiž zlepšovala přilnavost pneumatik a všichni se tak snažili svoje pokusy odložit na co nejzazší okamžik. Plných dvanáct pilotů se rozhodlo pro střední směs, včetně všech favoritů.
Po Strollově výpadku zachraňoval čest Racing Pointu pátým místem Pérez. Foto: Racing Point
Moc se na nich nesvezli, protože Sainz uvízl v první zatáčce a kvalifikace byla zastavena. Z reakce Španělova monopostu během dobržďování to vypadalo, že při podřazování selhala převodovka.
Po sedmi minutách se pokračovalo. Vláček aut táhl Norris a jen Gasly, Kvjat a Russell se spoléhali na měkké gumy. Verstappen začal zostra – 1:28,02. Albonovi nadělil 72 setin. Jenže na Hamiltona se to ukázalo být zcela nedostatečným. Už jistý mistr světa se blýskl s 1:27,58. Verstappena tak mohl utěšit jen skalp Bottase.
Zajímavé bylo, že časy si připsalo jen šest jezdců, ostatní se zjevně rozhodli pro hazardní taktiku hop nebo trop s jediným výjezdem. Norris a Albon přezuli na měkké gumy, Gasly a Kvjat naopak na střední. Vzhledem k Sainzovu nezdaru tentokrát vypadávali jen čtyři nešťastníci a jistotu v tomto směru měl Russell. Špatně to však dopadlo i se Strollem a oběma ferrari.
Pro Scuderii, která dorazila do Bahrajnu nabita novým optimismem, to představovalo nepříjemnou ránu. Vettel sportovně uznal, že několikrát chyboval. Na desátého Galyho mu nakonec chyběla desetina sekundy. Stroll se zmiňoval o jakémsi nedorozumění s tím, že si vše vyříkají později...
Verstappen se přesvědčil, že Mercedes nehodlá dojet sezonu na půl plynu. Foto: Red Bull
Dále šli Hamilton, Verstappen, Bottas, Ricciardo, Albon, Norris, Pérez, Ocon, Kvjat a Gasly. Na Verstappenově zadním křídle se v přestávce pilně šroubovalo. Že by se vrátily potíže z předchozího tréninku?
Teď už všichni nasadili nejměkčí směs. Hamilton (1:27,67) znovu porazil Verstappena, ovšem jen o 14 setin. Pilot Red Bullu úspěšně rozdělil duo Mercedesu, za Bottasem následovali Pérez, Gasly, Ocon, Albon, Kvjat a Ricciardo.
V poslední rundě se Hamilton dostal na 1:27,26 a Bottas na 1:27,55. Verstappenovi tak zbyly jen oči pro pláč, respektive druhá řada na startu, kterou bude sdílet s Albonem. Za ně se postaví Pérez a Ricciardo.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:28,343 | 1:27,586 | 1:27,264 | 16 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:28,767 | 1:28,063 | 1:27,553 | 16 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:28,885 | 1:28,025 | 1:27,678 | 15 |
4. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:28,732 | 1:28,749 | 1:28,274 | 18 |
5. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:29,178 | 1:28,894 | 1:28,322 | 20 |
6. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:29,005 | 1:28,648 | 1:28,417 | 17 |
7. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:29,203 | 1:28,937 | 1:28,419 | 14 |
8. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:28,971 | 1:29,008 | 1:28,448 | 14 |
9. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:29,464 | 1:28,877 | 1:28,542 | 17 |
10. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:29,158 | 1:28,944 | 1:28,618 | 17 |
11. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:29,142 | 1:29,149 | 11 | |
12. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:29,137 | 1:29,165 | 11 | |
13. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:28,679 | 1:29,557 | 11 | |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:29,294 | 1:31,218 | 11 | |
15. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:28,975 | DNF | 5 | |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,491 | 6 | ||
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:29,810 | 6 | ||
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:30,111 | 6 | ||
19. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:30,138 | 6 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:30,182 | 6 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes