Před VC as-Sachíru 2020
Šestnáctá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1
Po týdnu se znovu pojede v Bahrajnu, dějištěm bude Bahrain International Circuit, ale trať bude mít ve F1 premiéru. Moderní autodrom totiž nabízí několik variant, z nichž ta vnější se využije pro závod o tomto víkendu.
Po patnácti odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců už jistý šampion Lewis Hamilton (332 bodů). Své konto však nerozšíří, protože se kvůli pozitivnímu testu na covid-19 nemůže závodu zúčastnit. O to větší souboj se odehraje o další místa, která zatím drží Valtteri Bottas (201), Max Verstappen (189), Daniel Ricciardo (102), Sergio Pérez (100), Charles Leclerc (98), Lando Norris (86), Carlos Sainz (85) a Alexander Albon (85). Stále nebodovali pouze Nicholas Latifi a George Russell. Brit však má tentokrát obrovskou příležitost tento stav změnit, protože zaskočí v týmu Mercedes za absentujícího Lewise Hamiltona.
Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (533) před Red Bullem (274), McLarenem (171) a Racing Pointem (154). Bez bodového zisku je jen Williams.
Historie okruhu
Bahrain International Circuit byl vybudován na popud členů vládnoucí královské rodiny. Bahrajn je totiž – na rozdíl od většiny okolních zemí v Perském zálivu – královstvím. Přišel na 150 milionů euro a navrhl ho známý německý architekt Hermann Tilke. Na okruhu v as-Sachíru nedaleko hlavního města Manama se F1 jezdí pravidelně od roku 2004 a prvním vítězem byl Michael Schumacher. Když se tehdy bahrajnský král Schumachera zeptal, zda mu ještě něco chybí k naprosté spokojenosti, král volantu mu odpověděl, že luxusnější hotel. Do roka stál v jednom ze zálivů v hlavním městě…
Pro rok 2010 prošel autodrom částečnou přestavbou, která zohlednila kritické připomínky jezdců. Prodloužila okruh z původních 5412 na 6299 metrů. Tehdy závod stejně jako v roce 2006 zahajoval sezonu. Ovšem varianta Endurance se využila pouze pro ročník 2010, potom se velká cena F1 vrátila k původní délce.
Stupeň vítězů v roce 2018: zleva Valtteri Bottas, Sebastian Vettel a Lewis Hamilton. Foto: Ferrari
Moderní autodrom byl navržen tak, aby umožňoval závodění na několika různých variantách tratí. Tentokrát se pojede na takzvané vnější trati. Startovní rovinka a první čtyři zatáčky jsou stejné jako před týdnem, část okruhu vede po variantě roku 2010. Protože odpadly všechny vnitřní pasáže, je podstatně kratší - měří pouze 3543 metrů. Proto by se mělo kroužit nekonečných 87 kol.
Klíčová místa
Podle techniků společnosti Brembo je vnější dráha mezinárodního okruhu v Bahrajnu jednou z nejnáročnějších pro brzdy. Na stupnici indexu obtížnosti od 1 do 5 je na hodnotě 4 - stejně jako Bahrain International Circuit použitý minulý týden.
Na rozdíl od tradiční trati má jen 11 zatáček. Společné pro oba okruhy jsou zatáčky 1 až 4 plus poslední dvě. V těchto místech bude mechanická přilnavost větší než v minulých letech, protože trať bude těžit z pogumování, které zaručuje VC Bahrajnu. Také tentokrát však bude docházet k výraznému opotřebení třecích materiálů.
V každém kole jezdci použijí brzdy jen čtyřikrát! Celkem budou brzdit 7,5 vteřiny, což znamená 14 % času na jedno kolo. Od startovní čáry až po šachovnicovou vlajku jezdci na brzdový pedál vyvinou celkový tlak 46,9 tuny.
Nejnáročnější pro brzdový systém je první zatáčka, protože po rovince dlouhé 1100 metrů monoposty začnou brzdit z rychlosti 337 km/h a poté zpomalí na 83 km/h na pouhých 122 metrech. Jezdci brzdí po dobu 2,44 sekundy, přičemž brzdový pedál zatíží 172 kg při přetížení 5,5 G. V zatáčce č. 7 se však brzdí z rychlosti 277 km/h na 148 km/h za pouhých 1,34 vteřiny na 83 metrech.
Zajímavá čísla
Ve startovní listině budou chybět dva stálí účastníci: Lewis Hamilton kvůli pozitivnímu nálezu na covid-19 a Romain Grosjean kvůli následkům havárie z minulého víkendu.
George Russell se přesunul z Williamsu do týmu Mercedes a má tak konečně šanci přesvědčit o svých schopnostech. Nikdo by se jistě nedivil, kdyby bojoval o pódium.
George Russell nahradí v kokpitu mercedesu Lewise Hamiltona. Foto: Williams
Jeho místo ve Williamsu zaujme Jack Aitken a absolvuje tak premiéru ve velké ceně F1. Dvaadvacetiletý Brit loni skončil pátý v šampionátu F2. Letos je v průběžném pořadí na 14. místě.
Poprvé dostane příležitost také čtyřiadvacetiletý Pietro Fittipaldi, vnuk dvojnásobného mistra světa F1 Emersona Fittipaldiho. Ten nahradí Romaina Grosjeana.
VC as-Sachíru se do historie zapíše jako 48. závod pod různým názvem. Jen letos se počet rozšířil o šest! Předpokládá se, že by o víkendu měl padnout nejkratší čas na jedno kolo od VC Francie v Dijonu v roce 1974. Tehdy objel Niki Lauda kolo o délce 3289 metrů za 58,79 vteřiny.
V letošním kalendáři se jedná o nejkratší trať F1. Ještě kratší je v Monaku, která měří 3337 metrů. Tamní velká cena se však tentokrát nekonala.
Rozdíl mezi startovní a cílovou čarou je 246 metrů.
VC as-Sachíru
Okruh: Bahrain International Circuit
Místo: as-Sachír
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12020
- POČET KOL87
- DÉLKA OKRUHU3543 m
- DÉLKA ZÁVODU307,995 km
- REKORD OKRUHU-
- DRŽITEL REKORDU-
- Počet zatáček11
- Nadmořská výška-16 – 0,9 m
- Opotřebení pneumatik-
- Opotřebení brzd-
- Spotřeba paliva-
4. – 6. prosince 2020
- První tréninkPÁ 14:30 - 16:00
- Druhý tréninkPÁ 18:30 - 20:00
- Třetí tréninkSO 15:00 - 16:00
- KvalifikaceSO 18:00 - 19:00
- ZávodNE 18:10 - 20:10
Základní údaje
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 352 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 418 m
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 18,8 s
- Jízda na plný plyn (čas)1) 65 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 74 %
- Počet řazení za kolo1) 42
- DRS zóny1)Z3-4/Z11-1
- Největší přetížení1) 5,5 G v 1. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál2) 144 kg v 7. zatáčce
- Max. předpokládaná rychlost1) 325 km/h
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Brembo
Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Pirelli