FIA se nažrala a Russell zůstal celý
Shovlin: zkolaboval systém, ne lidé
Měkké srdce ukázali sportovní komisaři při posuzování pneumatikové aféry Mercedesu během včerejší VC as-Sachíru. Za to, že jeho mechanici omylem nasadili na Russellův vůz gumy určené pro Bottase, zaplatí tým pokutu 20 000 eur.
Články 24.2 a 24.3 sportovního řádu přitom znají za toto provinění jediný trest – diskvalifikaci. Jenže činovníci FIA našli „polehčující okolnosti“. O nich ovšem v uvedeném předpisu není ani zmínky, protože jinak by si ho každý vykládal (nebo ohýbal?) podle sebe.
Roli tedy nehraje ani to, že stáj na chybu rychle přišla a auto v dalším kole stáhla zpět do boxů. V článku 24.4 b) se sice píše o tříkolové toleranci, ovšem pouze v případě použití obutí rozličných specifikací, nicméně autorizovaných pro tento konkrétní monopost. Zde se ale jednalo o odlišný případ.
Kolem Mercedesu to jiskřilo i po skončení velké ceny. Foto: Mercedes
Velmi podivně zní i argument, že Russell byl i tak dost „vytrestán“ ztrátou několika pozic. A co kdyby přesto závod vyhrál? Troufli by si komisaři potom přistoupit k diskvalifikaci?
Mercedes zatím zkoumá, v čem tkví příčiny vzniklého chaosu. Jedno je jasné – selhala rádiová komunikace mezi sportovním ředitelem Ronem Meadowsem a příslušnými mechaniky. Informaci, že jako první přijede Russell, obdržela jen půlka z těch, která ho měla obsloužit. Proto na pravé straně vozu pracovala Bottasova parta. Pochopitelně s koly, která patřila na Finův černý šíp…
Podle šéfinženýra Andrewa Shovlina je na vině patrně software, který v éteru stanovuje prioritu jednotlivých hlášení. Ta od Meadowse mají absolutní přednost, jenže tentokrát nedoputovalo ke všem uším. „Zkolaboval systém, ne lidé,“ zdůraznil Shovlin.
Zdroj: FIA, Mercedes, úvodní foto: Mercedes