Russellův famózní nástup na scénu
VC as-Sachíru – 1. trénink
Skvěle zvládl pro něj mimořádně náročnou situaci Russell. Ačkoliv si stále zvykal na nové auto, dokázal v napínavé přetahované udolat všechny konkurenty a připsat si premiérové prvenství ve F1. Zatím jen tréninkové, ale kdož ví…
Počasí se od minulého týdne příliš nezměnilo. Vzduch měl 26 a asfalt 30 stupňů. Kvůli pozdějšímu začátku se však i úvodní trénink zčásti odehrával za umělého osvětlení.
Už dlouho jsme nezažili takové zemětřesení ve startovní listině. Objevila se v ní dvě nová jména. Fittipaldi u Haasu zaskočil za zraněného Grosjeana a Russell u Mercedesu za nemocného Hamiltona. Místo britského supertalentu pak do vozu Williamsu usedl Aitken.
Součástí aktuálního okruhu je i pasáž, v níž před pěti dny těžce havaroval a pak málem uhořel Grosjean. Veškerá svodidla v ní pracovní čety v mezidobí vyměnily a důkladně zkontrolovaly jejich upevnění.
Jako vůbec první vyrazil do instalačního kola nováček Fittipaldi. Daleko větší pozornost se ovšem soustředila na Russella. Množí ho dokonce pasovali na jednoho z nejvážnějších kandidátů na vítězství v nedělním závodě.
Referenční čas 1:05,25 zajel na tvrdých gumách Sainz. Po pěti minutách opustily garáž mercedesy, ferrari a red bully zatím vyčkávaly. Sainz se na druhý pokus proboural hluboko pod jednu minutu – 56,63. Díky extrémně krátké dráze si budeme muset zvyknout na poněkud nezvyklé časové údaje. Norris zaostal o 26 setin, nikdo další výkon prozatím nezaznamenal.
Zajímavější věci se počaly dít až po čtvrthodině nudy. Ricciardo posunul maximum na 56,19, což vzhledem k nasazení měkkých pneumatik zase tak výrazný pokrok nebyl. Australan si toho nejspíš byl vědom a polepšil se na 55,84. Russell na stejné směsi nabíral sekundové zpoždění. Záhy se vrátil do boxů, když se předtím ujistil, zda správně zacházel se systémem DAS.
Na obrazovce si mohl přečíst, že kolega Bottas prolétl tříkilometrový „ovál“ za 55,15. Důležitým se jevilo, do jaké míry zvládne vzniklý rozestup redukovat. Přes všechno úsilí to ale pořád dělalo přes sekundu. Russell se nacházel až na sedmé příčce, za Bottasem, Verstappenem, Ricciardem, Kvjatem, Gaslym a Oconem. Zelenáči Fittipaldi a Aitken se podle očekávání propadli na chvost, na naprostý výbuch to nicméně nevypadalo.
Leclerc ve čtvrté zatáčce na chvíli vycestoval ven, bez větších potíží se ale vrátil. Russell hlásil o dva oblouky dále písek na vozovce – v Bahrajnu vcelku běžnou záležitost. Albon se posunul na třetí pozici, 35 setin za Bottase. Jinak zůstávalo pořadí zakonzervované. Na chvilku platil režim virtuálního safety caru, aniž bylo zřejmé, proč.
Red Bull bude opět Mercedesu dýchat na záda. Otázkou je, zda dokáže více. Foto: Red Bull
V poločase se „Outer Circuit“ vyprázdnil. Týmy vyhodnocovaly získaná data a upravovaly nastavení. Zřejmě úspěšně proběhla změna na Gaslyho monopostu, protože Francouz poskočil na druhé místo. A potom ukázal Russell, co v něm dříme. Dal 55,03 a ocitl se před svým mnohem zkušenějším parťákem. Pozorovatelé připomněli, že i když jde „jen“ o trénink, případná porážka by Fina patrně hodně bolela.
Za duem Mercedesu se držel Gasly před Oconem a dvojicí red bullů. Naopak ferrari se dočasně propadla hluboko do druhé desítky. Fittipaldi zdolal Aitkena, jenže následně těžce probrzdil a odepsal sadu pneumatik.
AlphaTauri si v závěru sezony udržuje vynikající formu. Foto: AlphaTauri
Verstappen se dostal pod 55 sekund (54,84) a ujal se vedení. Upozornil na sebe rovněž momentálně třetí Kvjat. Pro AlphaTauri začal víkend hodně nadějně, zvláště když Rus šel ještě o příčku výše a na Verstappena mu chybělo jen 16 setin. Bottas se v rychlém kole neudržel ve stopě (později si stěžoval, že se mu blokuje levé přední kolo) a Aitken zaplatil vstupní daň nechtěným výkrutem.
Dominanci Red Bullu stvrdil Albon – 54,81. Za druhým Verstappenem už zase figuroval Bottas. Vzápětí bylo opět všechno jinak, když se Russell vypjal k 54,54. Takovou přetahovanou v této fázi očekával jen málokdo. Zapříčinilo jí především masové použití měkkých pneumatik, na něž jsme zvyklí spíše v pozdějších bodech programu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 0:54,546 | 49 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 0:54,722 | + 0.176 | 29 |
3. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 0:54,811 | + 0.265 | 18 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 0:54,868 | + 0.322 | 44 |
5. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 0:55,011 | + 0.465 | 40 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 0:55,166 | + 0.620 | 37 |
7. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 0:55,273 | + 0.727 | 49 |
8. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 0:55,281 | + 0.735 | 40 |
9. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 0:55,379 | + 0.833 | 39 |
10. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 0:55,449 | + 0.903 | 35 |
11. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 0:55,558 | + 1.012 | 41 |
12. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 0:55,716 | + 1.170 | 33 |
13. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 0:55,757 | + 1.211 | 41 |
14. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 0:55,783 | + 1.237 | 32 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 0:55,858 | + 1.312 | 35 |
16. | Lando Norris | McLaren | Renault | 0:56,078 | + 1.532 | 47 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 0:56,130 | + 1.584 | 37 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 0:56,764 | + 2.218 | 48 |
19. | Pietro Fittipaldi | Haas | Ferrari | 0:57,077 | + 2.531 | 24 |
20. | Jack Aitken | Williams | Mercedes | 0:57,187 | + 2.641 | 33 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes