Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pérez bez smlouvy vyhrál svou první velkou cenu

Pérez bez smlouvy vyhrál svou první velkou cenu

VC as-Sachíru – závod

Mercedes znovu udělal závod. Tentokrát však v negativním světle. Chyboval při zastávce svých jezdců v boxu, k tomu se přidala i smůla a Russell přišel o naději na vítězství. Šance se chopil Pérez a dojel si pro první triumf v kariéře! Jako by chtěl upozornit: Podívejte se, jaký jsem jezdec, a to mi nikdo nenabídl smlouvu na příští rok.

K první velké ceně nastoupili Fittipaldi a Aitken, s velkým napětím se očekávala premiéra Russella v mercedesu. Dvaadvacetiletý Brit stál v první řadě na startu a byl jistě pod velkým tlakem. Za sebou měl Verstappena, v kvalifikaci téměř stejně rychlého, a navíc na měkčí směsi pneumatik. Na nejkratším okruhu v letošním kalendáři bylo v sázce hodně: vítězství při absenci šampiona Hamiltona. Jisté bylo také to, že si jezdci brzy budou stěžovat na velký provoz. Vždyť jedno kolo se jezdilo hodně pod minutu.

Teplota vzduchu se před startem pohybovala kolem 24 °C, asfaltu 21 °C, vlhkost byla 59,5 % a vítr vál rychlostí přes 2 m/s. Norris si musel kvůli výměně pohonné jednotky stoupnout na konec roštu, stejně jako druhý penalizovaný Fittipaldi. Bottas, Russell, Ocon, Albon, Vettel, Aitken a Räikkönen obuli pneumatiky střední tvrdosti, ostatní měkké. 

Vcelku nenápadně proplul velkou cenou Esteban Ocon. Snad právě proto dosáhl obrovského úspěchu. Foto: Renault


Start z pole position se Bottasovi nevydařil, do čela se dostal Russell. Za nimi však došlo k několika kolizím a stejně jako před týdnem vyjel v prvním kole safety car. Do bariéry narazili Verstappen a Leclerc, Pérez stačil dojet k mechanikům. Viníkem byl Leclerc, který po vnitřní straně zatáčky strčil auto do cesty ideální stopou jedoucímu Pérezovi. Verstappen se oběma snažil vyhnout, ale rozjeté auto mířilo přímo do bariéry. Hodiny dostal také Räikkönen, ale zůstal na trati. Pérez se po opravě vrátil na posledním místě.

Za zpomalovacím vozem jezdci kroužili v pořadí Russell, Bottas, Sainz, Ricciardo, Kvjat, Stroll, Gasly, Ocon, Vettel, Norris, Albon, Magnussen, Latifi, Giovinazzi, Aitken, Fittipaldi, Räikkönen a Pérez.

Od 7. kola se začalo závodit. Po restartu Sainz předjel Bottase, ale vzápětí udělal chybu a klesl zpátky na třetí místo. Norris předjel Vettela a už byl devátý po startu z poslední řady. O předjíždění nebyla nouze, Vettel zdolal Albona a udržel se v první desítce, ale souboj dál pokračoval. Kupředu se však dral Pérez a během pár kol předjel deset soupeřů.

Russell udržoval náskok nad jednou vteřinou a díky tomu neměl Bottas k dispozici DRS. Charakter trati přispěl k tomu, že rozestupy mezi jezdci nebyly nijak velké. Jen mercedesy ujížděly a také jejich pronásledovatel Sainz se trochu vzdaloval soupeřům.
Ve 21. kole Norris ztratil dvě místa najednou ve prospěch Péreze a Albona. A hned odstartoval zastávky v boxech, když měkké gumy vyměnil za střední. 

George Russell a za ním muži, kteří mu zničili závod. Foto: Mercedes


Po 30 kolech vedl Russell, za ním byli Bottas, Stroll, Ocon, Pérez, Albon, Vettel, Sainz, Kvjat, Ricciardo, Gasly… Pořadí však ovlivňovalo to, kdo měl za sebou zastávku v boxech. Pro tvrdé pneumatiky se rozhodli Vettel, Giovinazzi, Aitken a Räikkönen. Vypadalo to, že chtějí zbývajících 50 kol dojet bez další výměny.

Bottas musel být hodně frustrovaný. Zvykl si na to, že se dívá na záda Hamiltona. Ale teď měl být v roli mazáka a využít absence šampiona k dalšímu triumfu. Nedokázal však výrazněji stahovat nováčka v kokpitu mercedesu. V polovině závodu ztrácel téměř tři vteřiny.

Nejrychlejší kolo zajel po zastávce v boxu Ocon. Jel devátý a v zádech měl rychlého Strolla na měkčích gumách. Ve 46. kole si Russell dojel pro tvrdou sadu pneumatik. Vrátil se na druhé pozici za Bottasem a ztrácel 20 vteřin. Teď se rozhodovalo o výsledku. Russell zajel nejrychlejší kolo a Bottas ho do boxů nenásledoval. Že by Mercedes rozdělil mezi svými jezdci strategii na dvě varianty?

Jenže Bottas byl o tolik pomalejší, že ve 49. kole zajel pro nové tvrdé pneumatiky. To se tedy Mercedesu nepovedlo. Nebo povedlo? Chtěl Russella zbavit tlaku od týmového kolegy? Bottas totiž najednou ztrácel 8,5 vteřiny!

Pořadí po 52 kolech: Russell, Bottas +8,3, Sainz +20,9, Kvjat +23,0, Ricciardo +25,2, Ocon +29,4, Stroll +30,2, Pérez +32,3, Albon +40,4, Norris +41,9, Vettel, Gasly, Latifi, Giovinazzi, Magnussen, Aitken, Räikkönen a Fittipaldi.

Bottas byl v této fázi rychlejší než týmový kolega. Po desetinách stahoval ztrátu. V 55. kole zastavil v bezpečnostní zóně Latifi a byl aktivován virtuální safety car. Norris, Ricciardo a Vettel toho využili k zastávkám.

Pérez nejprve předjel kolegu Strolla a jen o chvíli později Ocona. Po kolizi v úvodním kole se dostal už na třetí místo! Bottas přidal další nejrychlejší kolo a ztráta se scvrkla pod pět vteřin. Rozestup se ztenčoval. Na trati ležel po mírném nárazu do bariéry Aitkenův přední spoiler a znovu byl aktivován virtuální a zakrátko skutečný safety car.

Mercedes jezdce povolal ke dvojité zastávce, ale při výměně kol došlo k obrovské chybě. Russell nezastavil na přesném místě, mechanikům se pak nepodařilo obout na jeho auto správná kola. Bottasovi dokonce museli po chvíli vrátit ta původní. Russell musel do boxů ještě jednou, ale klesl na páté místo za Péreze, Ocona, Strolla a Bottase.

Inženýři Russella uklidňovali, že není nic ztraceno, protože má nasazené nové pneumatiky se střední směsí. Borci před ním na tom byli mnohem hůř. Po restartu v 69. kole jezdci udrželi pozice, ale v 71. kole se Russell dostal před Bottase. Manévr byl riskantní, ale férový. 

 Lance Stroll se na stupních vítězů potkal se svým parťákem. Foto: Racing Point


V dalším kole Russell předjel Strolla a dokonale využíval čerstvých pneumatik. O kolo později zdolal Ocona a zajel nejrychlejší kolo. K Pérezovi mu zbývaly 3,3 vteřiny, ale rychlejší byl jen o desetiny a do konce zbývalo pouhých 13 krátkých kol.

V 78. kole se před Bottase dostali Sainz a Ricciardo a Fin se s poškozeným předním křídlem propadal. Russell dostal ve stejné chvíli informaci, že má defekt levé zadní pneumatiky. Musel znovu do boxů a na měkkých gumách se pokusil vybojovat alespoň nějaký bod. Propadl se však na 14. místo!

Na první pozici bezchybně kroužil Pérez, jezdec bez smlouvy pro příští sezonu. Ujížděl Oconovi i týmovému kolegovi Strollovi. Takovou podobu stupně vítězů by jistě nikdo nečekal. V 86. kole se Russell dostal alespoň na desáté místo. Vzápětí předjel Norrise a už byl za zády Bottase. Na další útok však už neměl dost času.

Dramatické momenty z prvního a několika posledních kol byly pro všechny fanoušky odměnou. Při absenci Hamiltona nevyhrál nikdo v mercedesu, ale jezdec Racing Pouintu!

Ovšem pokud skutečně u Mercedesu popletli u Russella pneumatiky, mohlo by to být ještě předmětem dodatečného vyšetřování. Nakonec to skončilo jen pokutou 20 000 euro pro Mercedes.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:31:15,114 87 25
2. Esteban Ocon Renault Renault +10,518 87 18
3. Lance Stroll Racing Point Mercedes +11,869 87 15
4. Carlos Sainz McLaren Renault +12,580 87 12
5. Daniel Ricciardo Renault Renault +13,330 87 10
6. Alexander Albon Red Bull Honda +13,842 87 8
7. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda +14,534 87 6
8. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +15,389 87 4
9. George Russell Mercedes Mercedes +18,556 87 3
10. Lando Norris McLaren Renault +19,541 87 1
11. Pierre Gasly AlphaTauri Honda +20,527 87 0
12. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari +22,611 87 0
13. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari +24,111 87 0
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari +26,153 87 0
15. Kevin Magnussen Haas Ferrari +32,370 87 0
16. Jack Aitken Williams Mercedes +33,674 87 0
17. Pietro Fittipaldi Haas Ferrari +36,858 87 0
  Nicholas Latifi Williams Mercedes - 52 0
  Max Verstappen Red Bull Honda - 0 0
  Charles Leclerc Ferrari Ferrari - 0 0

 

Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020

p. Jezdec
1. Lewis Hamilton 332 12 25 26 25 19 25 25 7 26 15 25 26 26 25 25          
2. Valtteri Bottas 205 25 18 15 - 15 16 18 10 18 26 - 18 18 - 4 4        
3. Max Verstappen 189 - 15 18 19 25 18 15 - - 18 19 15 - 8 19 -        
4. Sergio Pérez 125 8 8 6     10 1 1 10 12 12 6 8 18 - 25        
5. Daniel Ricciardo 112 - 4 4 12 - - 13 8 12 10 15 2 15 1 6 10        
6. Charles Leclerc 98 18 - - 15 12 - - - 4 8 6 12 10 12 1 -        
7. Carlos Sainz 97 10 3 2 - - 8   18 - - 10 8 6 10 10 12        
8. Alexander Albon 93 - 12 10 4 10 4 8 - 15 1 - - - 6 15 8        
9. Lando Norris 87 16 10 - 10 2 1 6 12 8 - - - 4 5 12 1        
10. Lance Stroll 74 - 6 12 2 8 12 2 15 - -   - - 2 - 15        
11. Pierre Gasly 71 6 - - 6 - 2 4 25 - 2 8 10 - - 8 -        
12. Esteban Ocon 60 4 - - 8 4 - 10 4 - 6 - 4 - - 2 18        
13. Sebastian Vettel 33 1 - 8 1 - 6 - - 1 - - 1 - 15 - -        
14. Daniil Kvjat 32 - 1 - - 1 - - 2 6 4 - - 12 - - 6        
15. Nico Hülkenberg 10       - 6           4                  
16. Antonio Giovinazzi 4 2 - - - - - - - - - 1 - 1 - - -        
17. Kimi Räikkönen 4 - - - - - - - - 2 - - - 2 - - -        
18. George Russell 3 - - - - - - - - - - - - - - - 3        
19. Romain Grosjean 2 - - - - - - - - - - 2 - - - -          
20. Kevin Magnussen 1 - - 1 - - - - - - - - - - - - -        
21. Nicholas Latifi - - - - - - - - - - - - - - - - -        
22. Pietro Fittipaldi -                               -        
23. Jack Aitken -                               -        

Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020

p. Tým
1. Mercedes 540 37 43 41 25 34 41 43 17 44 41 25 44 44 25 29 7        
2. Red Bull 282 - 27 28 23 35 22 23 - 15 19 19 15 - 14 34 8        
3. Racing Point 209 8 14 18 2 14 22 3 16 10 12 16 6 8 20 - 40        
4. McLaren 184 26 13 2 10 2 9 6 30 8 - 10 8 10 15 22 13        
5. Renault 172 4 4 4 20 4 - 23 12 12 16 15 6 15 1 8 28        
6. Ferrari 131 19 - 8 16 12 6 - - 5 8 6 13 10 27 1 -        
7. AlphaTauri 103 6 1 - 6 1 2 4 27 6 6 8 10 12 - 8 6        
8. Alfa Romeo 8 2 - - - - - - - 2 - 1 - 3 - - -        
9. Haas 3 - - 1 - - - - - - - 2 - - - - -        
10. Williams - - - - - - - - - - - - - - - - -        

Pozn. Týmu Racing Point bude po skončení šampionátu odebráno 15 bodů.

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes