Russellovi patřil i páteční večer
VC as-Sachíru - 2. trénink
Russellovi se podařilo zajet nejrychlejší čas také ve druhém volném tréninku na Velkou cenu as-Sachíru. Druhý skončil Verstappen a třetí Pérez. Leclerc nezajel žádný čas kvůli problémům s hnací hřídelí.
Druhý volný trénink odstartoval ve 20:30 hodin místního času. Zatímco vzduch měl dvacet čtyři stupňů, teplota trati měla o dva stupně více. Piloti si během druhého volného tréninku museli dávat větší pozor v osmé zatáčce. Krátce před začátkem totiž bylo oznámeno, že ředitel závodu Michael Masi bude v tomto místě dohlížet na dodržování traťových limitů.
Ihned poté, co se na konci boxové uličky rozsvítilo zelené světlo a trénink byl odstartován, se vydal na trať Fittipaldi. Brazilec nazul střední směs pneumatik. V boxech si mezitím již nasazovali přilbu také další debutant Aitken a Vettel. Nic naopak nenasvědčovalo tomu, že by se v dohledné době vydal na dráhu Russell. Vítěz prvního volného tréninku zatím postával bez přilby v boxech.
Fittipaldiho první čas měl hodnotu 0:57,855. V dalším kole pak vylepšil svůj výkon na 0:56,949. Brzy již ale nejezdil po trati sám. Do akce se totiž rozhodli vydat nejprve piloti Alfy Romeo Räikkönen a Giovinazzi a později se přidali také Sainz, Magnussen a Norris. Většina nasadila stejně jako Fittipaldi střední směs. Pouze Räikkönen nazul tvrdou.
Netrvalo dlouho a obě alfy přeskočily Fittipaldiho. Räikkönen zajel čas 0:56,082, Giovinazziho kolo mělo hodnotu 0:56,130. Na prvních dvou místech ale pobyli jen chvíli. Brzy šel totiž do čela Sainz (0:55,969), za kterého se brzy zařadil na druhé místo Norris. Své první měřené kolo si připsal rovněž Magnussen. Na trať se vydali Pérez, Stroll, Ocon, Aitken a Ricciardo. Tak jako většina vsadili na střední směs pneumatik.
Na konci první desetiminutovky o sobě daly vědět racing pointy. Nejprve se ujal vedení Stroll a vzápětí ho přeskočil Pérez. Jezdci se ale ve vedení střídali rychlostí blesku a brzy převzal po Pérezovi štafetu Ocon.
V potížích se ocitl Räikkönen. Fin v první zatáčce vycestoval ven z dráhy. Krátce před ním měl krizovku i Aitken. Ten musel vyjet mimo trať v šesté zatáčce, když se vyhýbal pomalu jedoucímu Magnussenovi.
Ricciardo se posunul na druhé místo. Byl o čtyři desetiny sekundy pomalejší než týmový kolega Ocon. Z boxů vyjíždělo stále více jezdců. Čekali jsme již jen na Leclerca, Albona, Verstappena, Russella a Bottase.
Po patnácti minutách jsme byli svědky dalších potíží. Vettel dostal na výjezdu ze druhé zatáčky smyk a roztočil se. Větší bolehlav ale přivodil týmu Ferrari Leclerc. Monačan si po výjezdu mimo trať poškodil vůz a pomalým tempem mířil do boxů.
Současně došlo ke změnám v první trojici. Z té vypadl Ricciardo. Australana překonali Pérez, který postoupil na druhou příčku, a Gasly. Pilot AlphaTauri se usadil na třetí příčce.
Po dvaceti minutách čekání jsme konečně mohli spatřit na trati také Russella. Čekalo se už jen na Britova parťáka Bottase a na piloty Red Bullu Albona s Verstappenem. Russellův první měřený čas, který zajel na tvrdých pneumatikách, stačil na šesté místo.
Sedm minut před koncem první půlhodiny už po trati kroužili také Albon, Verstappen a Bottas. Fin se během prvních kol se svým vozem spíše pral. Poté ale zajel na tvrdých pneumatikách druhý nejrychlejší čas. Byl o dvě desetiny pomalejší než Verstappenův. Z Bottasova druhého místa ale bylo brzy třetí. Verstappen se totiž na střední specifikaci gum posunul do čela.
Většina jezdců zajela svá maxima na střední směsi. Výjimku tvořili Bottas, Russell, Räikkönen a Latifi. Ti zajeli svá nejrychlejší kola na tvrdých pneumatikách. Leclerc po potížích v úvodu na svém kontě zatím žádný čas neměl.
Po první půlhodině vedl Verstappen. V nejlepší desítce se nacházeli rovněž druhý Ocon, třetí Bottas, čtvrtý Albon, pátý Pérez, šestý Kvjat, sedmý Gasly, osmý Russell, devátý Ricciardo a desátý Stroll.
V úvodu druhé třicetiminutovky si prohodili pozice Bottas a Albon. Thajec odsunul pilota Mercedesu na čtvrtou příčku a posunul se na třetí. Rovněž se objevily v akci měkké pneumatiky. K nasazení červeně značeného obutí se zatím odhodlal pouze Aitken. Pilot Williamsu se díky nim posunul z devatenáctého místa na sedmnácté, když přeskočil Fittipaldiho a svého týmového kolegu Latifiho.
Verstappen sice i nadále vedl, nelíbilo se mu ale chování vozu v první zatáčce. Zamířil proto do boxů. Potíže hlásil i Norris, jehož vůz měl poškozenou podlahu.
Z boxů naopak vyjel zpět na trať Pérez. Mexičan se stal po Aitkenovi druhým jezdcem, který nazul nejměkčí sadu pneumatik. Brzy na těchto gumách vyjeli i Stroll a Räikkönen. Dalo se očekávat, že se brzy přidají další. A tak se opravdu dělo.
Pérezovo první kolo na měkkých pneumatikách mělo hodnotu 0:54,866. Po tomto výkonu se posunul do čela.
Vettelovi už ale první kolo na měkkých tolik nevyšlo. Byl totiž příliš široký v páté zatáčce a roztočil se. V blízkosti Vettelova roztočeného vozu se tou dobou nacházel Magnussen. Dán zachoval duchapřítomnost a zpomalil, aby zabránil možnému incidentu.
O třetí pozici mezitím přišel Ocon. Byl to Kvjat, kdo se posunul na bronzové umístění. Ocona ale překonali i Stroll a Ricciardo. Francouz ale brzy zareagoval a posunul se na druhé místo. Za prvním Pérezem zaostal pouze o 74 tisícin sekundy.
Brzy o sobě začaly dávat vědět mercedesy. Neprve se posunul na první místo Bottas. Finův čas byl ale nakonec smazán kvůli nerespektování limitů trati v osmé zatáčce a vedení tak zůstalo Pérezovi. Ne však nadlouho. Zrychlil totiž i Russell a dostal se na první místo.
Čtyřicet minut před koncem jsme se dozvěděli, co stálo za potížemi Leclerka z úvodu. Ferrari odhalilo poškození hnací hřídele.
Verstappen se posunul na třetí místo před Ocona. Později jsme ho ale viděli vyjet v osmé zatáčce mimo trať. Následně si postěžoval na nedotáčivost. Jeho slova o pár chvil později zopakoval také týmový kolega Albon.
Další výlet mimo trať si v osmé zatáčce udělal krátce poté i Bottas. Fin tak musel vzdát další kolo. Tou dobou se nacházel pouze na jedenácté příčce.
Verstappen zrychlil a posunul se před Péreze na druhé místo. Na prvního Russella mu ale stále chybělo 128 tisícin sekundy. Druhý pilot Red Bullu Albon se nacházel na páté příčce. Kamery ho zachytily v osmé zatáčce mimo trať.
Leclerc stále zůstával bez času. A půlhodiny před koncem bylo jasné, že ani žádný nezajede. Ferrari totiž uvedlo, že se Monačan na trať nevrátí ani ve zbytku tréninku.
Problémy se ale objevily i u Sainze. Jeho vůz potkaly problémy s řazením. Španěl se tak odebral do boxů.
V závěrečné půlhodině jsme již nebyli svědky nejrychlejších časů. Startovní pole se soustředilo na závodní simulace. U McLarenu se dokázali vypořádat se závadou na Sainzově voze. Španěl se tak mohl vrátit zpět do akce.
Bottas se nadále potýkal s traťovými limity. V závěru mu totiž bylo kvůli jejich překročení v osmé zatáčce smazáno další kolo. V tomto případě se ale jednalo o příliš pomalý čas na to, aby se Fin posunul z jedenáctého místa nahoru. Nemuselo ho to tedy příliš mrzet. Později jsme jej viděli také mimo trať v páté zatáčce.
Nepříjemný závěr tréninku zažil Gasly. Jeho prst byl totiž zasažen kamínkem ze štěrku, který se zvedl poté, co jeden z vozů vycestoval mimo trať. Z Francouzova hlášení do vysílačky bylo cítit, že se jednalo o pro něj bolestivou záležitost.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 0:54,713 | 48 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 0:54,841 | + 0.128 | 43 |
3. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 0:54,866 | + 0.153 | 52 |
4. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 0:54,940 | + 0.227 | 50 |
5. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 0:55,036 | + 0.323 | 42 |
6. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 0:55,068 | + 0.355 | 58 |
7. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 0:55,104 | + 0.391 | 44 |
8. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 0:55,124 | + 0.411 | 47 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 0:55,133 | + 0.420 | 48 |
10. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 0:55,258 | + 0.545 | 39 |
11. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 0:55,321 | + 0.608 | 52 |
12. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 0:55,484 | + 0.771 | 54 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 0:55,533 | + 0.820 | 57 |
14. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 0:55,738 | + 1.025 | 49 |
15. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 0:55,784 | + 1.071 | 52 |
16. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 0:55,830 | + 1.117 | 43 |
17. | Lando Norris | McLaren | Renault | 0:56,031 | + 1.318 | 14 |
18. | Pietro Fittipaldi | Haas | Ferrari | 0:56,110 | + 1.397 | 56 |
19. | Jack Aitken | Williams | Mercedes | 0:56,260 | + 1.547 | 58 |
20. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 2 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes