Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Russellovi patřil i páteční večer

Russellovi patřil i páteční večer

VC as-Sachíru - 2. trénink

Russellovi se podařilo zajet nejrychlejší čas také ve druhém volném tréninku na Velkou cenu as-Sachíru. Druhý skončil Verstappen a třetí Pérez. Leclerc nezajel žádný čas kvůli problémům s hnací hřídelí.

Druhý volný trénink odstartoval ve 20:30 hodin místního času. Zatímco vzduch měl dvacet čtyři stupňů, teplota trati měla o dva stupně více. Piloti si během druhého volného tréninku museli dávat větší pozor v osmé zatáčce. Krátce před začátkem totiž bylo oznámeno, že ředitel závodu Michael Masi bude v tomto místě dohlížet na dodržování traťových limitů.

Ihned poté, co se na konci boxové uličky rozsvítilo zelené světlo a trénink byl odstartován, se vydal na trať Fittipaldi. Brazilec nazul střední směs pneumatik. V boxech si mezitím již nasazovali přilbu také další debutant Aitken a Vettel. Nic naopak nenasvědčovalo tomu, že by se v dohledné době vydal na dráhu Russell. Vítěz prvního volného tréninku zatím postával bez přilby v boxech.

Fittipaldiho první čas měl hodnotu 0:57,855. V dalším kole pak vylepšil svůj výkon na 0:56,949. Brzy již ale nejezdil po trati sám. Do akce se totiž rozhodli vydat nejprve piloti Alfy Romeo Räikkönen a Giovinazzi a později se přidali také Sainz, Magnussen a Norris. Většina nasadila stejně jako Fittipaldi střední směs. Pouze Räikkönen nazul tvrdou.

Netrvalo dlouho a obě alfy přeskočily Fittipaldiho. Räikkönen zajel čas 0:56,082, Giovinazziho kolo mělo hodnotu 0:56,130. Na prvních dvou místech ale pobyli jen chvíli. Brzy šel totiž do čela Sainz (0:55,969), za kterého se brzy zařadil na druhé místo Norris. Své první měřené kolo si připsal rovněž Magnussen. Na trať se vydali Pérez, Stroll, Ocon, Aitken a Ricciardo. Tak jako většina vsadili na střední směs pneumatik.

Jako první se na trať vydal Pietro Fittipaldi. Foto: Haas


Na konci první desetiminutovky o sobě daly vědět racing pointy. Nejprve se ujal vedení Stroll a vzápětí ho přeskočil Pérez. Jezdci se ale ve vedení střídali rychlostí blesku a brzy převzal po Pérezovi štafetu Ocon.

V potížích se ocitl Räikkönen. Fin v první zatáčce vycestoval ven z dráhy. Krátce před ním měl krizovku i Aitken. Ten musel vyjet mimo trať v šesté zatáčce, když se vyhýbal pomalu jedoucímu Magnussenovi.

Ricciardo se posunul na druhé místo. Byl o čtyři desetiny sekundy pomalejší než týmový kolega Ocon. Z boxů vyjíždělo stále více jezdců. Čekali jsme již jen na Leclerca, Albona, Verstappena, Russella a Bottase.

Po patnácti minutách jsme byli svědky dalších potíží. Vettel dostal na výjezdu ze druhé zatáčky smyk a roztočil se. Větší bolehlav ale přivodil týmu Ferrari Leclerc. Monačan si po výjezdu mimo trať poškodil vůz a pomalým tempem mířil do boxů.

Současně došlo ke změnám v první trojici. Z té vypadl Ricciardo. Australana překonali Pérez, který postoupil na druhou příčku, a Gasly. Pilot AlphaTauri se usadil na třetí příčce.

Charles Leclerc se příliš nesvezl. Foto: Ferrari


Po dvaceti minutách čekání jsme konečně mohli spatřit na trati také Russella. Čekalo se už jen na Britova parťáka Bottase a na piloty Red Bullu Albona s Verstappenem. Russellův první měřený čas, který zajel na tvrdých pneumatikách, stačil na šesté místo.

Sedm minut před koncem první půlhodiny už po trati kroužili také Albon, Verstappen a Bottas. Fin se během prvních kol se svým vozem spíše pral. Poté ale zajel na tvrdých pneumatikách druhý nejrychlejší čas. Byl o dvě desetiny pomalejší než Verstappenův. Z Bottasova druhého místa ale bylo brzy třetí. Verstappen se totiž na střední specifikaci gum posunul do čela.

Většina jezdců zajela svá maxima na střední směsi. Výjimku tvořili Bottas, Russell, Räikkönen a Latifi. Ti zajeli svá nejrychlejší kola na tvrdých pneumatikách. Leclerc po potížích v úvodu na svém kontě zatím žádný čas neměl.

Po první půlhodině vedl Verstappen. V nejlepší desítce se nacházeli rovněž druhý Ocon, třetí Bottas, čtvrtý Albon, pátý Pérez, šestý Kvjat, sedmý Gasly, osmý Russell, devátý Ricciardo a desátý Stroll.

V úvodu druhé třicetiminutovky si prohodili pozice Bottas a Albon. Thajec odsunul pilota Mercedesu na čtvrtou příčku a posunul se na třetí. Rovněž se objevily v akci měkké pneumatiky. K nasazení červeně značeného obutí se zatím odhodlal pouze Aitken. Pilot Williamsu se díky nim posunul z devatenáctého místa na sedmnácté, když přeskočil Fittipaldiho a svého týmového kolegu Latifiho.

Jack Aitken nazul jako první nejměkčí směs pneumatik. Foto: Williams

Verstappen sice i nadále vedl, nelíbilo se mu ale chování vozu v první zatáčce. Zamířil proto do boxů. Potíže hlásil i Norris, jehož vůz měl poškozenou podlahu.

Z boxů naopak vyjel zpět na trať Pérez. Mexičan se stal po Aitkenovi druhým jezdcem, který nazul nejměkčí sadu pneumatik. Brzy na těchto gumách vyjeli i Stroll a Räikkönen. Dalo se očekávat, že se brzy přidají další. A tak se opravdu dělo.

Pérezovo první kolo na měkkých pneumatikách mělo hodnotu 0:54,866. Po tomto výkonu se posunul do čela.

Sergio Pérez strávil nějaký čas na prvním místě. Foto: Racing Point

Vettelovi už ale první kolo na měkkých tolik nevyšlo. Byl totiž příliš široký v páté zatáčce a roztočil se. V blízkosti Vettelova roztočeného vozu se tou dobou nacházel Magnussen. Dán zachoval duchapřítomnost a zpomalil, aby zabránil možnému incidentu.

O třetí pozici mezitím přišel Ocon. Byl to Kvjat, kdo se posunul na bronzové umístění. Ocona ale překonali i Stroll a Ricciardo. Francouz ale brzy zareagoval a posunul se na druhé místo. Za prvním Pérezem zaostal pouze o 74 tisícin sekundy.

Brzy o sobě začaly dávat vědět mercedesy. Neprve se posunul na první místo Bottas. Finův čas byl ale nakonec smazán kvůli nerespektování limitů trati v osmé zatáčce a vedení tak zůstalo Pérezovi. Ne však nadlouho. Zrychlil totiž i Russell a dostal se na první místo.

Čtyřicet minut před koncem jsme se dozvěděli, co stálo za potížemi Leclerka z úvodu. Ferrari odhalilo poškození hnací hřídele.

Verstappen se posunul na třetí místo před Ocona. Později jsme ho ale viděli vyjet v osmé zatáčce mimo trať. Následně si postěžoval na nedotáčivost. Jeho slova o pár chvil později zopakoval také týmový kolega Albon.

Další výlet mimo trať si v osmé zatáčce udělal krátce poté i Bottas. Fin tak musel vzdát další kolo. Tou dobou se nacházel pouze na jedenácté příčce.

Osmá zatáčka patrně nebude pro Valtteriho Bottase tou nejoblíbenější. Foto: Mercedes


Verstappen zrychlil a posunul se před Péreze na druhé místo. Na prvního Russella mu ale stále chybělo 128 tisícin sekundy. Druhý pilot Red Bullu Albon se nacházel na páté příčce. Kamery ho zachytily v osmé zatáčce mimo trať.

Leclerc stále zůstával bez času. A půlhodiny před koncem bylo jasné, že ani žádný nezajede. Ferrari totiž uvedlo, že se Monačan na trať nevrátí ani ve zbytku tréninku.

Problémy se ale objevily i u Sainze. Jeho vůz potkaly problémy s řazením. Španěl se tak odebral do boxů.

V závěrečné půlhodině jsme již nebyli svědky nejrychlejších časů. Startovní pole se soustředilo na závodní simulace. U McLarenu se dokázali vypořádat se závadou na Sainzově voze. Španěl se tak mohl vrátit zpět do akce.

Carlose Sainze zlobilo řazení. Foto: McLaren


Bottas se nadále potýkal s traťovými limity. V závěru mu totiž bylo kvůli jejich překročení v osmé zatáčce smazáno další kolo. V tomto případě se ale jednalo o příliš pomalý čas na to, aby se Fin posunul z jedenáctého místa nahoru. Nemuselo ho to tedy příliš mrzet. Později jsme jej viděli také mimo trať v páté zatáčce.

Nepříjemný závěr tréninku zažil Gasly. Jeho prst byl totiž zasažen kamínkem ze štěrku, který se zvedl poté, co jeden z vozů vycestoval mimo trať. Z Francouzova hlášení do vysílačky bylo cítit, že se jednalo o pro něj bolestivou záležitost.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. George Russell Mercedes Mercedes 0:54,713   48
2. Max Verstappen Red Bull Honda 0:54,841 + 0.128 43
3. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 0:54,866 + 0.153 52
4. Esteban Ocon Renault Renault 0:54,940 + 0.227 50
5. Alexander Albon Red Bull Honda 0:55,036 + 0.323 42
6. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 0:55,068 + 0.355 58
7. Lance Stroll Racing Point Mercedes 0:55,104 + 0.391 44
8. Daniel Ricciardo Renault Renault 0:55,124 + 0.411 47
9. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 0:55,133 + 0.420 48
10. Carlos Sainz McLaren Renault 0:55,258 + 0.545 39
11. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 0:55,321 + 0.608 52
12. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 0:55,484 + 0.771 54
13. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 0:55,533 + 0.820 57
14. Kevin Magnussen Haas Ferrari 0:55,738 + 1.025 49
15. Nicholas Latifi Williams Mercedes 0:55,784 + 1.071 52
16. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 0:55,830 + 1.117 43
17. Lando Norris McLaren Renault 0:56,031 + 1.318 14
18. Pietro Fittipaldi Haas Ferrari 0:56,110 + 1.397 56
19. Jack Aitken Williams Mercedes 0:56,260 + 1.547 58
20. Charles Leclerc Ferrari Ferrari     2

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes