Dva se prali, Verstappen se smál
VC as-Sachíru – 3. trénink
Bottas sice konečně zdolal Russella, jenže úder přišel z jiné strany. Závěrečnou prověrku před kvalifikací vyhrál Verstappen. Přitom na extrémně krátkém okruhu nadělil Bottasovi dvě a Russelovi dokonce šest desetin sekundy. A to je hodně.
Klimatické podmínky zůstávaly konstantní. Teplota vzduchu dosahovala pětadvaceti stupňů, asfaltu třiceti.
V pátek byl sice nejrychlejší Bottas, jenže o svůj nejlepší čas přišel kvůli nedodržení limitů trati. Oba tréninky tak vyhrál Hamiltonův náhradník Russell, jenž se v mistrovském mercedesu zabydlel více než dobře.
Nejvíce pospíchal na trať Fittipaldi, pro kterého je tento víkend skvělým (a možná i neopakovatelným) zážitkem. Patřil mu i nijak oslnivý úvodní výkon 56,49, dosažený na měkkých pneumatikách. Do boxů hlásil, že vůz je správně vyvážen, ale že si musí zvyknout na jeho rychlost.
Brazilec na špici vydržel relativně dlouho, protože jeho soupeři nikam nepospíchali. Mohl se tedy v klidu zlepšit na 56,24.
Následné ticho trvalo přes deset minut. Týmy zjevně vyčkávaly, až se začne stmívat a nastanou podmínky blízké večerní kvalifikaci. Ani potom se ale zácpy rozhodně netvořily. Norris zaznamenal na měkkém obutí 55,55. Na chviličku se na špici ocitl Ricciardo (na tvrdé směsi), ale byl vystřídán Leclerkem (55,25). Na největší favority jsme nicméně pořád čekali.
Vettelova naděje na solidní výsledek žila hodně krátce. Foto: Ferrari
Russellův nástup byl poněkud rozpačitý, protože se zařadil až na desátou příčku. To Bottas (55,01) a Verstappen (55,19) okamžitě opanovali nejvyšší pozice. Rozdíl byl ovšem v tom, že pilot Mercedesu zvolil nejměkčí a jeho konkurent z Red Bullu nejtvrdší variantu obutí.
Russellův reparát dopadl mnohem lépe a usadil se hned za Bottasem. Dopředu se draly také zjevně výborně disponované monoposty AlphaTauri, Kvjat figuroval na třetím a Gasly na pátém místě.
Schoval si Mercedes pro kvalifikaci něco v záloze? Foto: Mercedes
Bottas se jako první dostal pod 55 sekund (54,88). Verstappen mu mohl v té chvíli jen závidět, protože sám se roztočil na výjezdu z první zatáčky, ošemetnou situaci ovšem mazácky ustál. Russell také atakoval bariéru 55 sekund, jenže parťák mu zdrhl na 54,52.
V poločase za touto dvojicí následovali Verstappen, Kvjat, Gasly, Leclerc, Ricciardo a Albon. Na opačném pólu v interním duelu Aitken proháněl Latifiho. Delší pauzu si dopřál Stroll, na jehož racing point montovali nové zadní křídlo.
Pro Fittipaldiho je úspěchem, že neskončil poslední. Jenže s tímhle autem by se k výšinám nevznesl ani Hamilton. Foto: Haas
O oživení v sále se postaral Vettel, který se zničehonic ocitl na druhém místě, když se předtím potácel v hloubi pole. Černé šípy okamžitě odpověděly. Bottas stlačil svoje maximum na 54,27, Russell na 54,66. O pouhé čtyři tisíciny se před Vettela dostal Leclerc, takže pro Ferrari to zdánlivě vůbec nevyhlíželo špatně.
Muži z druhého sledu se tentokrát rozhodli zlobit. Norris překonal Russella a jako čtvrtý svítil na výsledkovém monitoru Giovinazzi! Potom Verstappen zkusil jít pod 54 sekund a nepovedlo se mu to o pouhých šest setin. Pořadí se neustále přelévalo, Russell najednou byl až sedmý a Vettel vypadl z první desítky. Posléze se ustálilo pořadí Verstappen, Bottas, Gasly, Ocon, Norris, Albon, Russell a Pérez. Z této osmičky jen Thajec měl nasazené střední pneumatiky, ostatní měkké.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 0:54,064 | 23 | |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 0:54,270 | + 0.206 | 20 |
3. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 0:54,427 | + 0.363 | 24 |
4. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 0:54,453 | + 0.389 | 21 |
5. | Lando Norris | McLaren | Renault | 0:54,606 | + 0.542 | 15 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 0:54,629 | + 0.565 | 22 |
7. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 0:54,664 | + 0.600 | 20 |
8. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 0:54,678 | + 0.614 | 20 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 0:54,693 | + 0.629 | 18 |
10. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 0:54,720 | + 0.656 | 16 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 0:54,845 | + 0.781 | 20 |
12. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 0:54,850 | + 0.786 | 23 |
13. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 0:54,854 | + 0.790 | 21 |
14. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 0:54,857 | + 0.793 | 15 |
15. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 0:54,858 | + 0.794 | 17 |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 0:55,171 | + 1.107 | 20 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 0:55,347 | + 1.283 | 19 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 0:55,493 | + 1.429 | 21 |
19. | Pietro Fittipaldi | Haas | Ferrari | 0:55,666 | + 1.602 | 21 |
20. | Jack Aitken | Williams | Mercedes | 0:55,670 | + 1.606 | 23 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull