Bottas, Russell a Verstappen v pěti setinkách
VC as-Sachíru – kvalifikace
I díky nezvyklé taktice tři výjezdů ve finálové sekci nakonec Mercedes znovu slavil kvalifikační triumf. Ovšem s odřenými zády, protože Verstappen se dostal proklatě blízko.
Na poušť as-Sachír padla tma. Ochladilo se však zatím jen na 24 stupňů, asfalt měl o tři více.
Prakticky všichni účastníci projevovali značné obavy ze silného provozu, který se hlavně v úvodní části na trati vytvoří. Najít prostor pro rychlé kolo tak měl být opravdový kumšt.
Na Vettelově voze se po třetím tréninku „z preventivních důvodů“ měnil motor. Použil se však již použitý agregát, takže žádná penalizace nehrozí.
Nejprve naskakovaly časy outsiderů. Z nich si nejlépe vedl Magnussen (55,46). Vážněji se muselo brát až 55,33 v podání Sainze, který vyjel na tvrdých(!) gumách. V čele ho v bleskovém sledu vystřídali Gasly, Leclerc a Kvjat.
S takovým kvalifikačním výsledkem zřejmě nepočítal ani sám Leclerc. Foto: Ferrari
Pevněji se na špici uchytil teprve Bottas, ovšem ani 54,60 na středních pneumatikách nestačilo na Pérezových 54,26. Russell se držel čtvrtý za Strollem. Ještě se čekalo na red bully. Verstappen se s tím nemazal a hned dal 54,03. Za Péreze se zařadil Ricciardo, následovali Bottas, Albon, Stroll, Russell a Kvjat.
Na prahu vyřazení stáli oba nováčci Aitken a Fittipaldi, což nebylo nijak překvapivé. Ani to, že jim společnost dělali Latifi a Räikkönen. Jenže nad propastí balancoval také Gasly.
Aitken všechny překvapil postupem na patnácté místo. Z něj ho brzy vystrnadil Räikkönen, zatímco do maléru se dostával jeho kolega Giovinazzi.
Gasly se vybabral z marastu a dokonce se posunul na čtvrtou příčku, jenže pro změnu v něm uvázl Ocon. Také on nebezpečí za minutu dvanáct odvrátil. Balila tak nakonec předvídatelná pětice Magnussen, Latifi, Aitken, Räikkönen a Fittipaldi. Stranou pozornosti se Bottas zlepšil na 53,90 a jako první pronikl pod hranici 54 sekund.
Zase to nevyšlo! Zítra však nemusí být Max Verstappen bez šancí. Foto: Red Bull
Do druhé fáze se na střední směsi odvážily mercedesy, ferrari, renaulty a Verstappen. Ostatní volili měkkou. Bottas pokračoval ve spanilé jízdě, když vytáhl 53,80, ovšem Russell zaostal o jedinou setinku. Verstappen už dostával dvě desetiny a na záda mu dýchali Kvjat s Ricciardem. Formu znovu ukázal Pérez, když převzal s 53,78 vedení.
Hodně nahnuté to měli Gasly, Leclerc, Vettel, Norris a Giovinazzi. Na pevnější půdu se zvládl přesunout Leclerc, místo nějž začal šlapat vodu Ocon. I když se potom mihla v riskantním pásmu rozličná jména, z velkých ryb posléze uvízl v síti pouze Albon. S ním balili Ocon, Vettel, Giovinazzi a Norris.
Poněkud netakticky si počínal Verstappen, který pro jistotu přezul na měkké gumy a zajel s nimi nejrychlejší čas 53,64. Zítra však na nich musí odstartovat do závodu.
V závěrečné fázi už došel Pérezovu racing pointu dech. Foto: Racing Point
O pole position si to rozdali Verstappen, Pérez, Bottas, Sainz, Russell, Leclerc, Stroll, Kvjat, Ricciardo a Gasly.
Nehrálo se ale podle obvykle rozdaných karet. Verstappena (53,59) nenaháněly mercedesy, nýbrž Leclerc (53,61), který v polovině kola dokonce vedl a netajil se uspokojením ze svého počinu. Teprve za ním se ocitli Bottas a Russell. Než je ovšem rozdělil Pérez, jenž se vydal na dráhu se zpožděním.
Pomsta černých šípů byla hrozná. Bottas vymačkal z auta 53,37, Russell 53,51. Ukázalo se, že předtím Mercedes nasadil použité gumy, aby mohl uskutečnit tři pokusy místo obvyklých dvou.
Verstappen ve finiši přitlačil, jenže Russell také. Nejrychlejší tři se vešli do pět setin sekundy! Cenné postavení ve druhé řadě na roštu udržel Leclerc.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 53,904 | 53,803 | 53,377 | 24 |
2. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 54,160 | 53,819 | 53,403 | 25 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 54,037 | 53,647 | 53,433 | 17 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 54,249 | 53,825 | 53,613 | 21 |
5. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 54,236 | 53,787 | 53,790 | 17 |
6. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 54,346 | 53,856 | 53,906 | 26 |
7. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 54,388 | 53,871 | 53,957 | 15 |
8. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 54,450 | 53,818 | 54,010 | 20 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 54,207 | 53,941 | 54,154 | 28 |
10. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 54,595 | 53,840 | 54,200 | 19 |
11. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 54,309 | 53,995 | 13 | |
12. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 54,620 | 54,026 | 12 | |
13. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 54,301 | 54,175 | 17 | |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 54,523 | 54,377 | 14 | |
15. | Lando Norris | McLaren | Renault | 54,194 | 54,693 | 15 | |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 54,705 | 9 | ||
17. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 54,796 | 11 | ||
18. | Jack Aitken | Williams | Mercedes | 54,892 | 9 | ||
19. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 54,963 | 11 | ||
20. | Pietro Fittipaldi | Haas | Ferrari | 55,426 | 11 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes