Haas ukázal VF-21
Zaujal hlavně ruskou ne-vlajkou.
Tým Haas ukázal svůj nový monopost VF-21. Zatímco po stránce aerodynamiky nejsou vidět velké změny, a tým předem avizoval, že ani nebudou, vůz si získal pozornost silným motivem ruské vlajky.
Vozy Haasu byly dosud zpravidla v kombinaci odstínů šedé a červené barvy, s výjimkou krátké epizody s výrobcem energetických nápojů Rich Energy, který je na začátku roku 2019 oděl do černé a zlaté. Tento rok má Haas nového titulárního sponzora. Je jím Uralkali, ruský gigant v oblasti hnojiv, kterému šéfuje Dmitrij Mazepin, otec závodníka Nikity Mazepina, který bude závodit v jednom z vozů tohoto týmu, který se tedy jmenuje Uralkali Haas F1 Team.
Zajímavostí je, že barvami společnosti Uralkali nejsou bílá, modrá a červená, ale kombinace zelené a červené. A ruská vlajka se na vůz dostala v roce, kdy začíná platit zákaz používat ruské symboly ve sportu i v motorsportu kvůli dopingovému skandálu.
Dva roky by se neměly ruská vlajka, ruský dvouhlavý orel ani slovo Rusko objevit na sportovním náčiní ani oblečení během mezinárodních podniků, jakými jsou i velké ceny F1. Přirozeně, nebylo zakázáno používat barvy ruské vlajky, neboť bílá, modrá a červená je na vlajkách velmi častou kombinací. A tady se dostáváme k pointě. Ruská vlajka na voze VF-21 není ruská vlajka. Ruská vlajka má přece čtyři pravé úhly. A jelikož designéři nedaly na vůz nic, co by mělo bílo-modro-červenou trikoloru v obdélníku, tak na voze Haasu žádná ruská vlajka není. Představitelé týmu však odmítají tvrzení, že šikovně obešli nařízení, aby potěšili sponzora. Barevný design vozu byl prý navržen a schválen dávno předtím, než FIA oznámila, že zákaz se bude týkat i soutěží pod jejím patronátem.
Druhým jezdcem Ferrari je Mick Schumacher, syn Michaela Schumachera, sedminásobného mistra světa. Schumacher je členem Jezdecké akademie Ferrari a Ferrari dodává týmu pohonné jednotky. Zde může tým doufat v největší zlepšení. Přiznává, že do vozu samotného šlo pouze tolik úsilí, kolik loňský nízký rozpočet dovolil, a tento rok se už bude stáj koncentrovat na vůz pro rok 2022. Nové koňské síly by proto určitě přišly vhod.
Pro Haas to beztak bude přechodný rok, neboť část vývojového týmu bude nyní sídlit přímo v italském Maranellu, v areálu Ferrari. Zbytek zůstává v anglickém městě Banbury, zatímco oficiální centrála je v Kannapolisu v Severní Karolíně, neboť se jedná o americký tým propojený s americkou společností Haas Automation osobou vlastníka, Gene Haase.
Nový Haas VF-21. Foto: Haas
Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Haas