Změna pravidel uprostřed závodu?
Hamilton a Verstappen nechápou.
První dva jezdci v cíli VC Bahrajnu si stěžovali, že jsou zmatení z toho, jak ředitelství závodu dohlíželo na dodržování pravidel v zatáčce číslo čtyři. Jedná se o zatáčku, kterou je pro jezdce lepší nerespektovat a využít kratší cestu poza obrubníky. Ředitelství závodu v takových případech buď řekne dobře, dělejte si co chcete, nebo jezdce upozorní, že bude přísně kontrolovat dodržování limitů trati. Michael Masi, ředitel závodů F1, však na začátku sezony vyzkoušel novou věc.
Jak to pochopil Lewis Hamilton, v pátek i v sobotu, v trénincích a kvalifikaci se neudržení vozu na trati v tomto místě trestalo vymazáním času, ale v neděli to platit nemělo.
"Jsem zmatený," řekl Hamilton krátce po vystoupení z vozu. "Na většině tratí nám není tolerována jízda se všemi čtyřmi koly za bílou čárou, jenže před tímto víkendem nám bylo speciálně o tomto místě okruhu řečeno, že počínaje prvním tréninkem nesmíme, ale v závodu ano. Samozřejmě, když můžete vyjet ven, ušetříte čas."
Verstappen, jezdící od první zastávky v boxech za Hamiltonem, si všiml, co jeho soupeř dělá.
"To se smí?" zeptal se Nizozemec svého týmu skrz vysílačku.
Týmu Mercedes bylo později oznámeno, že pokud Hamilton bude pokračovat stejným stylem, dostane časovou penalizaci.
"V polovině závodu si to rozmysleli, najednou bylo zakázáno jezdit za čáru. Ale mně to vyhovovalo, pomohlo mi to se šetřením pneumatik."
A Hamiltonovi samozřejmě velmi pomohlo i to, že když ho Verstappen v závěru závodu předjel poza tuto bílou čáru, musel pozici vrátit.
"Během závodu mi tým oznámil, že ostatní jezdí přes čáru, tak bych měl i já, abych neztrácel čas. Tak jsem začal. Později mi řekli, abych s tím přestal. Nechápu. V kvalifikaci se za to mazaly časy. Nevím, jak jsme dospěli do bodu, že část závodu se tam jezdilo, aniž ředitelství rozesílalo varování."
Šéf Mercedesu upozorňuje na komplikovaná, nejednoznačná pravidla.
"Jezdci dostali jasnou zprávu, v závodě se nebudou udělovat tresty za nerespektování hranice trati ve čtvrté zatáčce," vysvětluje Toto Wolff. "S Michaelem (Meadowsem, sportovním ředitelem Mercedesu) jsme během závodu komunikovali s Michaelem Masim a ten poukázal na poznámku, že jezdec takto nesmí získat výhodu. Pravidla by měla být jednodušší. Nemůžeme od jezdců očekávat, že s sebou budou v kokpitu vozit aktovku s dokumenty. Nakonec nám to ale pomohlo vyhrát závod. Max vyjel ven z trati a podle ředitele závodu tím získal trvalou výhodu, takže musel pozici vrátit. Zachránilo nám to vítězství."
Byl Wolff opravdu zmatený, nebo spolu s Hamiltonem hráli divadlo? Foto: Mercedes
Jezdec s sebou samozřejmě nemůže vozit hromadu dokumentů, ale znát pravidla, vyznat se v nich a včas si je vyjasnit s vedením závodu je přesně to, co má na starosti sportovní ředitel týmu F1. A Masi naznačuje, že pokynům neporozuměl pouze jeden tým. Dokonce pouze jeden vůz jednoho týmu.
"Není pravdou, že jsme během závodu změnili názor," obhajuje se Masi. "Dva lidi jsme dedikovali na to, aby dávali v této zatáčce pozor na každý vůz v každém kole. A kromě jednoho, všechny ostatní vozy jezdily podle instrukcí. Občas se stalo, že jezdec neudržel vůz pod kontrolou a jel poza čáru. Jednou za čas, ne konstantně. Jezdcům bylo před víkendem jasně řečeno, že jim za to nebudeme mazat časy, ale platí sportovní pravidla, která zakazují získávání trvalé výhody."
Masi v Bahrajnu také jezdce upozornil, že se jim po startu nebude odpouštět tam moc, jako v minulé sezoně. Loni se zkoušel přístup "nechme je závodit" a většina kolizí byla označena za běžný závodní incident a zůstala bez trestu. Nehoda Romaina Grosjeana v prvním kole loňské VC Bahrajnu však ukázala, že závodění bez pravidel může mít vážné následky.
Zdroj: RaceFans, f1i, úvodní foto: Red Bull