Porpoising ohrožuje bezpečnost, uznala FIA
Pomůže nebo ublíží to Mercedesu?
FIA uznala porpoising, v odborném jazyce aerodynamickou oscilaci, za bezpečnostní problém. To znamená, že za účelem jeho potlačení smí upravovat pravidla i v průběhu sezony, aniž by se o nich hlasovalo na Komisi F1.
„Po osmém závodě letošního Mistrovství světa Formule 1, ve kterém byl jasně viditelný efekt aerodynamické oscilace nové generace vozů F1 i následky na fyzickém zdraví jezdců, FIA, jako řídící orgán sportu, rozhodla, že bude v nejlepším zájmu bezpečnosti zajistit, aby týmy podnikly kroky vedoucí k omezení nebo eliminaci tohoto fenoménu,“ píše se v tiskové zprávě FIA.
FIA však zvolila poněkud jiný přístup, než jakého se obával například šéf týmu Red Bull. Nezavádí se, alespoň prozatím, minimální světlá výška pro všechny vozy, ani nic podobného. Ale každý tým je zodpovědný za to, že jeho vůz nebude silnými údery podlahou o trať rušit jezdcovo soustředění, a tedy vytvářet potenciálně nebezpečné situace. Týmy bez porpoisingu, jako Red Bull, tedy nemusí nic měnit.
„Bude stanovena hranice, na základě vertikální akcelerace, která určí akceptovatelný limit pro vertikální oscilaci. Přesný matematický vzorec bude určen FIA, přičemž týmy F1 byly přizvány, aby byly součástí procesu.“
FIA tedy počítá s tím samým, na co upozorňovali všichni oponenti Mercedesu a dalších týmů stěžujících si na porpoising. Porpoising není neodstranitelný problém, stačí nastavit vyšší světlou výšku, než je ideální pro rychlost vozu.
FIA Mercedesu zakazuje porpoising. Foto: Mercedes
Avšak vychází se také vstříc týmům s vozy trpícími porpoisingem. Kromě krátkodobých opatření se chce FIA s technickými experty týmů dohodnout i na střednědobých, které fenomén porpoisingu zcela odstraní. K tomu ale bude asi třeba pomoct týmům, které ještě nepochopily, proč jejich vozy trpí porpoisingem více než jiné a jak se problém mění v závislosti na profilu trati.
FIA také prostřednictvím technické vyhlášky okamžitě uvolnila některá omezení v oblasti podlahy, aby si ji týmy mohly posílit a byla méně pružná. Mercedes je například připraven použít další stabilizační tyč ukotvenou mezi podlahou a karoserií, přičemž i ta jedna dosud používaná byla povolena teprve před začátkem sezony. V dalších úpravách podlahy techničtí analytici rozeznali prvky, které mají zvýšit přítlak vozu i při relativně velké světlé výšce, kterou začne FIA od Mercedesu vyžadovat.
Lewisi Hamiltonovi se však nový balíček a nové nastavení vůbec nelíbí. Ve druhém tréninku s ním zajel až třináctý nejlepší čas, přičemž jeho týmový kolega byl sedmý v odlišně nastaveném voze.
„Zdá se, že nic z toho, co děláme, ve skutečnosti nefunguje,“ řekl nešťastný Hamilton v pátek večer. „Testovali jsme rozdílná nastavení. Ve druhém tréninku jsme já a George měli podstatně rozdílně nastavené vozy, abychom dostali srovnání. Jsem zvědavý, co on řekne o svém nastavením, ale to mé byla katastrofa. Vůz byl jen horší a horší, čím více jsme na něm pracovali. Musíme pokračovat v práci, ale začínám si říkat, že takový asi prostě je náš vůz pro tuto sezonu a pro příští musíme postavit lepší.“
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes