Pravidla přidala Aston Martinu sekundu na kolo
Ze zeleného tábora je cítit frustraci.
V táboře Aston Martinu panuje po prvním závodě sezony velké rozčarování. Loni týmu ze Silverstone o vlásek uniklo třetí místo v Poháru konstruktérů a konkrétně v Bahrajnu měl Sergio Pérez v jeho voze dobře nakročeno k pódiovému třetímu místu, než ho zastavila porucha motoru. Stejný jezdec pak vyhrál předposlední závod sezony.
Pod záštitou anglické automobilky a se čtyřnásobným šampionem Sebastianem Vettelem v kokpitu měl být tým letos ještě silnější, jenže místo toho si z Bahrajnu odvezl jeden bod za desáté místo Lance Strolla. Ale horší je, že vozy McLarenu, Ferrari a také AlphaTauri jako by byly v jiné lize, přičemž před Strollem skončil i nováček Juki Cunoda.
"Když jsme tam závodili naposledy, téměř jsme se dostali na stupně vítězů. Teď nejsme ani jen blízko toho, aby se něco takového mohlo stát. Přímou příčinou ztráty rychlosti jsou nová technická pravidla pro rok 2021," zlobí se Otmar Szafnauer, šéf týmu Aston Martin.
"Když srovnáte rychlost v kvalifikaci teď a před čtyřmi měsíci, vychází z toho, že vozy s velkým sklonem zepředu dozadu získali sekundu proti vozům s malým sklonem. Spolu s Mercedesem jsme dostali nejtvrdší ránu.
Nejsem spokojený. A když říkám, že nejsem spokojený, tak tím myslím, že je to nespravedlivé vůči našim skvělým závodníkům, vůči 500 lidem v naší továrně, vůči našim sponzorům a partnerům a našim fanouškům. Samozřejmě teď musíme udělat vše proto, abychom v příštích týdnech vymazaly co největší část této ztráty."
Loni by Stroll soupeřům nejspíš ujel. Foto: Aston Martin
Jelikož nízký sklon mají ve svém konceptu pouze vozy Mercedesu a Aston Martinu, nedá se s velkou jistotou říct, jak moc byl jeden koncept znevýhodněn vůči druhému. Pokud je Szafnauer přesvědčen, že je to přibližně sekunda na kolo, jeho hněv je oprávněný. Kvůli koronakrizi bylo před rokem dohodnuto, že mezi sezonami 2020 a 2021 se vozy velmi nezmění, aby týmy ve finančně těžkých časech ušetřily na vývoji.
Předpoklad byl, že konkurenceschopnost týmů se tedy v zimě příliš nezmění. Během roku poznamenaného dominancí Mercedesu však FIA prosadila změny v oblasti podlahy a difuzoru s odůvodněním, že vozy potřebuje zpomalit, protože začaly být nebezpečně rychlé. Ve výsledku však Alfa Romeo, Red Bull, AlphaTauri a McLaren zpomalily o 1.2 až 1.4 sekundy na kolo, Ferrari pouze o půl sekundy, zatímco Mercedes a Aston Martin o 2.1 až 2.3 sekundy.
"Vůz navržen kolem konceptu malého sklonu se nedá jen tak přestavit na velký sklon. I Mercedes řekl, že se to nedá. I kdyby se do toho chtěli pustit, tak zavěšení kol bylo homologováno a do konce roku se nesmí měnit. My s Mercedesem jsme byli zpomalení mnohem více než Red Bull s AlphaTauri a Ferrari s McLarenem nebyly zpomaleny vůbec."
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Aston Martin