Andy Cowell přebírá místo šéfa Astonu
Personální změny v zeleném týmu.
Aston Martin se na začátku roku odhodlal k zásadním personálním změnám, na které se ale nejspíše připravoval několik měsíců. Musíme začít seshora, kde místo šéfa týmu přebírá Andy Cowell. Brit začínal jako motorový inženýr, od roku 2008 byl v pozici ředitele inženýrství Mercedes-Benz High Performance Engines a od ledna 2013 až do června 2020 zastával funkci generálního ředitele AMG High Perfomance Powertrains, takže se mu přisuzuje velký podíl na dominanci Mercedesu od roku 2014 ale i za sile a spolehlivosti motorů před ním. Potom si dal přestávku a čekal na novou výzvu, kterou mu nabídl Aston Martin. Od 1. října loňského roku nahradil Martina Whitmarshe na místě generálního ředitele týmu a nyní přebírá i místo šéfa týmu od Mika Kracka.
Zajímavostí je, že bývalý šéf týmu neodchází, což se ve F1 nestává často. Krack se stává šéfem traťového týmu, tedy části týmu, která tráví velkou část roku na cestách, většinou mimo Evropy. Nejspíše ho tedy nadále budeme často vídat jako lídrovskou osobnost zelené boxové zídky. Andy Cowell se soustředí hlavně na továrnu, na takovou práci je zvyklý. Přímo jemu budou podléhat šéfové aerodynamiky, inženýrství a výkonů. Na spolupráci technické stránky týmu bude v továrně dohlížet Enrico Cardile, vyšší technický ředitel, ale až když mu vyprší smluvní závazek vůči Ferrari, ze kterého byl uloven loni v létě.
Cowell měl velký podíl na úspěších Mercedesu. Foto: Mercedes
Změny jsou zřejmě následkem slabších výsledků sezony 2024. Aston sice nakonec obhájil předloňské páté místo, přitom se zrovna stěhoval do nové továrny a ještě neměl k dispozici nový větrný tunel, nicméně majitel týmu, Lawrence Stroll, byl zklamán, že se jeho tým rychlostí vozu ani bodově nijak nepřiblížil top týmům, spíše naopak.
Z týmu už proto odešel technický ředitel Dan Fallows, draze a náročně získaný z Red Bullu a rovněž z Red Bullu byl, i díky nabídce spoluvlastnictví týmu, získán Adrian Newey, byla pro něj vytvořena pozice vedoucí technický partner. Andrew Green je také vyšším technickým ředitelem, avšak společnosti Aston Martin Performance Technologies, která podniká mimo F1. Někam mimo F1 bude zřejmě přeřazen i Tom McCullough, jelikož s traťovým šéfem už tým nepotřebuje traťového ředitele výkonů, který mívá na starosti právě co nejlepší přetavení kvalit vozu do výsledků na trati a následnou zpětnou vazbu do továrny.
Tým Aston Martin má ambici začít příští rok vyhrávat závody, možná i zabojovat o mistrovský titul. Jako tovární tým Hondy se mimo jiné poprvé pouští do vývoje vlastní převodovky. Cowell, Cardile a hlavně Newey jsou známá jména, jenže vítězné šňůry Mercedesu a Red Bullu naznačují, že současná F1 odměňuje hlavně stabilitu, samozřejmě se správnými lidmi na palubě.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Aston Martin