Verstappen zahrál Hamiltonovi na nervy
VC Portugalska – 3. trénink
Pole position získá buď Red Bull, nebo Mercedes. Přesněji, buď Verstappen, nebo Hamilton. Něco jiného očekává jen málokdo. Šance zůstávají i po třetím tréninku pro oba protagonisty otevřené. Za pozornost také stojí Oconova pátá příčka.
Do dne, ve kterém před 27 lety najel v Imole Ayrton Senna do své poslední zatáčky, vstupoval v roli největšího favorita Mercedes, jenže s Red Bullem v těsném závěsu. Páteční výsledky ukazovaly na vzestup Alpiny a Williamsu, naopak nejlepší formu si nepřivezly McLaren ani AlphaTauri.
Stejně jako loni se žehralo na hodně kluzkou trať a s tím spojené potíže se zahříváním pneumatik. Problémem se ukázalo být také dodržování limitů okruhu v Portimau. Sportovní komisaři zaznamenali v tomto ohledu celkem 65 prohřešků, přičemž plných 12(!) se dopustil Mazepin.
Red Bull přes noc upravil na svých vozech několik detailů, například na difuzoru a v brzdových šachtách.
Bylo poměrně chladno, s teplotou vzduchu šestnáct a asfaltu devětadvacet stupňů. Pravděpodobnost příchodu deště se rovnala nule, a totéž platí i pro zítřek. Vál však poměrně čerstvý vítr.
Jako obvykle se program rozjížděl jen zvolna. Úlohy průzkumníka se nakonec zhostil Stroll. Úvodního času jsme se dočkali až po sedmi minutách od Schumachera – 1:22,77 na středních gumách. Na včerejší Bottasovo maximum ovšem ztrácel bezmála čtyři vteřiny. Vzápětí svoje vystoupení okořenil povedeným výkrutem.
Bottas na oba největší favority nestačil, alespoň však zachránil třetí místo. Foto: Mercedes
Trochu jinou kávu naservíroval s 1:20,99 Cunoda. Räikkönen přitlačil na 1:20,60 a další exmistr světa Alonso na 1:20,38. Cunoda kontroval s 1:20,16 a hranice 1:20 se otřásala v základech. Definitivně ji zboural Räikkonen (1:19,94). Z kandidátů na čelní pozice se prozatím představil jen Pérez, který se zařadil za Räikkönena a Alonsa na třetí příčku.
Dalším lídrem se stal Ocon 1:19,67 o vlásek před Leclerkem. Kvalitního výkonu dosáhl navzdory tomu, že mu „odešel“ displej v kokpitu. O čas přišli nepozorní Gasly a… Mazepin.
Ke slovu se dostávali prominenti. Bottas ani Verstappen nicméně zatím nestačili na Péreze (1:18,84) a Leclerka. Plynule se přecházelo do kvalifikačního módu s měkkým obutím. Hamilton v něm předčil Mexičana o osm setin vteřiny. Räikkönen mazácky zkrotil smyk, do něhož se dostal. Norris si stěžoval na špatné vyvážení auta, zejména ve třetím sektoru. Vypadalo to, že McLaren stále nenašel správnou hojivou mast na svoje bolístky.
Ferrari v pohodě dostalo oba vozy do první desítky. Foto: Ferrari
Hamilton se lehounce zlepšil na 1:18,73, což zjevně inspirovalo Verstappena. Po bravurně zvládnutém kole, kdy monopost seděl na dráze jak přibitý, se časomíra zastavila na 1:18:54. „Loni tady vládl Mercedes, tentokrát mu šlapeme pořádně na paty,“ okomentoval pro televizi Sky situaci šéf Red Bull Racingu Christian Horner. Zatím to vypadalo, že černým šípům patří první sektor, rudým býkům třetí a ve druhém je to nerozhodně.
Norris nezvládl výjezd ze čtrnácté zatáčky a roztočil se. Těžko říci, jaký vliv na to měly předtím hlášené technické obtíže.
Hamiltonovy pokusy zlikvidovat ztrátu na Verstappena ztroskotávaly dle jeho slov na hustém provozu. Nepomohlo mu ani to, že Nizozemec přišel o prakticky veškerou přilnavost na přední nápravě.
Bottas poskočil na třetí místo, 27 setin za Verstappenem. Ten nadával na příšernou přetáčivost, přesto se dostal na 1:18,48. Pak už se jen mladý a neklidný Mazepin projel kačírkem a nad třetím tréninkem spadla opona.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:18,489 | 21 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:18,725 | + 0.236 | 21 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:18,820 | + 0.331 | 19 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:18,840 | + 0.351 | 24 |
5. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:18,860 | + 0.371 | 19 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:19,001 | + 0.512 | 23 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:19,050 | + 0.561 | 24 |
8. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:19,272 | + 0.783 | 18 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:19,374 | + 0.885 | 25 |
10. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,415 | + 0.926 | 25 |
11. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:19,485 | + 0.996 | 25 |
12. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:19,582 | + 1.093 | 19 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,588 | + 1.099 | 23 |
14. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:19,949 | + 1.460 | 20 |
15. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:20,033 | + 1.544 | 21 |
16. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:20,090 | + 1.601 | 17 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:20,127 | + 1.638 | 18 |
18. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:20,214 | + 1.725 | 21 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:20,681 | + 2.192 | 19 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:20,690 | + 2.201 | 20 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull