Hamilton a Verstappen se prali, Bottas se smál
VC Portugalska – kvalifikace
Nakonec prognóza nevyšla a pole position pro VC Portugalska v Portimau si vyjel Bottas. Všichni se už přitom chystali slavit Hamiltonovo sté postavení v čele startu. Jenže k němu obhájci titulu chybělo nicotných sedm tisícin vteřiny.
Oproti třetímu tréninku se oteplilo jen minimálně, vzduch na 18 a asfalt na 37 stupňů.
Papírově se zdál být největším favoritem Verstappen, ovšem v generálce na kvalifikaci někteří borci včetně Hamiltona uvízli v provozu. Za jedničku Red Bullu by tak nikdo asi ruku do ohně nedal.
Odpolední show zahájil v nijak přesvědčivém stylu Norris. Spolu s kolegou Ricciardem vyjel překvapivě na středních pneumatikách. Pirelli ovšem avizovalo, že rychlostní rozdíl mezi nimi a měkkým obutím nebude nijak dramatický. Navíc se ukázalo, že k zahřátí měkkých gum jsou potřebné dva okruhy místo obvyklého jednoho.
Borci v čele se potom rychle střídali, déle na špici vydržel až Sainz (1:19,48). Kupodivu se těsně udržel i před Bottasem a Verstappenem. Pojel ho až Hamilton, zato o půl sekundy. Dlouho se ale neradoval, čas mu byl odebrán. Totéž se předtím přihodilo Leclerkovi a několika dalším. Španěla definitivně překonal až Bottas (1:19,20). Hamilton se po ne zcela bezchybné opravě zařadil na pátou příčku.
McLaren inkasoval hned na úvod ránu v podobě Ricciardova vyřazení. Čest týmu z Wokingu ale obhájil sedmý Norris. Foto: McLaren
Pérez se projel kačírkem a v ošemetné čtrnácté zatáčce se roztočil Alonso. Jinak ale mohl být klidný, protože záchranářské práce se ho netýkaly. Čekaly naopak na obligátní kvarteto Norris, Latifi, Schumacher a Mazepin, k němuž se nečekaně přiřadil Cunoda.
První v té chvíli byl k obecnému překvapení Norris (1:18,79), ovšem už přezutý na měkkou směs. O vedení přišel díky Bottasovi (1:18,72), na třetí pozici se protlačil Hamilton.
Na chvostu opustili červenou zónu Cunoda a Russell a naopak do ní spadli Ricciardo a Stroll. Z ní se už nevyprostili, což zejména pro pilota McLarenu znamenalo trpké zklamání, které nikterak neskrýval. Kromě nich skončil sobotní program pro Latifiho, Schumachera a Mazepina.
Že by konec dlouhé cesty pouští? Vettel se dnes dostal do závěrečné fáze kvalifikace. Foto: Aston Martin
Do druhé fáze nastoupila se středními pneumatikami většina účastníků, přesně devět. I tentokrát dal o sobě nejprve vědět Sainz (1:19,55), záhy překonaný kolegou Leclerkem (1:19,43). Ani jeden z nich však neměl na Verstappena (1:19,09). V zesilujícím větru nakonec za nejdelší konec tahal Hamilton (1:17,96) před Bottasem (+0,49). Třetí se držel Norris jako nejlepší se závodníků na měkkých gumách.
Sainz se během krátké chvíle propadl až třináctou příčku a měl to nahnuté podobně jako Russell, Cunoda, Giovinazzi a Räikkönen. Na postup se jevil naopak Vettel, což je třeba letos považovat málem za senzaci. Tu nehodlal dopustit Sainz a s čerstvými pneumatikami se zachránil na úkor Alonsa. Šlo o jedinou změnu. S dvojnásobným šampionem tak balili Russell, Giovinazzi, Cunoda a Räikkönen.
Verstappen to mercedesům hodně ulehčil vlastní chybou. Foto: Red Bull
Zbývalo posledních deset uchazečů: Hamilton, Bottas, Norris, Ocon, Verstappen, Leclerc, Sainz, Pérez, Gasly a opravdu Vettel. V úvodní rundě se Bottas (1:18,34) o sedm tisícin vteřiny dostal před Hamiltona. Třetí Pérez ztrácel přes pět desetin, do vteřiny se vešli ještě Sainz, Norris a Leclerc. Nůž na krku měl Verstappen, který jednu ze zatáček projel příliš velkoryse a sportovní komisaři ho připravili o čas.
Na rozhodující pokusy obuli Hamilton a Bottas střední gumy, zřejmě z důvodu jejich snadnějšího zahřátí. Ani jeden se už nezlepšil, přesto v pohodě odsunuli spíše na jistotu jedoucího Verstappena na třetí místo. S ním bude zítra druhou řadu na startu sdílet Pérez, do třetí se postaví Sainz a Ocon.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:18,722 | 1:18,458 | 1:18,348 | 23 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:18,857 | 1:17,968 | 1:18,355 | 24 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:19,485 | 1:18,650 | 1:18,746 | 20 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:19,337 | 1:18,845 | 1:18,890 | 22 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:19,309 | 1:18,813 | 1:19,039 | 23 |
6. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:19,092 | 1:18,586 | 1:19,042 | 17 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:18,794 | 1:18,481 | 1:19,116 | 24 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:19,373 | 1:18,769 | 1:19,306 | 29 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:19,464 | 1:19,052 | 1:19,475 | 26 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:19,403 | 1:18,970 | 1:19,659 | 22 |
11. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:19,797 | 1:19,109 | 15 | |
12. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,410 | 1:19,216 | 19 | |
13. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:19,728 | 1:19,456 | 12 | |
14. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:19,684 | 1:19,463 | 17 | |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,748 | 1:19,812 | 19 | |
16. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:19,839 | 11 | ||
17. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:19,913 | 10 | ||
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:20,285 | 9 | ||
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:20,452 | 11 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:20,912 | 11 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes