Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hamilton a Verstappen se prali, Bottas se smál

Hamilton a Verstappen se prali, Bottas se smál

VC Portugalska – kvalifikace

Nakonec prognóza nevyšla a pole position pro VC Portugalska v Portimau si vyjel Bottas. Všichni se už přitom chystali slavit Hamiltonovo sté postavení v čele startu. Jenže k němu obhájci titulu chybělo nicotných sedm tisícin vteřiny.

Oproti třetímu tréninku se oteplilo jen minimálně, vzduch na 18 a asfalt na 37 stupňů.

Papírově se zdál být největším favoritem Verstappen, ovšem v generálce na kvalifikaci někteří borci včetně Hamiltona uvízli v provozu. Za jedničku Red Bullu by tak nikdo asi ruku do ohně nedal.

Odpolední show zahájil v nijak přesvědčivém stylu Norris. Spolu s kolegou Ricciardem vyjel překvapivě na středních pneumatikách. Pirelli ovšem avizovalo, že rychlostní rozdíl mezi nimi a měkkým obutím nebude nijak dramatický. Navíc se ukázalo, že k zahřátí měkkých gum jsou potřebné dva okruhy místo obvyklého jednoho.

Borci v čele se potom rychle střídali, déle na špici vydržel až Sainz (1:19,48). Kupodivu se těsně udržel i před Bottasem a Verstappenem. Pojel ho až Hamilton, zato o půl sekundy. Dlouho se ale neradoval, čas mu byl odebrán. Totéž se předtím přihodilo Leclerkovi a několika dalším. Španěla definitivně překonal až Bottas (1:19,20). Hamilton se po ne zcela bezchybné opravě zařadil na pátou příčku.

 

McLaren inkasoval hned na úvod ránu v podobě Ricciardova vyřazení. Čest týmu z Wokingu ale obhájil sedmý Norris. Foto: McLaren

 

Pérez se projel kačírkem a v ošemetné čtrnácté zatáčce se roztočil Alonso. Jinak ale mohl být klidný, protože záchranářské práce se ho netýkaly. Čekaly naopak na obligátní kvarteto Norris, Latifi, Schumacher a Mazepin, k němuž se nečekaně přiřadil Cunoda.

První v té chvíli byl k obecnému překvapení Norris (1:18,79), ovšem už přezutý na měkkou směs. O vedení přišel díky Bottasovi (1:18,72), na třetí pozici se protlačil Hamilton.

Na chvostu opustili červenou zónu Cunoda a Russell a naopak do ní spadli Ricciardo a Stroll. Z ní se už nevyprostili, což zejména pro pilota McLarenu znamenalo trpké zklamání, které nikterak neskrýval. Kromě nich skončil sobotní program pro Latifiho, Schumachera a Mazepina.

 

Že by konec dlouhé cesty pouští? Vettel se dnes dostal do závěrečné fáze kvalifikace. Foto: Aston Martin

 

Do druhé fáze nastoupila se středními pneumatikami většina účastníků, přesně devět. I tentokrát dal o sobě nejprve vědět Sainz (1:19,55), záhy překonaný kolegou Leclerkem (1:19,43). Ani jeden z nich však neměl na Verstappena (1:19,09). V zesilujícím větru nakonec za nejdelší konec tahal Hamilton (1:17,96) před Bottasem (+0,49). Třetí se držel Norris jako nejlepší se závodníků na měkkých gumách.

Sainz se během krátké chvíle propadl až třináctou příčku a měl to nahnuté podobně jako Russell, Cunoda, Giovinazzi a Räikkönen. Na postup se jevil naopak Vettel, což je třeba letos považovat málem za senzaci. Tu nehodlal dopustit Sainz a s čerstvými pneumatikami se zachránil na úkor Alonsa. Šlo o jedinou změnu. S dvojnásobným šampionem tak balili Russell, Giovinazzi, Cunoda a Räikkönen.

 

Verstappen to mercedesům hodně ulehčil vlastní chybou. Foto: Red Bull

 

Zbývalo posledních deset uchazečů: Hamilton, Bottas, Norris, Ocon, Verstappen, Leclerc, Sainz, Pérez, Gasly a opravdu Vettel. V úvodní rundě se Bottas (1:18,34) o sedm tisícin vteřiny dostal před Hamiltona. Třetí Pérez ztrácel přes pět desetin, do vteřiny se vešli ještě Sainz, Norris a Leclerc. Nůž na krku měl Verstappen, který jednu ze zatáček projel příliš velkoryse a sportovní komisaři ho připravili o čas.

Na rozhodující pokusy obuli Hamilton a Bottas střední gumy, zřejmě z důvodu jejich snadnějšího zahřátí. Ani jeden se už nezlepšil, přesto v pohodě odsunuli spíše na jistotu jedoucího Verstappena na třetí místo. S ním bude zítra druhou řadu na startu sdílet Pérez, do třetí se postaví Sainz a Ocon.

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:18,722 1:18,458 1:18,348 23
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:18,857 1:17,968 1:18,355 24
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:19,485 1:18,650 1:18,746 20
4. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:19,337 1:18,845 1:18,890 22
5. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:19,309 1:18,813 1:19,039 23
6. Esteban Ocon Alpine Renault 1:19,092 1:18,586 1:19,042 17
7. Lando Norris McLaren Mercedes 1:18,794 1:18,481 1:19,116 24
8. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:19,373 1:18,769 1:19,306 29
9. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:19,464 1:19,052 1:19,475 26
10. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:19,403 1:18,970 1:19,659 22
11. George Russell Williams Mercedes 1:19,797 1:19,109   15
12. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:19,410 1:19,216   19
13. Fernando Alonso Alpine Renault 1:19,728 1:19,456   12
14. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:19,684 1:19,463   17
15. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:19,748 1:19,812   19
16. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:19,839     11
17. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:19,913     10
18. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:20,285     9
19. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:20,452     11
20. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:20,912     11

 

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes