Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Opatrný rozjezd patřil Bottasovi

Opatrný rozjezd patřil Bottasovi

VC Španělska – 1. trénink

Bottas na začátku víkendu zdolal těsně Verstappena, ale výsledek nelze přeceňovat. Nikdo z favoritů zatím neodkryl všechny karty, navíc Red Bullu šlo zjevně o něco jiného, než o hledání kvalifikační rychlosti.

Pod zataženou oblohou ukazoval teploměr 21 stupňů, asfalt měl o dvanáct více. V průběhu odpoledne je očekáván lehký déšť.

Dva týmy daly šanci rezervistům. Za Alfu Romeo nastoupil Kubica, za Williams Nissany.

Oproti předchozí velké ceně na Katalánském okruhu doznala určitých změn desátá zatáčka, která navíc dostala nový povrch.

Jako první se na trať vydal Pérez, používající, stejně jako drtivá většina jeho následovníků, tvrdé pneumatiky. Bottas zaznamenal referenční čas 1:21,89, zatím na hony vzdálený od loňského maxima hluboko pod 1:17. Nicméně od počátku panoval na dráze čilý provoz, podnícený zřejmě i vidinou nastávajících problémů s počasím. 

Verstappen valnou část úvodního tréninku absolvoval na tvrdých pneumatikách. Foto: Red Bull

Do čela se s 1:21,01 posunul Hamilton, byť hlásil, že auto táhne doprava. Alonso trochu nečekaně hned na úvod zkoušel starty. Naopak Mazepin zůstal věren tradici a po pěti minutách se už projížděl kačírkem. Zpět se naštěstí dostal vlastní silou.

Verstappen se propracoval na dohled hranici 1:20 (1:20,40). Experti očekávájí, že Barcelona se svými rychlými zatáčkami a relativně krátkými rovinkami bude Red Bullu sedět mnohem více než před týdnem Portimao.

Hamilton kontroval s 1:19,67, pořád na tvrdých gumách. Za něj se zařadil Alonso, který ovšem jako jediný používal nejměkčí směs. Posledními bez změřeného výkonu byli po čtvrthodině Ricciardo, Pérez a Cunoda.

Následoval krátký klid zbraní, Hamilton dokonce vystoupil z vozu. Do té doby se jevil nejpilnějším účastníkem Giovinazzi, jenž zvládl za dvacet minut dvanáct kol. Pérezovi se dostalo varování před nebezpečnými obrubníky v osmé zatáčce. Předtím si na nich vylámal zuby, přesněji přední křídlo, jeho kolega Verstappen. Mazepinovi nevyhovovala sedačka, kterou obdržel tento týden, a nechal si namontovat starou.

Jezdci se pomalu vraceli do práce, aby v dlouhých úsecích „dorazili“ tvrdé obutí. Věci se daly do pohybu až s přechodem na měkké pneumatiky. Vettelových 1:19,23 však nikoho ze židle nezvedlo. Rozhodně na doraz nešel ani Hamilton (1:18,80). Bottas na něj ztratil tři setiny vteřiny. Vettel si všiml, že z jeho monopostu cosi odlétlo, patrně z předního křídla.

Hamilton přitlačil a dostal se na 1:18,62. Za něj se seřadili Bottas, Norris, Gasly a Vettel. Verstappen však stále setrvával na tvrdých gumách. Množili se hříšníci, kterým byl okruh malý a překračovali jeho limity. Takto přišel o čas Leclerc, zatímco jeho parťák Sainz s námahou ukrotil ferrari ve druhé zatáčce. 

Stáj AlphaTauri by měla být v Barceloně podstatně blíže špici než v Portugalsku. Foto: AlphaTauri

Na špici poskočil Bottas (1:18,50). Hned poté vyvěsili maršálové červené praporky. Kubica vjel příliš velkoryse do desáté zatáčky, ztratil nad svojí alfou romeo kontrolu a vletěl do kačírku. Snaha vyprostit se skončila ještě hlubším zahrabáním. Polákovi nezbylo nic jiného, než vystoupit.

Trénink se znovu rozjel až deset minut před svým koncem. Obě ferrari zkoušela střední gumy, s nimiž se trápila v Portugalsku. Zbytek pole většinou zůstal na měkké variantě. Došlo tak konečně k přímé konfrontaci Verstappena s černými šípy. Nizozemci scházely po chybce v desáté zatáčce na Bottase tři setinky. Zároveň ovšem dostal do sluchátek varování, že se mu přehřívá obutí.

V samotném závěru nastala ošemetná situace v šikaně. Pomalu jedoucí Sainz zjevně netušil, že má v zádech naplno uhánějícího Bottase. Pilot Mercedesu se spasil bleskurychlým úhybným manévrem.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:18,504   25
2. Max Verstappen Red Bull Honda 1:18,537 + 0.033 19
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:18,627 + 0.123 22
4. Lando Norris McLaren Mercedes 1:18,944 + 0.440 24
5. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:18,966 + 0.462 25
6. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:19,020 + 0.516 22
7. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:19,062 + 0.558 26
8. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:19,234 + 0.730 24
9. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:19,349 + 0.845 17
10. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:19,429 + 0.925 25
11. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:19,669 + 1.165 22
12. Esteban Ocon Alpine Renault 1:19,681 + 1.177 25
13. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:19,694 + 1.190 23
14. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:19,732 + 1.228 24
15. Fernando Alonso Alpine Renault 1:19,950 + 1.446 25
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:20,270 + 1.766 25
17. Roy Nissany Williams Mercedes 1:20,700 + 2.196 23
18. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:20,766 + 2.262 23
19. Robert Kubica Alfa Romeo Ferrari 1:21,887 + 3.383 13
20. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:21,976 + 3.472 22

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes