Opatrný rozjezd patřil Bottasovi
VC Španělska – 1. trénink
Bottas na začátku víkendu zdolal těsně Verstappena, ale výsledek nelze přeceňovat. Nikdo z favoritů zatím neodkryl všechny karty, navíc Red Bullu šlo zjevně o něco jiného, než o hledání kvalifikační rychlosti.
Pod zataženou oblohou ukazoval teploměr 21 stupňů, asfalt měl o dvanáct více. V průběhu odpoledne je očekáván lehký déšť.
Dva týmy daly šanci rezervistům. Za Alfu Romeo nastoupil Kubica, za Williams Nissany.
Oproti předchozí velké ceně na Katalánském okruhu doznala určitých změn desátá zatáčka, která navíc dostala nový povrch.
Jako první se na trať vydal Pérez, používající, stejně jako drtivá většina jeho následovníků, tvrdé pneumatiky. Bottas zaznamenal referenční čas 1:21,89, zatím na hony vzdálený od loňského maxima hluboko pod 1:17. Nicméně od počátku panoval na dráze čilý provoz, podnícený zřejmě i vidinou nastávajících problémů s počasím.
Verstappen valnou část úvodního tréninku absolvoval na tvrdých pneumatikách. Foto: Red Bull
Do čela se s 1:21,01 posunul Hamilton, byť hlásil, že auto táhne doprava. Alonso trochu nečekaně hned na úvod zkoušel starty. Naopak Mazepin zůstal věren tradici a po pěti minutách se už projížděl kačírkem. Zpět se naštěstí dostal vlastní silou.
Verstappen se propracoval na dohled hranici 1:20 (1:20,40). Experti očekávájí, že Barcelona se svými rychlými zatáčkami a relativně krátkými rovinkami bude Red Bullu sedět mnohem více než před týdnem Portimao.
Hamilton kontroval s 1:19,67, pořád na tvrdých gumách. Za něj se zařadil Alonso, který ovšem jako jediný používal nejměkčí směs. Posledními bez změřeného výkonu byli po čtvrthodině Ricciardo, Pérez a Cunoda.
Následoval krátký klid zbraní, Hamilton dokonce vystoupil z vozu. Do té doby se jevil nejpilnějším účastníkem Giovinazzi, jenž zvládl za dvacet minut dvanáct kol. Pérezovi se dostalo varování před nebezpečnými obrubníky v osmé zatáčce. Předtím si na nich vylámal zuby, přesněji přední křídlo, jeho kolega Verstappen. Mazepinovi nevyhovovala sedačka, kterou obdržel tento týden, a nechal si namontovat starou.
Jezdci se pomalu vraceli do práce, aby v dlouhých úsecích „dorazili“ tvrdé obutí. Věci se daly do pohybu až s přechodem na měkké pneumatiky. Vettelových 1:19,23 však nikoho ze židle nezvedlo. Rozhodně na doraz nešel ani Hamilton (1:18,80). Bottas na něj ztratil tři setiny vteřiny. Vettel si všiml, že z jeho monopostu cosi odlétlo, patrně z předního křídla.
Hamilton přitlačil a dostal se na 1:18,62. Za něj se seřadili Bottas, Norris, Gasly a Vettel. Verstappen však stále setrvával na tvrdých gumách. Množili se hříšníci, kterým byl okruh malý a překračovali jeho limity. Takto přišel o čas Leclerc, zatímco jeho parťák Sainz s námahou ukrotil ferrari ve druhé zatáčce.
Stáj AlphaTauri by měla být v Barceloně podstatně blíže špici než v Portugalsku. Foto: AlphaTauri
Na špici poskočil Bottas (1:18,50). Hned poté vyvěsili maršálové červené praporky. Kubica vjel příliš velkoryse do desáté zatáčky, ztratil nad svojí alfou romeo kontrolu a vletěl do kačírku. Snaha vyprostit se skončila ještě hlubším zahrabáním. Polákovi nezbylo nic jiného, než vystoupit.
Trénink se znovu rozjel až deset minut před svým koncem. Obě ferrari zkoušela střední gumy, s nimiž se trápila v Portugalsku. Zbytek pole většinou zůstal na měkké variantě. Došlo tak konečně k přímé konfrontaci Verstappena s černými šípy. Nizozemci scházely po chybce v desáté zatáčce na Bottase tři setinky. Zároveň ovšem dostal do sluchátek varování, že se mu přehřívá obutí.
V samotném závěru nastala ošemetná situace v šikaně. Pomalu jedoucí Sainz zjevně netušil, že má v zádech naplno uhánějícího Bottase. Pilot Mercedesu se spasil bleskurychlým úhybným manévrem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:18,504 | 25 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:18,537 | + 0.033 | 19 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:18,627 | + 0.123 | 22 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:18,944 | + 0.440 | 24 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:18,966 | + 0.462 | 25 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:19,020 | + 0.516 | 22 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:19,062 | + 0.558 | 26 |
8. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:19,234 | + 0.730 | 24 |
9. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:19,349 | + 0.845 | 17 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:19,429 | + 0.925 | 25 |
11. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:19,669 | + 1.165 | 22 |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:19,681 | + 1.177 | 25 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,694 | + 1.190 | 23 |
14. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:19,732 | + 1.228 | 24 |
15. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:19,950 | + 1.446 | 25 |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:20,270 | + 1.766 | 25 |
17. | Roy Nissany | Williams | Mercedes | 1:20,700 | + 2.196 | 23 |
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:20,766 | + 2.262 | 23 |
19. | Robert Kubica | Alfa Romeo | Ferrari | 1:21,887 | + 3.383 | 13 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:21,976 | + 3.472 | 22 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes