Hamilton posté na pole position
VC Španělska – kvalifikace
Když Verstappen nadělil mercedesům ve středním segmentu kvalifikace na VC Španělska půl sekundy, vypadalo to, že vítězství má v kapse. Jenže nakonec mu ho z ní vytáhl Hamilton. Sice jen špičkami prstů, ale to už nikoho nezajímá.
V Barceloně se oteplilo se na 25 stupňů a asfalt se rozpálil na stupňů 45.
Pohled do historické tabulky jasně favorizoval Mercedes. Nepřetržitě od roku 2013 zde vždy stál v čele startu.
Těsně před začátkem se objevila zpráva, že klání začne s desetiminutovým zdržením. Příčinou se stala nutná oprava bariéry v deváté zatáčce, zapříčiněná havárií v jednom z rámcových závodů.
Nejdříve vyjeli outsideři ze stájí Williams a Haas. Úvodní čas 1:20,24 patřil Latifimu. Postupně se přidávali další, přičemž mercedesy začaly na středních pneumatikách.
Latifimu vedení pochopitelně dlouho nevydrželo. Pérez se dostal na 1:18,60 a pak to šlo ráz na ráz. Nakonec se na špici usadil Bottas (1:18,00) o osm setin vteřiny před Verstappenem. Hamiltona vytlačil ze třetího místa Sainz a toho zase Gasly.
Stáj AlphaTauri si dělala poměrně velké naděje, Gasly však dosáhl svého letošního nejhoršího kvalifikačního výsledku. Foto: AlphaTauri
Mezi kandidáty na vyřazení se kupodivu ocitl Stroll. Zbylí už nikoho nepřekvapili: Latifi (jehož postihla málo vídaná závada – prasklo mu sklo ve zpětném zrcátku), Schumacher, Mazepin a Räikkönen. Solidním dojmem opět působil momentálně jedenáctý Russell.
Do těsného kontaktu za Bottase se prosmýkl Leclerc. Vzápětí Fina překonal Norris (1:17,82). Z nebezpečných vod včas odplaval Stroll. Místo něj se jejich obětí stal Cunoda. Dále nepokračovali ani Räikkönen, Schumacher, Latifi a beznadějně poslední Mazepin. Mezi šestým Pérezem a třináctým Vettelem existoval rozestup pouhých osmi setin!
Naprosto nečekaně vyrazili téměř všichni účastníci do prostřední fáze na měkkých pneumatikách. Jedinou výjimku představoval se střední směsí jedoucí Giovinazzi. Hamilton stlačil víkendové maximum na 1:17,63, Bottas kontroval s 1:17,40. Oběma však o parník pláchnul Verstappen – 1:16,92.
Úplně jiné starosti měl Pérez, který se po bídném výkonu ocitl na riskantním dvanáctém místě. Boj o přežití čekal také Ocona, Vettela, Giovinazziho a Russella.
Pérez senzaci nedopustil a zakotvil na bezpečné páté pozici. Definitivně za vodou naopak stále nebyl devátý Ocon. Nově se v nesnázích ocitli Stroll a Gasly. Nepodařilo se jim je vyřešit, což zejména pro Francouze představovalo velké zklamání. Letos poprvé nepostoupil do závěrečné části. Na ní si museli nechat zajít chuť i Vettel, Giovinazzi a Russell (šéf Williamsu Simon Roberts: „Přesto máme úsměv na tváři.“).
McLaren má pro dnešek splněno - oba vozy dostal do závěrečné části kvalifikace. Foto: McLaren
Pole position stále mohli získat Verstappen, Bottas, Hamilton, Sainz, Pérez, Norris, Leclerc, Ricciardo, Ocon a Alonso. Tedy kompletní sestavy Mercedesu, Red Bullu, Ferrari, McLarenu a Alpine.
Nejprve si to rozdali muži druhého sledu, pohybující se kolem 1:17,5, přičemž za očekáváním zůstával Leclerc. Nejdůležitější údaje nicméně měly tuto podobu: Hamilton 1:16,74, Verstappen 1:16,77, Bottas 1:16,87. Rozhodnuto nebylo vůbec nic. Snad jen to, že nikdo další nemá nárok. Čtvrtý Ocon zaostával téměř o vteřinu. Pérez to po hodinách zabalil a zůstával bez času.
Verstappen se znovu přesvědčil, že Mercedes má vždycky nějaké překvapení v záloze. Foto: Mercedes
V zahřívacím kole před finále předjel Verstappen vícero soupeřů, aby si vylepšil výchozí pozici. Taktické hrátky nezvládl Ricciardo, který protnul startovní čáru až po uplynutí časového limitu.
Bottas ani Verstappen nezvládli zrychlit. Na svém zůstal i Hamilton, přesto mohl slavit sté prvenství v kvalifikaci na velkou cenu F1. Leclerc zachránil pro Ferrari kýženou druhou řadu, z níž vystrnadil Ocona. Pérez se už nedostal do správného rytmu a byl nucen se spokojit s osmou příčkou.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:18,245 | 1:17,166 | 1:16,741 | 19 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:18,090 | 1:16,922 | 1:16,777 | 14 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:18,005 | 1:17,142 | 1:16,873 | 16 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:18,041 | 1:17,717 | 1:17,510 | 18 |
5. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:18,281 | 1:17,743 | 1:17,580 | 15 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:18,205 | 1:17,656 | 1:17,620 | 15 |
7. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:18,264 | 1:17,719 | 1:17,622 | 14 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:18,203 | 1:17,669 | 1:17,701 | 17 |
9. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:17,821 | 1:17,696 | 1:18,010 | 17 |
10. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:18,281 | 1:17,966 | 1:18,147 | 17 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:18,241 | 1:17,974 | 12 | |
12. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:18,190 | 1:17,982 | 9 | |
13. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:18,289 | 1:18,079 | 12 | |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,549 | 1:18,356 | 12 | |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:18,445 | 1:19,154 | 11 | |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:18,556 | 6 | ||
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,917 | 6 | ||
18. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:19,117 | 9 | ||
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:19,219 | 9 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:19,807 | 9 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes