Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kočka Hamilton zakousla myš Verstappena

Kočka Hamilton zakousla myš Verstappena

VC Španělska – závod

Není ve světě F1 trati, na níž by postavení v čele startu bylo takovou výhodou, jako na té nedaleko Barcelony. Znovu to potvrdil Hamilton. Cestu za vítězstvím si sice zkomplikoval, ale nakonec měl ve velké strategické bitvě jasně navrch.

Zhruba hodinku před začátkem dopadly na Katalánský okruh dešťové kapky. Nešlo však o nic dramatického a za chvíli přeháňka skončila. Teploměr ukazoval 22 stupňů, asfalt se ohřál na 32.

Nájezdu závodníků na rošt přihlížela tisícovka vylosovaných diváků. Nebylo to mnoho, ale lepší něco než nic.

Pirelli ve své předpovědi, která mu často nevychází, předpokládalo dvě zastávky, přičemž za nejvýhodnější považovalo přechod z měkkých pneumatik na střední a zase zpátky. Toto Wolff z Mercedesu ovšem v rozhovoru pro televizi Sky prohlásil, že jeho vozy mohou klidně přezouvat jen jednou…

Hamilton vyrážel z pole position, a to v Barceloně znamená hodně. Jenže o něj přišel hned v první zatáčce. Verstappenův manévr lze označit za neurvalý a kdyby obhájce titulu nesundal nohu z plynu, dopadlo to špatně. Účel však světí prostředky. Ani Bottas neudržel pozici a nechal se předjet Leclerkem. Na dalších příčkách se seřadili Ricciardo, Pérez, Ocon, Sainz, Norris a Alonso.

Verstappen uháněl jako vítr a jeho náskok se blížil dvěma vteřinám. Především však na něj Hamilton už nemohl použít chapadla v podobě DRS. 

Počáteční obraz závodu - Hamilton nahánějící Verstappena. Foto: Mercedes

Gasly se ocitl v hledáčku sportovních komisařů kvůli špatnému postavení během startovního manévru. Vyfasoval za to pětisekundovou penalizaci, kterou si odpykal během zastávky.

Hamilton zajel nejrychlejší kolo a manko na Verstappena tím trošku umazal. V osmém kole skončila španělská velká cena pro Cunodu. Nepovedený víkend završil odstavením auta v desáté zatáčce.

Na trati se objevil safety car. Situaci hodlal využít Giovinazzi, ale po příjezdu do boxů zjistil, že čerstvé pneumatiky pro něj nejsou vůbec připravené. Přesněji, původně byly, leč na jedné z nich se objevil defekt(!). Než mechanici doběhli pro další, uplynulo více než půl minuty.

Neutralizace skončila v jedenáctém kole. V čele se během restartu nic nezměnilo, ovšem Stroll se velmi hezky protáhl kolem Alonsa na desáté místo. Hamilton dostal jedinou šanci nasadit DRS, ale než mohl připravit kloudný útok, začal mu Nizozemec zase ujíždět. Leclerc ani Bottas nebyli schopni s vedoucí dvojicí držet krok. Osmý Sainz se natlačil na Ocona a hledal jeho slabá místa.

Hamilton hlásil, že gumy jsou u konce s dechem. I zběžný pohled na ně mu dával za pravdu. Navíc požadoval změnu nastavení předního křídla. Na Verstappena ztrácel v této fázi kolem 1,5 sekundy.

Počínaje 22. kolem začalo být v boxové uličce rušno. Hamilton a Verstappen zatím kroužili dále, prvně jmenovaný pro změnu soka hodně zvolna dojížděl. Ve 24. kole měnil gumy Bottas, ve 25. Verstappen. Hamilton musel nyní z trosek svého obutí vydolovat, co v něm ještě zbylo. Na ruku mu hrálo, že Red Bull pro něj netypicky zastávku pokazil. Rychlým dotazem zjistil, že na dráze ještě nějakou dobu vydrží. Wolff mezitím upozornil ředitele velké ceny Mesiho na jakéhosi exota, který nerespektuje modré praporky a zdržuje Hamiltona. Jak správně tušíte, jednalo se o Mazepina.

Ve 27. kole měl Hamilton na Verstappena k dobru něco přes osmnáct vteřin. Šlo o hraniční hodnotu a vyhlídky pro něj nebyly růžové. Ve 29. kole Hamilton zastavil. Byl obsloužen za 2,7 vteřiny, nicméně pro tuto chvíli prohrál. Verstappen mu utekl na skoro pět sekund. Určitou náplast na bolavou duši Mercedesu znamenal posun Bottase před Leclerka. Ferrari se rozhodlo kontrovat dlouhým druhým úsekem. 

Dvě auta v první desítce, to už je pro McLaren téměř standard. Foto: McLaren

Dlužno ještě dodat, že všichni favorité bez výjimky zvolili střední směs. Na ní Hamilton dotáhl Verstappena znovu na předtím limitních 1,5 vteřiny. Jenže ve 35. kole to už dělalo jen devět desetin. DRS na mercedesu bylo v pohotovosti.

Další zvrat. Verstappen to natáhl zase přes sekundu. Hra kočky s myší pokračovala. K tomu se přidávala otázka, zda oba konkurenti ještě jednou zastaví nebo se pokusí na stávajících pneumatikách dojet až do cíle. Čtvrtý Leclerc držel na distanc Ricciarda. Na něj si brousil zuby Pérez, jenže chyba ve třetí zatáčce poněkud zchladila jeho zápal.

Ve 43. kole odbočil do boxové uličky Hamilton. Vsadil zjevně na jistotu a vzal si střední gumy. Verstappen ho nenapodobil. Oba dělilo dvaadvacet vteřin. Bude to pilotovi Red Bullu stačit? Tým mu sdělil, že podle propočtů ho černý šíp dostihne až v samotném závěru. Verstappenův názor byl mnohem pesimističtější. 

Gasly podal další důkaz toho, že člověk nemá nikdy předčasně skládat zbraně. Foto: AlphaTauri

Pérez na druhý pokus vyřídil Ricciarda. Australan vzápětí, stejně jako Sainz, zamířil pro nové měkké obutí.

Ve 49. kole se Verstappenův náskok smrskl na patnáct sekund. Za této konstelace by se po případné zastávce před Hamiltonem neudržel. Na půl cesty mezi oběma jel dosud nepřezutý Bottas, který by ale kolegovi určitě potíže nedělal.

Plně se to potvrdilo v 52. kole. Stáj to Finovi raději připomenula. Ten sice chvilku vzdoroval, ale nakonec povolil. Hamiltonovi zbývalo smazat posledních jedenáct vteřin. Měl na to třináct kol. Bottas zamával druhému místu, zajel si pro měkké gumy a pošilhával po bonusovém bodu za nejrychlejší kolo. Před sebou sice viděl Leclerka, ale na starých pneumatikách. 

Třetí místo zůstalo jen zbožným přáním, ale Leclerc dosáhl maxima možného. Foto: Ferrari

Deset kol před koncem drama vrcholilo. Hamilton vymačkával ze svého mercedesu veškerou zbývající energii. Ztráta na Verstappena tála jak jarní sníh. V šedesátém kole činila již jen vteřinu. U Red Bullu tušili, že je zle.

Hamilton se nalepil na Verstappenovo zadní křídlo a bez větší námahy se s pomocí DRS dostal před něj. Verstappen uznal porážku a už mu šlo jen o bonus za nejrychlejší kolo. Pro tento účel se vybavil měkkou směsí. Bottas neměl s Leclerkem mnoho práce, jenže na ještě vyšší příčku už pomýšlet nemohl. Rozhořel se také boj o desátou pozici, v němž kupodivu navzdory velkému zdržení tahal za nejdelší konec Gasly.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:33:07,680 66 25
2. Max Verstappen Red Bull Honda +15,841 66 19
3. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +26,610 66 15
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +54,616 66 12
5. Sergio Pérez Red Bull Honda +63,671 66 10
6. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +73,768 66 8
7. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +74,670 66 6
8. Lando Norris McLaren Mercedes -1 kolo 65 4
9. Esteban Ocon Alpine Renault -1 kolo 65 2
10. Pierre Gasly AlphaTauri Honda -1 kolo 65 1
11. Lance Stroll Aston Martin Mercedes -1 kolo 65 0
12. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari -1 kolo 65 0
13. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes -1 kolo 65 0
14. George Russell Williams Mercedes -1 kolo 65 0
15. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari -1 kolo 65 0
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes -1 kolo 65 0
17. Fernando Alonso Alpine Renault -1 kolo 65 0
18. Mick Schumacher Haas Ferrari -2 kola 64 0
19. Nikita Mazepin Haas Ferrari -2 kola 64 0
  Juki Cunoda AlphaTauri Honda DNF 6 0

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2021

p. Jezdec
1. Lewis Hamilton 94 25 19 25 25                                      
2. Max Verstappen 80 18 25 18 19                                      
3. Valtteri Bottas 47 16 - 16 15                                      
4. Lando Norris 41 12 15 10 4                                      
5. Charles Leclerc 40 8 12 8 12                                      
6. Sergio Pérez 32 10 - 12 10                                      
7. Daniel Ricciardo 24 6 8 2 8                                      
8. Carlos Sainz 20 4 10 - 6                                      
9. Esteban Ocon 10 - 2 6 2                                      
10. Pierre Gasly 8 - 6 1 1                                      
11. Lance Stroll 5 1 4 - -                                      
12. Fernando Alonso 5 - 1 4 -                                      
13. Juki Cunoda 2 2 - - -                                      
14. Ant. Giovinazzi - - - - -                                      
15. Kimi Räikkönen - - - - -                                      
16. Sebastian Vettel - - - - -                                      
17. Mick Schumacher - - - - -                                      
18. Nikita Mazepin - - - - -                                      
19. George Russell - - - - -                                      
20. Nicholas Latifi - - - - -                                      

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2021

p. Jezdec
1. Mercedes 141 41 19 41 40                                      
2. Red Bull 112 28 25 30 29                                      
3. McLaren 65 18 23 12 12                                      
4. Ferrari 60 12 22 8 18                                      
5. Alpine 15 - 3 10 2                                      
6. AlphaTauri 10 2 6 1 1                                      
7. Aston Martin 5 1 4 - -                                      
8. Alfa Romeo - - - - -                                      
9. Haas - - - - -                                      
10. Williams - - - - -                                      

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes