Ferrari je konečně zpátky, černý Hamiltonův den
VC Monaka – kvalifikace
Ne, tentokrát Mercedes a jmenovitě Hamilton nevytáhli z rukávu žádný tajný trumf. Kvalifikaci v Monte Carlu projeli na celé čáře. Raduje se Ferrari, jehož dosavadní výkony mnozí pořád považovali spíše za náhodu. Vítězný Leclerc sice v samotném závěru poněkud pokazil výsledný dojem, ale vozy z Maranella šlapou neuvěřitelným způsobem.
Oteplilo se jen nepatrně, vzduch na devatenáct a asfalt na pětatřicet stupňů. Svítilo sluníčko a panovaly víceméně ideální podmínky.
Nic z toho už nezajímalo Schumachera. Mladý Němec zdemoloval ve třetím tréninku svůj haas takovým způsobem, že se auto nepodařilo dát včas dohromady. Do kvalifikace tak nastoupilo pouze devatenáct účastníků.
Do poslední chvíle se také pracovalo na Bottasově mercedesu, na němž se kompletně měnilo nastavení.
Po několika rychlých změnách se v čele pořadí v úvodní části usadil Norris (1:12,67) s náskokem 31 setin vteřiny na Verstappena. Výrazně ho překonal s 1:11,34 Sainz. Za něj se zařadili Verstappen (+0,18) a Leclerc (+0,20). Vzápětí už bylo všechno jinak – vedl Verstappen (1:11,12) před Norrisem, Sainzem, Leclerkem, Hamiltonem a Bottasem. Ani to nevydrželo dlouho, protože na špici se posunul Bottas, který jako první pokořil hranici 1:11 (1:10,93).
Perná neděle čeká Mercedes. K případnému vítězství povede mimořádně trnitá cesta. Foto: Mercedes
Na chvostu dělal Russellovi, Latifimu a Mazepinovi společnost Ocon, jemuž se zatím v knížectví moc nedaří. Russell se ale vytáhl výše a v problémech se ocitl i druhý vůz Alpine s Alonsem za volantem.
Räikkönen probrzdil v nájezdu do první zatáčky. Mazácky zamířil do nouzového výjezdu, alfu zručně obrátil a uháněl dál.
Vzadu unikl z nebezpečného pásma Ocon, naopak do něj zabředl Cunoda. Japonec měl nakonec smůlu, od spásného patnáctého místa, které držel Vettel, ho dělily necelé dvě setiny vteřiny. Takhle dal kvalifikaci sbohem a spolu s ním také Alonso, Latifi a Mazepin. Španělský exmistr světa byl jediným z „odpadlíků“, který měl se zdejší tratí bohaté zkušenosti. Tentokrát ale zklamal na celé čáře. „Pořád se nám nedaří zahřát pneumatiky na správnou teplotu,“ postěžoval si týmový šéf Alpine Marcin Budkowski. „To je i Fernandův případ.“
Verstappen má výbornou výchozí pozici. V závodním režimu by měl Ferrari minimálně stačit. Foto: Red Bull
V prostřední fázi si tentokrát nikdo netroufl použít střední gumy, pomalejší v průměru na kolo o propastných osm desetin. Ve velkém stylu pokračovalo Ferrari – Sainz 1:10,80, Leclerc 1:11,03. Teprve za touto dvojicí se nacházeli Verstappen, Hamilton a Bottas. Bledě to vyhlíželo s Giovinazzim, Strollem, Oconem, Räikkönenem a Russellem.
Pod kotel řádně přiložil Verstappen a zajel 1:10,650. Výborně se držel také čtvrtý Norris. Naopak Hamilton toho zatím moc neukázal a nacházel se aktuálně na šesté příčce. Leclerc se posléze blýskl s 1:10,59 a nakonec byl nejrychlejší s minimálním náskokem na Verstappena, Bottase a Sainze.
V hodině dvanácté utekl hrobníkovi z lopaty Giovinazzi, od kterého se to zase tak moc neočekávalo. Místo něj balil značně rozčarovaný Ricciardo a s ním Ocon, Stroll, Räikkönen a Russell. Kanaďan ve službách Aston Martinu jel opravdu na doraz a v zatáčce Portier se třel o svodidla, nebylo mu ale nic platné.
Trochu ve stínu zůstává letošní nejlepší Norrisovo kvalifikační umístění. Foto: McLaren
Rozhodující klání se stalo záležitostí Leclerka, Verstappena, Bottase, Sainze, Péreze, Norrise, Hamiltona, Gaslyho, Vettela a Giovinazziho. Za delší konec ve vstupní rundě nejprve tahal Verstappen, ale potom ho o 23 setin pojel Leclerc (1:10,34). S minimální ztrátou se na třetí pozici držel Bottas před Sainzem. Výbuch postihl Hamiltona. Zaostal o více jak sedm desetin a spadl až na sedmé místo!
Schylovalo se k senzaci. Ferrari podle všeho vyjíždělo z dlouhého tunelu, v němž bloudilo v minulých letech. Všichni se těšili na už dlouho nevídanou závěrečnou bitvu, v níž mohlo uspět až pět kandidátů. Jenže…
Leclerc ve výjezdu ze šikany u bazénu zabořil rudý monopost do svodidel. Napodobil jako přes kopírák Latifiho nezdar ze třetího tréninku. A okamžitě vyvolal vzpomínky na „parkovací“ manévr Michaela Schumachera v Rascasse 2006. Tohle ale nebyla vychytralost, nýbrž pořádná rána, kterou by si Monačan na domácí půdě jistě rád odpustil.
Kvalifikace byla zastavena a protože vymezený čas již uplynul, nedošlo k jejímu restartování.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:11,113 | 1:10,597 | 1:10,346 | 27 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:11,124 | 1:10,650 | 1:10,576 | 23 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:10,938 | 1:10,695 | 1:10,601 | 28 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:11,324 | 1:10,806 | 1:10,611 | 25 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:11,321 | 1:11,031 | 1:10,620 | 23 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:11,560 | 1:11,179 | 1:10,900 | 30 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:11,622 | 1:11,116 | 1:11,095 | 30 |
8. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:12,078 | 1:11,309 | 1:11,419 | 26 |
9. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:11,644 | 1:11,019 | 1:11,573 | 26 |
10. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:11,658 | 1:11,409 | 1:11,779 | 28 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:11,740 | 1:11,486 | 22 | |
12. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:11,747 | 1:11,598 | 21 | |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:11,979 | 1:11,600 | 20 | |
14. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:11,899 | 1:11,642 | 21 | |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:12,016 | 1:11,830 | 24 | |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:12,096 | 13 | ||
17. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:12,205 | 12 | ||
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:12,366 | 14 | ||
19. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:12,958 | 12 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari