Ferrari vysvětlilo své chyby
Neodhadlo ani rychlost vlastních vozů.
Inaki Rueda, sportovní ředitel Scuderie Ferrari a také její šéf strategií, se ujal úkolu vysvětlit fanouškům dvě velké chyby, kterých se tým dopustil ve Velké ceně Monaka. Jejich následkem přišel Charles Leclerc o vítězství, i o místo na stupních vítězů.
První chybou bylo dopuštění undercutu při přezouvání z mokrých pneumatik na přechodné.
„První chybu jsme udělali při snaze pokrýt (Sergia) Péreze. U Carlose jsme si v poslední chvíli uvědomili, že s ním už Péreze pokrýt nedokážeme (proto zůstal na trati na mokrých pneumatikách). Charles měl velký náskok a mysleli jsme, že z boxů vyjede před ním. Na začátku 18. kola měl Charles desetisekundový náskok. Věděli jsme, že Pérez ho zmenší, protože na přechodných pneumatikách byl mnohem rychlejší než Charles na mokrých,“ vysvětluje Rueda.
„Sledovali jsme ostatní, sledovali jsme online data a odhadovali jsme, že do konce kola se rozdíl zmenší asi tak na pět, čtyři, přinejhorším tři vteřiny. Během čekání na Charlese jsme sledovali zmenšující se rozdíl. Sedm, šest, pět, čtyři. Poslední rozdíl, u bazénu, nám naznačoval, že Charlese vrátíme jednu vteřinu před Péreze. Nepočítali jsme s tím, že Pérez bude v tomto kole o devět vteřin rychlejší. Kvůli tomu Charles přišel o šanci bojovat o vítězství.“
Následovalo rozhodnutí přezout Leclerca na suché pneumatiky spolu s kolegou Carlosem Sainzem, čímž Monačan definitivně ztratil pozici vůči Španělovi a čas strávený čekáním v boxové uličce ho stál pozici vůči Maxi Verstappenovi, rivalovi v boji o titul. Ferrari nedokázalo správně odhadnout ani rychlost vlastních vozů na téměř suché trati. Jednoho na starých mokrých pneumatikách a druhého na dobrých přechodných. Leclerc na přechodných byl podstatně rychlejší, překvapení pro Ferrari.
„Sledovali jsme své nástroje a rozestup mezi vozy. Rozdíl byl pět vteřin. Bylo to natěsno, pohodlná dvojitá zastávka začíná od šesti vteřin, ale mysleli jsme, že pět a půl vteřiny může stačit. Jak se vozy blížily k vjezdu do boxové uličky, rozdíl se zmenšoval, nakonec to už bylo pouze tři a půl vteřiny. Ještě jsme se mu pokusili zakřičet, aby zůstal na trati, ale už bylo pozdě. Charles v uličce ztratil důležité dvě sekundy a s nimi i pozici vůči Verstappenovi.“
Se Sainzem udělalo Ferrari vše na výbornou. Nebo ne? Foto: Ferrari
Strategii Sainze, jenž byl v pořadníku na vítězství za Leclercem, považuje šéf strategií za úspěšnou. Ztrátu první pozice vůči Pérezovi připisuje o kolo pomalejšímu jezdci.
„S Carlosem jsme měli velmi dobrý závod. Startoval druhý a po prvních zastávkách se ocitl v čele závodu. Původně měl krýt Péreze, ale uvědomili jsme si, že to nebude možné. V poslední vteřině jsme mu řekli, aby zůstal venku a on tak učinil. Později, když jsme správně určili nejvhodnější chvíli pro slicky, Carlosův vůz byl první v pořadí na přezutí. Bohužel se na trať vrátil za Latifiho, a to ho stálo více než tři vteřiny. Jsme si jisti, že kdyby ho Latifi nezablokoval, zvítězili bychom.“
Je třeba podotknout, že pomalejší jezdci byli v Monaku vždy důležitějším faktorem strategických bojů než na ostatních tratích. A Nicolas Latifi přezul na suché pneumatiky dvě kola před Sainzem, takže jeho pozice na trati nemusela být pro Ferrari ohromným překvapením.
Zdroj: Ferrari, úvodní foto: Ferrari